Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 35-70 2.8 prob met diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 35-70 2.8 prob met diafragma

    Beste mensen,

    Vandaag ben ik mijn lens voor de derde keer gaan afhalen voor een herstelling door procirep. In het totaal ben ik al 7 maanden aan het wachten en volgens mij doen ze niets aan mijn lens ( op de herstelbon staat nooit iets vermeld) Ik begin nu zelfs te denken dat het probleem aan mij ligt, dat ik overdrijf ofzo, dus daarom vraag ik jullie mening.

    Hier is het probleem: de foto's zijn bij een diafragma van F2.8 1/3 stop onderbelicht t.o.v. F8.0. Op 35mm is het nauwelijks zichtbaar, op 50mm duidelijker en op 70mm duidelijk. Vergeleken met de nikon 50 1.8 lens (op F8.0) is de belichting van de 35-70 op F8.0 normaal en op F2.8 onderbelicht en dus niet andersom. Hier zijn voorbeeldfoto's http://users.telenet.be/wim2/
    100% dezelfde belichting bij verschillende diafragma's kan niet, dat weet ik, diafragma en sluitertijd zijn nu eenmaal niet traploos. Maar 1/3 stop verschil lijkt mij toch veel.
    Ligt het probleem nu aan de lens, of overdrijf ik???

    Alvast bedankt,

    Wim

  • #2
    Re: Nikon 35-70 2.8 prob met diafragma

    Ik heb zelf ook een 35-70 2.8, maar wel de D versie,
    ik weet niet welke versie jij hebt, maar eigenlijk zou dit voor geen verschil mogen zorgen.

    Maar ik heb eens vlug naar een paar foto's gekeken die ik met deze lens heb genomen en ik heb er 2 gevonden die op volledig dezelfde manier zijn gemaakt, behalve dat de ene als diafragma 2.8 had en de andere 8.
    En ik moet zeggen dat ik toch ook een (weliswaar zeer klein) verschil merkte wat betreft belichting. Ook bij mij is de foto op 2.8 een heel klein beetje donkerder dan de foto op 8.
    Ze waren echter beiden op ongeveer 50mm genomen dus misschien is het 'probleem' op 70mm ook bij mij iets groter,
    maar ik moet er ook wel bij zeggen, dat er een paar seconden tussen de 2 foto's zat en dat ze ook niet onder de perfecte test-omstandigheden waren genomen, dus er kunnen wel een aantal elementen zijn geweest die voor dit verschil in belichting hebben gezorgd.

    Nu heb ik het echter nog een paar dagen druk, maar van zodra ik terug wat meer tijd heb, wil ik wel eens een paar testjes doen onder beter omstandigheden, om te zien of het zich ook bij voordoet.

    Ivm jouw herstellingen bij Procirep, als je daar nooit iets voor hebt moeten betalen, zullen ze er waarschijnlijk niets aan kunnen doen hebben en dan zou ik mij er verder ook niet echt druk om maken, want in de digitale donkere kamer is zoiets uiteraard snel opgelost
    Nice pen, bet you write good stories with it.
    Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

    Comment

    Working...
    X