Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 50 mm 1.4 - china of japan

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 50 mm 1.4 - china of japan

    Ben van plan mij bovenstaand standaardobjectief aan te schaffen. Is er een groot verschil in kwaliteit tussen die uit china of japan?

    of kan je tegenwoordig alleen nog die uit china krijgen?

    thanks

    Fujifil

  • #2
    Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

    niemand die me kan helpen?

    Comment


    • #3
      Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

      Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
      niemand die me kan helpen?
      Google eens op Nikon 50mm 1.4, net effe gedaan, staat heel veel info.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

        Oorspronkelijk geplaatst door Fujifil Bekijk bericht
        Ben van plan mij bovenstaand standaardobjectief aan te schaffen. Is er een groot verschil in kwaliteit tussen die uit china of japan?

        of kan je tegenwoordig alleen nog die uit china krijgen?

        thanks

        Fujifil
        Ik heb er in totaal 3 gehad Fujifil, één Chinese en twee Japanse, vroeger op mijn analoge F5 was dat een topobjectief, maar op een digitale crop voldeed die niet, ik heb ze gebruikt op D70,D2H,D2X,D200 ik dacht bij de eerste een slecht exemplaar te hebben, maar dat was blijkbaar niet zo (na drie stuks).
        In sommige lichtomstandigheden heb je een eigenaardig effect op je foto's dat moeilijk thuis te wijzen is (zoiets als overdreven contrast), dat probleem is gekend, en kwam vroeger geregeld aan bod op verschillende forums, ook Nikon heeft het probleem niet ontkend toen ik ervoor belde.

        Eerst dacht ik dat f1.4 teveel licht op de sensor bracht, maar dan zou dat ook zo moeten zijn met de 85 f1.4, en dat is duidelijk niet zo.

        Eigenaardig genoeg heeft de veel goedkopere 50mm f1.8 dat probleem niet.

        Op mijn D3 heb ik de f1.4 nog niet kunnen testen, daar ik er geen meer heb.

        Maar er doen geruchten de ronde dat Nikon met een nieuwe 50mm f1.4 of zelfs f1.2 zou komen in een AFS versie en Nano gecoat, hopelijk kloppen deze geruchten, want deze zou er bij mij zeker komen.

        Of er verschil is tussen Japanse en Chinese versies, ik betwijfel het, waarschijnlijk heeft Nikon gewoon deze lijn verplaatst naar China, uiterlijk en gevoelsmatig heb ik er geen verschil in gezien.

        Comment


        • #5
          Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          Google eens op Nikon 50mm 1.4, net effe gedaan, staat heel veel info.
          grt,bouk.
          merci bouk! natuurlijk kan je googelen, dan vind je altijd wel iets
          maar met andere fora heb ik niet zo veel ervaring. Hier op BD vind je meestal relevante antwoorden op je vraag...

          Comment


          • #6
            Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

            bedankt geert !
            dan is weer de vraag wanneer die nieuwe er komt hé...

            Comment


            • #7
              Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

              Ik kan de ervaring Demeyreg bevestigen. Ik werk zelf praktisch continu met de Chinese versie op een D50 en bij tegenlicht of gewoon fel licht krijg ik blauwe randjes op de grens tussen 'model' en licht. Al gedacht om de 1.8 aan te schaffen, maar de extra stop is soms nodig. Ik heb de lens ook korte tijd op een analoge amateurs-SLR gebruikt en bij mijn weten had ik dat toen veel minder.
              Sigma brengt op dit ogenblik ook een 50mm 1.4 op de markt, maar daarvan heb ik nog niets gelezen of gehoord. Maar misschien is die beter geschikt voor een DSLR.
              --
              F L I C K R

              Comment


              • #8
                Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                Oorspronkelijk geplaatst door waterrat Bekijk bericht
                Ik kan de ervaring Demeyereg bevestigen. Ik werk zelf praktisch continu met de Chinese versie op een D50 en bij tegenlicht of gewoon fel licht krijg ik blauwe randjes op de grens tussen 'model' en licht. Al gedacht om de 1.8 aan te schaffen, maar de extra stop is soms nodig. Ik heb de lens ook korte tijd op een analoge amateurs-SLR gebruikt en bij mijn weten had ik dat toen veel minder.
                Sigma brengt op dit ogenblik ook een 50mm 1.4 op de markt, maar daarvan heb ik nog niets gelezen of gehoord. Maar misschien is die beter geschikt voor een DSLR.
                De blauwe randjes waarover jij spreekt Waterrat, dat is CA (chromatische abberatie) maar wat ik bedoel is eigenlijk nog wat anders, hoofdzakelijk bij fel licht en eigenlijk moeilijk te omschrijven, ik heb vanalles geprobeerd om het te vermijden tot zelfs de buitenste rand van het achterste lenselement afgeplakt, (daar je deze toch niet van doen had op een cropformaat) allemaal zonder resultaat.

