Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

    Hoi !
    Ik ben van plan één van deze twee prime-lenzen aan te schaffen. Ik ben overtuigd van de optische kwaliteiten van deze lenzen. Maar zoals de meesten wel weten is er een erg groot prijsverschil. Ik doe veel podiumfotografie. Dus de 1.4 is te overwegen. Zijn er gebruikers van de 85AF 1.4 die eventueel foto's of links naar hun foto's zouden kunnen plaatsen ? Ik denk dat dit voor mij een goede leidraad is om me te overtuigen van deze aankoop. Alle bevindingen ivm deze prime-lens zijn welkom. Alvast bedankt voor jullie hulp en commentaar.
    Liefst enkel over deze 2 lenzen. Heb reeds ander hoogwaardig glas (17-55,70-200) maar zoek dus een uitstekende prime. SLOTVRAAG : is de lichtsterkste het prijsverschil waard tov de 1.8 ????
    Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
    http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

  • #2
    Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

    Ik heb de 85 f1.4 AFD versie, en deze is scherp, ik had vroeger reeds de 1.8 versie, maar deze is volgens mij niet te vergelijken, niet op gebied van scherpte, maar ook niet op gebied van constructie.
    Ik zeg hier niet dat de 1.8 niet goed is, maar de 1.4 is volgens mij een van de scherpste lenzen die nikon maakt met een heel goede kleurweergave, en een prachtige bokeh zoals ze dat hier noemen.
    Of ze die meerprijs waard is, hangt er natuurlijk van af in welk glas je wil investeren, ik zie dat je reeds de 17-55 en de 70-200 hebt, wel dan zou ik persoonlijk ook voor de 1.4 gaan, toch tenminste als die 70-200 de AFS versie van Nikon is, anders kan je gewoon je 70-200 gebruiken inplaats van de 85 1.8 versie, alleen de 1.4 wint het van de 70-200 op gebied van beeldkwalliteit
    Zie deze link: http://forum.belgiumdigital.com/show...light=85mm+1.4

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Ik heb de 85 f1.4 AFD versie, en deze is scherp, ik had vroeger reeds de 1.8 versie, maar deze is volgens mij niet te vergelijken, niet op gebied van scherpte, maar ook niet op gebied van constructie.
      Ik zeg hier niet dat de 1.8 niet goed is, maar de 1.4 is volgens mij een van de scherpste lenzen die nikon maakt met een heel goede kleurweergave, en een prachtige bokeh zoals ze dat hier noemen.
      Of ze die meerprijs waard is, hangt er natuurlijk van af in welk glas je wil investeren, ik zie dat je reeds de 17-55 en de 70-200 hebt, wel dan zou ik persoonlijk ook voor de 1.4 gaan, toch tenminste als die 70-200 de AFS versie van Nikon is, anders kan je gewoon je 70-200 gebruiken inplaats van de 85 1.8 versie, alleen de 1.4 wint het van de 70-200 op gebied van beeldkwalliteit
      Zie deze link: http://forum.belgiumdigital.com/show...light=85mm+1.4
      Goed verwoord, ik had vroeger ook de 1.8 en nu de 1.4 als je het kan betalen zou ik het zeker niet laten om de 1.4 te kopen.
      Nikon materiaal

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

        Deze zijn ook gemaakt met de Nikkor 85 f/1.4, met een Nikon D1 met maar 2.7 milj pixels.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

          Zeker voor podiumfotografie heb je elke winst in sluitertijd nodig, en is de 1.4 die op grote diafragma's (f1.4 tot f4) scherper dan de 1.8 geschikter. Ik gebruik de mijne zelfs met statief en kan zeer scherpe foto's maken tot op 1/20s als de personen stil zitten.

          MVG,

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

            En wat denk je van de nikon 105 VR macro f2.8 ?
            Ik denk dat je aan de VR misschien meer hebt dan aan f1.4, ik kan natuurlijk mis zijn.
            Kijk en vergelijk ook eens hier. http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
            Ik hoop dat je er wat aan hebt.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

              Als je naar 1.8 of zelfs 1.4 gaat, heb je dan niet teveel verlies aan DOF, bvb tov 'n "gewone" 2.8 ?
              Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
              MySite - All your base are belong to us - What you say

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                Al 5 jaar heb ik de 85/1.4D.
                Het is een toplens, doe ik nooit meer weg.

