Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 500mm f4 P lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 500mm f4 P lens

    Even een vraagje aan de kenners van Nikon glas.
    Ik heb gevonden dan een P lens van Nikon zoals een 500mm f4 P wel Matrix lichtmeting kan maar geen AF heeft.
    Is de AF dan enkel op DSRL's niet werkende of was dat "vroeger" met analoge SLR's ook al het geval? En waarom heeft Nikon ooit P lenzen gemaakt, maw, tot welk nut? Kon men toen nog geen telelenzen maken die AF aankonden (te lichte scherpstelmotoren???)

    Alvast bedankt om dit voor me uit te klaren.

  • #2
    Re: Nikon 500mm f4 P lens

    Tis simpel, de 500mm f4 P is een lens van voor het autofocus-tijdperk, iedereen stelde toen gewoon scherp door aan een scherpstelring te draaien, zot hé.

    De 500mm f4 P is de voorganger van de 500mm f4 AF-I als ik het goed heb, en dit was de eerste AF lens in de 500mm categorie van Nikon.

    Grtjes, Eric
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 500mm f4 P lens

      Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
      Tis simpel, de 500mm f4 P is een lens van voor het autofocus-tijdperk, iedereen stelde toen gewoon scherp door aan een scherpstelring te draaien, zot hé.

      De 500mm f4 P is de voorganger van de 500mm f4 AF-I als ik het goed heb, en dit was de eerste AF lens in de 500mm categorie van Nikon.

      Grtjes, Eric
      Bedankt voor het snelle antwoord Eric.
      Ik zou in elk geval de grootste moeite hebben manueel scherp te stellen bij vogels en vogels in vlucht mag je dan ook al helemaal vergeten.

      Andermaal bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 500mm f4 P lens

        Misschien nog even aan toevoegen dat Matrixmeting geen eigenschap van de lens is, maar van het toestel.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 500mm f4 P lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
          Bedankt voor het snelle antwoord Eric.
          Ik zou in elk geval de grootste moeite hebben manueel scherp te stellen bij vogels en vogels in vlucht mag je dan ook al helemaal vergeten.

          Andermaal bedankt
          Ja, inderdaad. Ik heb ook op het punt te staan deze lens tweedehands te kopen maar prijzen draaien toch nog altijd rond 1.500 EURO. Voor die prijs heb je ook bijvoorbeeld een 300mm AF-S f4 met 1.4 extender en dit is dan toch wel een veelzijdiger combinatie die je meer mogelijkheden biedt.

          Vogels (in vlucht) zijn niet onmogelijk hé met deze lens. Optisch is dit nog altijd pure klasse en decennia lang zjn er prachtige foto's gemaakt met dit soort manuele focus lenzen, ook van vogels in vlucht. Alleen heb je oneindig veel tijd en geduld nodig
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 500mm f4 P lens

            Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
            Ja, inderdaad. Ik heb ook op het punt te staan deze lens tweedehands te kopen maar prijzen draaien toch nog altijd rond 1.500 EURO. Voor die prijs heb je ook bijvoorbeeld een 300mm AF-S f4 met 1.4 extender en dit is dan toch wel een veelzijdiger combinatie die je meer mogelijkheden biedt.

            Vogels (in vlucht) zijn niet onmogelijk hé met deze lens. Optisch is dit nog altijd pure klasse en decennia lang zjn er prachtige foto's gemaakt met dit soort manuele focus lenzen, ook van vogels in vlucht. Alleen heb je oneindig veel tijd en geduld nodig
            Precies de combo die ik heden gebruik
            EDIT: oeps, ik het de 1.7TC, te rap gelezen de eerste keer
            Last edited by Sultana; 19 maart 2010, 06:07. Reden: zie EDIT

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 500mm f4 P lens

              In het objectief zit een P chip. De 500mm f4,0 IF ED is in 1993 het eerste objectief met deze chip. Het gaat om manuele objectieven, de chip geeft de scherpstel afstand door aan de camera. Bij Nikon noemen ze dat de D meting.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 500mm f4 P lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                In het objectief zit een P chip. De 500mm f4,0 IF ED is in 1993 het eerste objectief met deze chip. Het gaat om manuele objectieven, de chip geeft de scherpstel afstand door aan de camera. Bij Nikon noemen ze dat de D meting.
                Bedankt Hans

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 500mm f4 P lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  In het objectief zit een P chip. De 500mm f4,0 IF ED is in 1993 het eerste objectief met deze chip. Het gaat om manuele objectieven, de chip geeft de scherpstel afstand door aan de camera. Bij Nikon noemen ze dat de D meting.
                  wat dus wilt zeggen dat je wel scherpstelcontrole hebt (groen bolletje) op je DSLR, maar nog geen AF?

                  bij de analoge toestellen had je trouwens andere matglazen waardoor MF veel makkelijker was dan nu met de digitale toestellen, wat nog altijd niet wilt zeggen dat het simpel was, en zeker niet als het snel moest gaan.
                  hoe meer f**k hoe meer vreugd

                  **=ol

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 500mm f4 P lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                    wat dus wilt zeggen dat je wel scherpstelcontrole hebt (groen bolletje) op je DSLR, maar nog geen AF?

                    bij de analoge toestellen had je trouwens andere matglazen waardoor MF veel makkelijker was dan nu met de digitale toestellen, wat nog altijd niet wilt zeggen dat het simpel was, en zeker niet als het snel moest gaan.
                    Groen bolletje = correct. Ik gebruik nog af en toe manuele focuslenzen, zoals een 105 f2.5, 200mm f4 en hier krijg je het groene bolletje ook, op Nikon d300 toch.

                    Andere matglazen= ook correct. Heb wel mijn originele matglas door Katzeye vervangen en dat is een grote hulp als je manueel wil scherpstellen
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 500mm f4 P lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                      Tis simpel, de 500mm f4 P is een lens van voor het autofocus-tijdperk, iedereen stelde toen gewoon scherp door aan een scherpstelring te draaien, zot hé.

                      De 500mm f4 P is de voorganger van de 500mm f4 AF-I als ik het goed heb, en dit was de eerste AF lens in de 500mm categorie van Nikon.

                      Grtjes, Eric
                      Niet volledig correct; er bestonden al AF-lenzen, maar Nikon kon nog niet wedijveren met de snelle AF-technologie van Canon en besloot dan maar met een CPU in een MF-lens te bouwen.
                      http://www.mir.com.my/rb/photography...otos/500mm.htm
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X