Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF 85mm 1.4 D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon AF 85mm 1.4 D

    hallo,mijn vraag ,met een Nikon AF 85mm 1.4 D ,is dit mogelijk om uit de hand foto's te nemen zonder bewegings onscherpte,wel zonder flits en binnen,vraag werd gesteld door iemand die mijn 85mm 1.4 heeft overgekocht en werkt met D80...ik heb nooit zo gewerkt dus kan ze er niet mee helpen,hopelijk iemand onder jullie ??? misschien instellingen of zo er bij vermelden....ze wil zoveel mogelijk werken op die 1.4 maar zal moeilijk zijn denk ik zonder statief....is vooral voor foto's te nemen in haar klas....
    ik dank alvast iedereen die hier reageert.....
    Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

  • #2
    Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

    Ik heb deze lens eigenlijk nog nooit op statief gebruikt en zelden met flits; moet wel lukken lijkt me zo.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      Ik heb deze lens eigenlijk nog nooit op statief gebruikt en zelden met flits; moet wel lukken lijkt me zo.
      nog info met instellingen die je eventueel gebruikt ,zou wel van pas komen ....
      Bedankt....
      Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

      Comment


      • #4
        Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

        Gewoon de Camera op A (of zoals bij de foto's hieronder op M), witbalans op Auto, diafragma op 1.4-1.8 en zelf 1 autofocuspunt kiezen om nauwkeurig te werken.
        Foto's hieronder genomen met de D700, maar met een D80 gaat zoiets bij daglicht binnen ook hoor.

        Foto's van het toneelstuk Ghetto, uitgevoerd hier in Tilburg door de Torenspelers.

        Deze genomen op 1.8



        Deze op 1.6

        Last edited by Spanjaart; 8 mei 2010, 20:31.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Gewoon de Camera op A (of zoals bij de foto's hieronder op M), witbalans op Auto, diafragma op 1.4-1.8 en zelf 1 autofocuspunt kiezen om nauwkeurig te werken.
          Foto's hieronder genomen met de D700, maar met een D80 gaat zoiets bij daglicht binnen ook hoor.

          Foto's van het toneelstuk Ghetto, uitgevoerd hier in Tilburg door de Torenspelers.
          welke sluiter tijd gebruik je dan en wat met je iso,ja iso op een D700 is anders of deze op een D80 he...heb gisteren beelden gezien van de D700 op iso 5000 fenomenaal....
          Last edited by Franciskine; 9 mei 2010, 11:50.
          Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

          Comment


          • #6
            Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

            Zorgen dat de sluitertijd uitkomt op 1/125ste of korter, dat die je door de iso te kiezen, die daarvoor zorgt. Als ze een vaster hand of een steuntje heeft kun je iets langer gaan. Bij 1.4 is de scherptediepte natuurlijk ontzettend kort, dus nauwkeurig scherpstellen is een vereiste of een kleiner diafragma gebruiken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Zorgen dat de sluitertijd uitkomt op 1/125ste of korter, dat die je door de iso te kiezen, die daarvoor zorgt. Als ze een vaster hand of een steuntje heeft kun je iets langer gaan. Bij 1.4 is de scherptediepte natuurlijk ontzettend kort, dus nauwkeurig scherpstellen is een vereiste of een kleiner diafragma gebruiken.
              Da's ook mijn "portret" snelheid op auto ISO met deze combinatie.