                Als je ze wilt kopen, onderneem meteen aktie want ze zijn niet meer in produktie (vermoed ik). Het wordt een collectors item, bijgevolg stijgt de prijs nog eens.
                Op mijn site zie je 'karakterkoppen', ze werden bij allemaal met die lens genomen.
                Succes met je keuze.

                mvg,

                Roland

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Deze zijn ook gemaakt met de Nikkor 85 f/1.4, met een Nikon D1 met maar 2.7 milj pixels.
                  Heb jij deze lens ook Francis?


                  Gr Kees
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                    Heb jij deze lens ook Francis?


                    Gr Kees
                    Klopt Kees, gedurende een klein jaar in mijn bezit en zoals hierboven al vermeld, eentje die je eigenlijk nooit meer verkoopt....
                    Naar het schijnt zou de productie inderdaad gestopt zijn . . . maar daar heb ik geen zekerheid over.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Athos Bekijk bericht
                      En wat denk je van de nikon 105 VR macro f2.8 ?
                      Ik denk dat je aan de VR misschien meer hebt dan aan f1.4, ik kan natuurlijk mis zijn.
                      Kijk en vergelijk ook eens hier. http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
                      Ik hoop dat je er wat aan hebt.
                      k twijfel niet aan kwaliteit van deze lens, maar voor mijn gebruik niet echt geschikt. Heb de 70-200 2.8 met VR. Is dus even lichtsterk en ook VR.
                      Zoek lichtsterker glas dan 2.8. een lens voor podiumfotografie die 1.4 heeft is enkele stops sneller hé! Werk liefst zonder flits (of minimaal flitslicht)! En als je dan op 1/125ste kan fotograferen ipv op 1/30ste ; dat maakt groot verschil uit. De VR gaat de bewegingen van de muzikant niet "freezen" hé !
                      Toch bedankt voor je toelichting !
                      EN AL DE REST OOK HARTSTIKKE BEDANKT ALVAST !
                      Blijf dit even volgen !
                      Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
                      http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                        Al 5 jaar heb ik de 85/1.4D.
                        Het is een toplens, doe ik nooit meer weg.

                        Als je ze wilt kopen, onderneem meteen aktie want ze zijn niet meer in produktie (vermoed ik). Het wordt een collectors item, bijgevolg stijgt de prijs nog eens.
                        Op mijn site zie je 'karakterkoppen', ze werden bij allemaal met die lens genomen.
                        Succes met je keuze.

                        mvg,

                        Roland
                        prachtige portretten op je site !! en ja de scherpte van deze lens is
                        mooie DOF/BOKEH .....
                        ik denk dat ik verkocht ben ....
                        Nikon D80 + MBD80 + met twee zoomlenzen
                        http://www.flickr.com/photos/bellybouncer/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                          ik denk dat ik verkocht ben ....
                          Doen man, je zal er zeker geen spijt van krijgen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                            Mocht de productie van deze lens al gestopt zijn - waar ik aan twijfel want ik heb nergens een bericht gelezen - dan zal ze al snel worden vervangen door een nieuwe waarvan de brandpuntsafstand beter geschikt is voor cropsensoren. Een 60 2.0 met VR bijvoorbeeld. En dan maar hopen dat die lens even goed zal zijn als de 85.
                            "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                            Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                            Uit: Apocrief

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 85AF 1.4 of 1.8. Prijsverschil waard ?

                              Een 60 2.0 met VR bijvoorbeeld. En dan maar hopen dat die lens even goed zal zijn als de 85
                              Bij f2.0 zou je terug heel wat moeten inleveren van je lichtsterkte, heb je al eens langs voor in dat gat gekeken van de 85 f1.4 om erin weg te dromen gewoon een prachtding.
                              Als ze bij Nikon een andere versie op de markt brengen, is het hopelijk ook een 1.4 versie mischien AFS en hopelijk ook Full Frame, je weet maar nooit wat de volgende boddy in huis heeft
                              Om die mooie DOF te behouden moet je ook die 85mm behouden anders geraak je daar ook nog eens een stuk van het effect kwijt, ze zullen verdomd met goede alternatieven moeten afkomen vooraleer ik mijn 85-1.4 ga inruilen voor wat anders.

                              Comment

                              Working...
                              X