Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

    Voor ik me dit lensje aanschaf zou ik graag wat ervaringen kennen van mensen die deze lens hebben in combinatie met een D200. De 1.4 versie is blijkbaar mooi scherp en van goede kwaliteit. Volgens sommige zou er echter een probleem bestaan met sterke lensflare. En net deze berichten houden me tegen om tot aankoop over te gaan. Als die lensflare voorkomt, is dat dan vaak, in welke omstandigheden merk je dat vooral, en (belangrijker nog) hoe is het eventueel op te lossen?

  • #2
    Re: Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

    Werk al een tweetal jaren met de 1.4/50mm op D2x. Haarscherp lenske. Er zal ongetwijfeld wel iemand zijn die deze lens niet goed vindt, maar ik werk er wekelijks mee en NOOIT enig probleem ondervonden.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

      Oorspronkelijk geplaatst door Nikoon Bekijk bericht
      Voor ik me dit lensje aanschaf zou ik graag wat ervaringen kennen van mensen die deze lens hebben in combinatie met een D200. De 1.4 versie is blijkbaar mooi scherp en van goede kwaliteit. Volgens sommige zou er echter een probleem bestaan met sterke lensflare. En net deze berichten houden me tegen om tot aankoop over te gaan. Als die lensflare voorkomt, is dat dan vaak, in welke omstandigheden merk je dat vooral, en (belangrijker nog) hoe is het eventueel op te lossen?
      Alle snelle lenzen hebben die neiging, niets bijzonders. Bij 1.8 al scherp en dat gaat maar door.
      PRIMA lens, in mijn ogen!

      hg,
      karel

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

        'n Droomlens(je) van ongekende kwaliteit.
        Nog geen lensflare gehad!

        Op m'n 14mm. prime heb ik dit soms, maar 't is niet storend.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

          Je kan bij dit lenske ook een rubber zonnekap nemen



          Je moet moet ze wel apart bij kopen.
          Deze lens durft nog al eens soft zijn op 1.4 - 1.6

          Probeer een aantal modellen tot je een scherpe hebt want ze bestaan wel degelijk.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Je kan bij dit lenske ook een rubber zonnekap nemen



            Je moet moet ze wel apart bij kopen.
            Deze lens durft nog al eens soft zijn op 1.4 - 1.6

            Probeer een aantal modellen tot je een scherpe hebt want ze bestaan wel degelijk.
            een hand ervoor kan ook (maar op zich een waardevolle tip):

            This AF lens is encased in a dreadful plastic barrel, but manages to focus quite smoothly with my preferred manual operation. It delivers crisp and sharp images even set wide open, and by f/4 the sharpness is all you could wish for. Image contrast and detail hold up well to f/11 and just begin to lose "bite" at f/16. Vignetting is minimal on the D1X and so is the geometric distortion, which is of the barrel type. Mounted on an F5, however, the barrel distortion may be a bit more visible.
            The lens focuses quite close, but when shooting up close the images loses some of its crispness. Not entirely unexpected for such a fast lens.

            Fast lenses tend to be susceptible to flare and the 50/1.4 AF is no exception, so you should shield the front element from being hit by direct sunlight if at all possible. Ugly ghosts are easily invocated if there are any dust specks left on the front element, so keeping the lens immaculately clean is mandatory.

            The rendition of the out-of-focus areas can be nice when aperture is large, but tends to be much harsher when the lens is stopped far down.


            en KR:

            This is a great lens. It's one of the sharpest and fastest lenses made by Nikon, and it's reasonably priced.

            If you want an ultra-sharp, ultra-portable lens for use in daylight and are on a budget, the 50mm f/1.8 AF-D has the same image quality when stopped down an extra stop. Unlike the 85mm f/1.8 vs. f/1.4 question (where the f/1.4 costs three times as much and is made three times as solidly) I see no such difference in these 50mm lenses.

            If you want to shoot in available light on a $5,000 camera, of course get this f/1.4 version.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 5Omm 1.4 en lensflare?

              Bedankt, jullie waren precies het duwtje in de rug dat ik nodig had .

              Comment

              Working...
              X