Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85mm AF-S

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85mm AF-S

    Ik ben aan het denken om de Nikon 85mm AF-S aan te kopen voor portretten.

    Ik heb echter momenteel de tamron 24-70 f/2.8 VC G2

    Weet er iemand of ik hiermee goed zou doen voor portretten of dat het niet zo veel meerwaarde/aanvulling is tov de Tamron 24-70 die ik nu al heb?

  • #2
    Re: Nikon 85mm AF-S

    Door de beperktere DoF kan je daar al gaan mee spelen, bovendien zal die 85 een mooier bokeh hebben

    je moet die lens dan ook wel met een grote opening gebuiken voor die portretten want eens je wat veel diafragmeert vermindert dat effect aanzienlijk
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85mm AF-S

      Ik heb onlangs een Sigma 85 f/1.4 tweedehands op de kop kunnen tikken voor amper 200€.
      Er was een miniscuul puntje beschadiging te zien ( je moest al goed kijken ) op de frontlens.
      Op foto's dus totaal onzichtbaar... Dus op tweedehands kan je af en toe wel een koopje doen.
      Niet vergeten dat bij f/1.8 de scherptediepte flinterdun wordt als je dichtbij staat......

      Verstuurd vanaf mijn SM-N975F met Tapatalk
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85mm AF-S

        Oorspronkelijk geplaatst door Striker Bekijk bericht
        Weet er iemand of ik hiermee goed zou doen voor portretten of dat het niet zo veel meerwaarde/aanvulling is tov de Tamron 24-70 die ik nu al heb?
        Wat ik vaak zie is dat mensen die een 1.2 of 1.4 of 1.8 aangeschaft hebben voor portretfoto's, daaropvolgend dwangmatig van die heel strakke setups gaan maken om dan foto's te produceren waarmee ze (vooral voor zichzelf) willen bewijzen dat ze geen geld over de balk gesmeten hebben voor dat vermeende ohzo mooi/boeiend effect van het nauwelijks scherptediepte hebben.
        Een portret met echt héél weinig dieptescherpte is goed voor twee à drie foto's en dan heb je het echt wel gehad.
        Vergelijk het met van die ronde foto's die je krijgt van die peperdure visooglenzen : staande ovatie voor de eerste, applaus voor de tweede, een glimlach voor de derde en een geeuw voor de vierde ... en dan die bokaal weer verkopen met verlies.
        Vergeet ook niet dat de algemene lenskwaliteit van die lenzen wijd open behoorlijk tegenvalt. m.a.w. veel geld voor een lens die je in de praktijk toch altijd minstens twee à drie kliks gaat dichtdraaien.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85mm AF-S

          Oorspronkelijk geplaatst door PHG Bekijk bericht
          Wat ik vaak zie is dat mensen die een 1.2 of 1.4 of 1.8 aangeschaft hebben voor portretfoto's, daaropvolgend dwangmatig van die heel strakke setups gaan maken om dan foto's te produceren waarmee ze (vooral voor zichzelf) willen bewijzen dat ze geen geld over de balk gesmeten hebben voor dat vermeende ohzo mooi/boeiend effect van het nauwelijks scherptediepte hebben.
          Een portret met echt héél weinig dieptescherpte is goed voor twee à drie foto's en dan heb je het echt wel gehad.
          Vergelijk het met van die ronde foto's die je krijgt van die peperdure visooglenzen : staande ovatie voor de eerste, applaus voor de tweede, een glimlach voor de derde en een geeuw voor de vierde ... en dan die bokaal weer verkopen met verlies.
          Vergeet ook niet dat de algemene lenskwaliteit van die lenzen wijd open behoorlijk tegenvalt. m.a.w. veel geld voor een lens die je in de praktijk toch altijd minstens twee à drie kliks gaat dichtdraaien.
          Om op de vraag te beantwoorden dat een 85mm een meerwaarde heeft tov een 24-70mm, ik vind van wel ik zal een paar voordelen opnoemen. Eerst een prime lens is zo al beter van kwaliteit omdat je geen compromissen hoeft te doen met de samenstelling van het glas.Dan over de lichtsterkte, een sensor is gemaakt om licht te ontvangen, als je weet dat de meeste kleuren aan de rechtse kant zitten dus het lichtrijkste dan kan die één of twee stops het verschil maken bij moeilijke lichtomstandigheden v.b fotograferen in een kerk of op een Concert waar je geen flitser mag of wil gebruiken. Dan heb je dat mooiere bokeh vooral op een F.F camera. Dan die Dof die is gerelateerd aan de afstand je hoeft niet altijd heel kort bij te staan om een mooi portret te maken.Maar de meeste mensen vinden een beeld waar het model echt uit de achtergrond komt mooier. En als je altijd op een groot diafragma wil werken dan zet je een ND filter op de lens.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85mm AF-S

            Ik werk met die 85 mm van sigma, en samen met de D850 is dat een topcombinatie. De 85 mm is echt een heel goed brandpunt voor portret. De 105 zou ook super zijn voor portret ( van horen zeggen ). Ik doe vooral de mooie trouwfoto's met die lens en ben daar heel tevreden mee
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85mm AF-S

              Heb zelf de 85mm 1.8 afs
              Zal zeker een mooie toevoeging zijn, beeldkwaliteit is zeker echt goed, zeer scherpe lens met vrij mooie bokeh, niet te zwaar en vrij vlugge autofocus

              1 groot nadeel: veel chromatische abberatie, heb nu al 3 verschillende lenzen getest en gehad, allemaal krak hetzelfde

              Kheb ook de 105mm 1.4, die gebruik ik meer en dat is in mijn ogen absolute top


              Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85mm AF-S

                Oorspronkelijk geplaatst door D.B.D Bekijk bericht
                ... , als je weet dat de meeste kleuren aan de rechtse kant zitten ...
                hetgeen ik dus niet wist.

                Comment

                Working...
                X