Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

    Hoi,

    Ik wil graag een lichtsterke prime kopen voor o.a. portret opnames (heb een nikon D90). Kan iemand mij adviseren over de volgende 2 lenzen? Ze beschikken allebei over SWM.

    Nikon AF-S 50mm f/1.4G € 344
    Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G € 225

  • #2
    Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

    Ik zou het volgende doen:

    Als je full frame hebt, de 50mm, werk je met het DX formaat de 35mm.
    Hoe dan ook, beide zijn leuke lenzen.
    Op DX is de 50mm overigens ook wel een prettige (echter vrij korte) portretlens. Ik gebruik dan ook vaker een 50mm voor portretten.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

      Zowel een 50mm als een 35mm flatteren niet echt als portretlens.
      Koop je een Tamron 28-75 f2.8. Zelfde prijsklasse, lichtsterk genoeg, zeer scherp en veel flexibeler.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

        50mm of 85mm zijn eerder portretlenzen. 50mm gebruik ik veelal binnen, 85mm buiten. Optisch vind ik de 85mm zeer goed, geeft een zeer mooi contrast.
        Jeroen || OM-D EM-5

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Zowel een 50mm als een 35mm flatteren niet echt als portretlens.
          Koop je een Tamron 28-75 f2.8. Zelfde prijsklasse, lichtsterk genoeg, zeer scherp en veel flexibeler.
          Hoi ik heb al een kit-lens in die reeks 18-105, vind het eigenlijk zonde om daar weer geld in te steken, ik koop dan liever een groothoeklens, tele of macro.. 2 lenzen met dezelfde bereik vindt ik niet zo efficient...

          Oorspronkelijk geplaatst door Jedec Bekijk bericht
          50mm of 85mm zijn eerder portretlenzen. 50mm gebruik ik veelal binnen, 85mm buiten. Optisch vind ik de 85mm zeer goed, geeft een zeer mooi contrast.
          Is 85 mm op DX niet teveel tele voor portret fotografie (vooral binnen)? Welke lens bedoel je trouwens met de 85 mm?
          Last edited by FotoGenie; 16 februari 2009, 14:09.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

            Je hebt nu ook nog een Sigma 50mm 1.4 en die is volgens vele beter als de nikon

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

              Ik heb even opgezocht, hij bestaat inderdaad de sigma 50mm 1.4, maar vind hem eigenlijk wel aan de dure kent. Een prime van 400 euro vindt ik toch te duur

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
                Is 85 mm op DX niet teveel tele voor portret fotografie (vooral binnen)? Welke lens bedoel je trouwens met de 85 mm?
                Ik bedoelde de Nikkor 85mm 1.8. Voor binnen is dat zeker een beetje teveel tele op DX, maar perfect voor buiten. Het laat je toe wat afstand te nemen. Ook de vervorming is minder dan bij de 50mm. Voor binnen gebruik ik altijd de 50mm 1.4
                Jeroen || OM-D EM-5

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                  Wie o wie weet waar de 50 mm afs g van nikon in stock is in Belgie?
                  Het lijkt erop dat ze die lens niet meer maken!
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                    Ik zou voor een 85/1.8 gaan voor portretten. Zowel op crop als op FF is het een mooie lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                      Eens met Lennert. De 50 / 1.8 is een prachtlens voor een zacht prijsje.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                        yep, zou ook mijn advies zijn: de 50mm 1.8 AF-D, schade 100 à 120 euro
                        dus 75mm op een DX body

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
                          Hoi,

                          Ik wil graag een lichtsterke prime kopen voor o.a. portret opnames (heb een nikon D90). Kan iemand mij adviseren over de volgende 2 lenzen? Ze beschikken allebei over SWM.

                          Nikon AF-S 50mm f/1.4G € 344
                          Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G € 225
                          Algemeen wordt aangenomen dat voor portretforografie (close up) een brandpunt afstand tussen 85 mm en 105mm ideaal is. (minste vertekening). DX of FX speelt hierbij geen rol. Wel is het zo dat je met een DX een stapje achteruit moet doen t.o.v een FX.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                          yep, zou ook mijn advies zijn: de 50mm 1.8 AF-D, schade 100 à 120 euro
                          dus 75mm op een DX body
                          Wat BV72 hierboven schrijft is dus ook maar een halve waarheid. De uitsnede is inderdaad die van een 75mm maar de vertekening blijft die van een 50mm.
                          groet, Rik

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
                            Algemeen wordt aangenomen dat voor portretforografie (close up) een brandpunt afstand tussen 85 mm en 105mm ideaal is. (minste vertekening). DX of FX speelt hierbij geen rol. Wel is het zo dat je met een DX een stapje achteruit moet doen t.o.v een FX.

                            Wat BV72 hierboven schrijft is dus ook maar een halve waarheid. De uitsnede is inderdaad die van een 75mm maar de vertekening blijft die van een 50mm.
                            Over wat voor vertekening heb je het hier??? Bij portretten gaat het om het persprectief en dat wordt bepaald door de afstand. Hierbij speelt vooral de beeldhoek een rol, die naar mijn idee toch door DX of FX nogal wordt beïnvloed.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G voor potret-fotografie?

                              Hier een voorbeeldje van de Nikkor 50mm AFS 1.4 met vol open diafragma gebruikt.
                              Voorheen gebruikte ik de 50mm 1.8 en die had vol open een beetje frontfocus en tekende pas echt scherp als hij iets geknepen stond.

                              Wat betreft de keuze 50 - 85 - 135mm dat hangt natuurlijk af van de beschikbare ruimte. Beneden de 50mm zit je met vervormingen en onnatuurlijke proportie's van gezichten, boven de 135 mm gaan gezichten er platter uitzien.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment

                              Working...
                              X