              Ik durf verder gerust 51pt3D gebruiken op f/1.4. Ik ben telkens weer verbaasd over de geweldige nauwkeurigheid. Zeg dat tegen gebruikers van andere merken, en ze geloven je niet

              Comment


              • #8
                Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                ik gebruik de lens nooit vanop statief, altijd uit de hand...

                voorbeeldje:



                Camera: Nikon D700
                Exposure: 0.003 sec (1/400)
                Aperture: f/1.8
                Focal Length: 85 mm
                ISO Speed: 1600

                en op D200 en f1.4



                Camera: Nikon D200
                Exposure: 0.001 sec (1/1600)
                Aperture: f/1.4
                Focal Length: 85 mm
                ISO Speed: 100



                Camera: Nikon D700
                Exposure: 0.002 sec (1/500)
                Aperture: f/1.6
                Focal Length: 85 mm
                ISO Speed: 1600
                Last edited by d_oracle; 8 mei 2010, 21:04.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                  Hier een voorbeeldje dan dat meer in de buurt van de genoemde situatie komen: binnen etc.
                  Ik denk dat vooral belangrijk is om 1 (en het juiste) AF punt te selecteren. Zelf gebruikte ik altijd het middelste op de D80/D200, dat is namelijk de gevoeligste. Hiermee mikken op het beoogd scherpe deel van het onderwerp ; knop ingedrukt houden, compositie bepalen en verder de sluiter ontspannen.

                  Deze op 1.8 iso 3200 1/800 (maar dat kan dus ook op iso 800, 1/200)
                  dx crop op D3.

                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                    bedenk wel dat je op 1.4 een heel kleine DOF hebt voor portretten:

                    Camera: Nikon D700
                    Exposure: 0.017 sec (1/60)
                    Aperture: f/1.4
                    Focal Length: 85 mm
                    ISO Speed: 100

                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                      En waarom zou dat niet kunnen?
                      Alles hangt af van hoe stil je jezelf en je onderwerp je kunnen houden.
                      Als je de iso een beetje omhoog werkt gaat je sluitertijd nog wat verkorten waardoor je iets trefzekerder kan werken (als je geen bewegingsonscherpte wil).
                      En natuurlijk hoeveel licht is daar binnen.

                      Een vuistregel, wil je geen bewegingsonscherpte met die lens zorg dan gewoon dat je sluitertijd korter blijft dan 1/80e.
                      Maar zoals gezegd op f1.4 gaat je scherptediepte behoorlijk klein zijn.
                      Vriendelijke groeten,Raf

                      www.rafvandenbogaert.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        bedenk wel dat je op 1.4 een heel kleine DOF hebt voor portretten:

                        Camera: Nikon D700
                        Exposure: 0.017 sec (1/60)
                        Aperture: f/1.4
                        Focal Length: 85 mm
                        ISO Speed: 100

                        is deze uit de hand genomen ???
                        Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                          Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
                          is deze uit de hand genomen ???
                          absoluut, maar wel met flash, ziet de catch light van de softbox in de ogen...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            absoluut, maar wel met flash, ziet de catch light van de softbox in de ogen...
                            probleem is dat ze wil foto's nemen uit de hand zonder flits,met bestaand licht,binnen !!! maar dan zonder bewegingsonscherpte,en de D80 geeft nogal rap ruis denk ik als je de iso de hooghte instuurt.........dus moeilijke bevalling denk ik.....
                            Nikon D7100 + battrgrip :Nikon D90+ battr.grip MB-D80 : Nikon AF 50 f/1.8 : Sigma 18-35 f1.8 DC hsm ART: flitsers 2x yn560 III +1xSB24 Nikon :Fuji X-T30 + grip : lens fujinon XF 18-55 f 2.8-4 : lens fujinon XF 55-200 f 3.5-4.8 .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon AF 85mm 1.4 D

                              Oorspronkelijk geplaatst door doberman100 Bekijk bericht
                              probleem is dat ze wil foto's nemen uit de hand zonder flits,met bestaand licht,binnen !!! maar dan zonder bewegingsonscherpte,en de D80 geeft nogal rap ruis denk ik als je de iso de hooghte instuurt.........dus moeilijke bevalling denk ik.....
                              je kan daar heel eenvoudig op antwoorden:

                              1. het kan... ik heb foto's gezien van mensen die het doen
                              2. er moet wel genoeg licht zijn...
                              3. de DOF zal erg beperkt zijn...

                              voila...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X