Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

    Hallo

    Heb recentelijk een tweedehands nikon 35mm f1.8 aangekocht.
    Ter plekke de AF uitvoerig getest en geen problemen ondervonden. Echter, toen ik die dag zelf nog foto's nam met het objectief, merkte ik eenmaal thuis dat er enkele foto's tussen zaten die out of focus waren.
    Dit was slechts een verwaarloosbaar aantal, maar toch...

    Een eindje niet meer veel gefotografeerd, maar nu heb ik weer wat meer tijd en heb ik m'n camera weer wat meer boven gehaald.
    Gisterenavond sporadisch enkele foto's van de kat genomen die in een zak probeerde te kruipen. Veel licht was er niet, maar op f1.8 met ISO op 2000 kreeg ik acceptabele sluitertijden (dus zo donker was het ook weer niet...)

    Vandaag bekijk ik de foto's op groot scherm, en zie dat ze allemaal out of focus zijn, evenals de 3 foto's van m'n wandeling die ik vandaag maakte (bij voldoende licht).
    De focus lag telkens te ver (back focus als ik me niet vergis?)

    Daarna nam ik nog een paar testshots van een voorwerp wat ik op tafel plaatste, (heb ook foto's met andere diafragma waarden genomen) Deze foto's waren wel allemaal scherp...

    Nu is mijn vraag, hoe komt het dat niet al mijn foto's last hebben van slechte focussing? Is het wel degelijk een back-focus probleem of is mijn lens gewoon kapot? Wat moet ik doen om die back-focus te verhelpen?

    Bedankt voor jullie antwoord!
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

  • #2
    Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

    wel rekening mee houden dat als je op f1.8 foto's maakt er hier en daar een misser kan tussenzitten, zeker zoals een dier dat veel beweegt (door de beperkte dof)
    je kan online test-charts vinden en afprinten en op jouw toestel kan je dan indien nodig focus-microadjustments doen (op een d7100 gaat dat toch)
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

      Heb ondervonden dat de 35mm op 1.8 zelden scherp is, vanaf 2.8 zijn de resultaten een pak beter.
      Had je bewegingsonscherpte of een slecht geplaatste DOF ?
      Like it Facebook
      Flikr
      Website Original Frame

      Comment


      • #4
        Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

        Verwijderd dubbelpost.
        Last edited by Lionel; 24 december 2014, 15:00. Reden: Verwijderd dubbelpost.
        Like it Facebook
        Flikr
        Website Original Frame

        Comment


        • #5
          Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

          Geen bewegingsonscherpte hoor, gewoon mijn focus die zich achter het onderwerp bevindt.

          Heb dit voornamelijk wanneer de belichting wat minder is (maar niet extreem donker).
          Als ik met mijn 18-105 kitlens dezelfde objecten wil fotograferen dan lukt dit wel om scherp beeld te krijgen (mits ISO de hoogte in te jagen)...

          Het probleem moet dus bij de lens liggen. Heb vandaag nogmaals wat testshotjes genomen (gewoon in huis wat rondgewandeld en gefotografeerd) en het resultaat is weer hetzelfde. Op f1.8 zijn mijn gefocuste onderwerpen in 90% van de gevallen onscherp en ligt de focus ergens net achter het onderwerp.

          Op f2.8 is dit veel beter, maar ik neem aan dat ik toch in staat zou moeten zijn om 80% van m'n foto's genomen op f1,8 scherp te krijgen!?
          Een lichtsterke lens koop je nou eenmaal ook om in omstandigheden met minder licht ook bruikbare foto's te nemen...


          Ik zal nu nog eens een rondje door het huis/tuin maken en op verschillende diafragma's foto's nemen en ze dan nogmaals analyseren.

          Heeft er iemand een goeie guide voor hoe ik die focusproblemen kan oplossen (filmpje op youtube/website...?), ik ben namelijk maar een leek op dit gebied...

          Alvast bedankt voor jullie hulp!
          Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

          Comment


          • #6
            Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

            als 90 procent van je foto's back of frontfocus hebben op f1.8 en in mindere mate als je je scherptediepte vergroot (kleiner f-getal)
            dan wil dit zeggen dat je uw af - finetuning in je camera moet aanpassen, dit is dan enkel voor deze lens (camera onthoud de verschillende instellingen van verschillende lenzen en dat hoef je dus maar 1 keertje te doen)

            er zijn specifieke test chart op internet te vinden
            https://www.google.be/?gws_rd=ssl#q=...%20chart%20pdf
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

              Ondertussen enkele test charts gedaan.
              Tijdens de het volgen van de stappen om de test chart uit te voeren las ik dat zaken zoals automatische vertekeningscorrectie moest afzetten.

              Nu herinnerde ik me dat ik deze enige tijd geleden aangezet had. Ik schakelde deze uit en deed de test chart.
              Resultaat was dat er een heel klein beetje onscherpte zat op mijn resultaten, maar naar mijn inziens niet genoeg om aan de basis te kunnen liggen van al die slechte shots.

              Toen besloot ik 20 testshots te maken (van allerlei verschillende dingen) met die automatische vertekeningscorrectie UIT en 19 van de 20 resultaten waren scherp

              Dus dat hoogstwaarschijnlijk de boosdoener!
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment


              • #8
                Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

                Mijne oude D7000 had ook wat problemen met backfocusing, die Af tune kan soms helpen.
                Vergeet niet dat het een goedkope variant is van een lichtsterke lens.

                Met een 35 1.4 of 50 1.4 zal je deze problemen niet hebben.
                Like it Facebook
                Flikr
                Website Original Frame

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 35mm Ff1.8 focus problemen

                  Heb net hetzelfde probleem gehad met deze combinatie (D7000 + 35mm) en het lag wel degelijk aan de D7000 ! Zelfs na optimaal finetuning van de AF adjustment in de camera kon ik geen optimale scherpte krijgen. Op mijn D200 geen enkel probleem, superscherp op F1.8 .
                  It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                  Comment

                  Working...
                  X