Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 20mm 2.8d

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 20mm 2.8d

    Hallo,

    Is er iemand die ervaring heeft met een Nikon 20mm 2.8d? Ik ben aan het uitkijken voor een groothoeklens, maar de 17-35 van Nikon is me veel te duur. Een ander alternatief is dan weer een Tamron 17-35Di, maar naar ik lees moet je al wat meer geluk hebben om een goed exemplaar te treffen. Zou de Nikon 20mm de Tamron overtreffen?
    Voorbeeldfoto's zijn altijd welkom

  • #2
    Re: Nikon 20mm 2.8d

    ik heb een 20mm 2.8 (wel een canon EF usm)

    en ben er heel erg over te spreken... geen vervroming, wijd open zelfs scherp en heel wat breedhoek(wel 1d mk2)
    superlensje voor zen geld en die van nikon zal niet onderdoen denk ik

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 20mm 2.8d

      Ik heb al zo'n 7 jaar een Nikkor 20/2.8 AFD. Gewoon schitterend objectief. Vooral kleur- en contrastweergave zijn top. Scherpte is goed vanaf f2.8 in het centrum, in de hoeken vanaf f5.6. Digitaal merk je daar niets van omdat de hoeken buiten het bereik van de sensor liggen. Ook de vervorming valt uitstekend mee zolang je evenwijdig met het voorwerp blijft. Normale B+W filter is nog te gebruiken zonder vignettering (ook bij 24x36). Het blijft één van mijn favoriete lenzen. De prijs is nog redelijk te noemen.
      Ik zou deze lens zeker aanbevelen.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 20mm 2.8d

        Als je die 20mm vermenigvuldigt met x1.5 kom je op 30mm uit, wat je moeilijk nog een groothoek kunt noemen. Als je digitaal een groothoek wilt, moet je uitkijken naar iets rond de 14mm.
        Ik heb de Sigma 10-20 mm en ben daar best over te spreken...natuurlijk heb je een beetje licht nodig.
        Foto's daarmee gerealiseerd kun je trouwens hier zien :

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 20mm 2.8d

          ik heb een nikon 20mm f2,8 en gebruik die soms ook samen met de olympus WCONO8B (dan wordt het een goede 16mm) en in beide gevallen zijn de resultaten super. 'k zal na het weekeinde eens wat circusfoto's opzoeken die ik in super slecht licht met die lens genomen heb.

          ik heb ook een 12-24 f4.0 .. maar bij slecht licht ben ik toch blij dat ik naar mijn primes (met o.a. de 20 mm f2,8) kan teruggrijpen

          Comment

          Working...
          X