                Gebruikte je echter het objectief in minder heldere omstandigheden, dan had je het probleem niet.

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  De blauwe randjes waarover jij spreekt Waterrat, dat is CA (chromatische abberatie) maar wat ik bedoel is eigenlijk nog wat anders, hoofdzakelijk bij fel licht en eigenlijk moeilijk te omschrijven, ik heb vanalles geprobeerd om het te vermijden tot zelfs de buitenste rand van het achterste lenselement afgeplakt, (daar je deze toch niet van doen had op een cropformaat) allemaal zonder resultaat.

                  Gebruikte je echter het objectief in minder heldere omstandigheden, dan had je het probleem niet.
                  Dit verschijnsel is waarschijnlijk Purple Fringing en heeft idd niets te maken met Chromatische Aberratie. Purple fringing kan softwarematig nauwelijks of niet verwijderd worden, in tegenstelling tot de CA. Het is een lensfout die zich voornamelijk manifesteert bij extreme contrasten en waar je weinig of niets kunt tegen doen. In de testen op Photozone besteden ze bij sommige lenzen met uitsproken Purple fringing heel wat aandacht aan dit fenomeen.
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Dit verschijnsel is waarschijnlijk Purple Fringing en heeft idd niets te maken met Chromatische Aberratie. Purple fringing kan softwarematig nauwelijks of niet verwijderd worden, in tegenstelling tot de CA. Het is een lensfout die zich voornamelijk manifesteert bij extreme contrasten en waar je weinig of niets kunt tegen doen. In de testen op Photozone besteden ze bij sommige lenzen met uitsproken Purple fringing heel wat aandacht aan dit fenomeen.
                    "Purple fringing" is wel een vorm van CA. Maar kan ook veroorzaakt worden door sommige sensoreffecten, zoals blooming, overstralingen tussen de cellen etc.
                    mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                      Ik heb mijn CA-probleem idd bij fel licht. Hoe kan dit softwarematig worden verholpen. Ik heb al zitten klooien op de meest diverse manieren, maar zonder resultaat. Heeft de nikon 50 mm 1.8 dit minder. Het zou een optie kunnen zijn, aangezien deze lens toch niet zo duur is.
                      --
                      F L I C K R

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                        Oorspronkelijk geplaatst door waterrat Bekijk bericht
                        Ik heb mijn CA-probleem idd bij fel licht. Hoe kan dit softwarematig worden verholpen. Ik heb al zitten klooien op de meest diverse manieren, maar zonder resultaat. Heeft de nikon 50 mm 1.8 dit minder. Het zou een optie kunnen zijn, aangezien deze lens toch niet zo duur is.
                        Van horen zeggen zou de 1.8 versie beter zijn op digitaal, maar zelf heb ik ze nooit gehad of getest.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                          Mijn eerste 50mm 1.4 was made in China. Het ding was pas echt scherp op 2.0.

                          Mijn huidige is made in Japan en deze durf zonder probleem gebruiken op 1.4.

                          Het enige verschil tussen de twee lenzen dat je kan zien is -China/Japan, dus ik weet niet of het toeval is.

                          De 50mm 1.8 is heel licht en echt plastiekig, mijn examplaar was heel bruikbaar vanaf 2.0

                          Maar deze lenzen zijn speelgoed als je eens een CZ 50mm Planar 1.4 vastneemt. Spijtig dat hij er enkel in MF bestaat.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                            'k had gelijkaardige ervaringen als demeyereg.
                            De AF 50 f/1.4D werkte perfect op m'n F5 , maarop de digitale toestellen (D200) leek er iets vreemd. Heb hem dus een tijdje alleen op de F5 nog gebruikt en uiteindelijk verkocht. (Nooit geprobeert op de D300)
                            Heb de f/1.8 wel eens in de hand gehad, maar vond die te plastiekerig en heb die niet gekocht.
                            In afwachting dat de geruchten kloppen van een nieuwe AFS-versie, blijf ik de nog oudere AiS 50 f/1.2 gebruiken. (Subliem scherp of f/2)
                            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon 50 mm 1.4 - china of japan

                              Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                              Maar deze lenzen zijn speelgoed als je eens een CZ 50mm Planar 1.4 vastneemt. Spijtig dat hij er enkel in MF bestaat.
                              Correct!

                              mvg,

                              Roland

                              Comment

                              Working...
                              X