Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 200-500 mm lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon 200-500 mm lens

    Hallo,

    Ik heb van het weekend de nikon 200-500 aangeschaft en gebruik deze samen met mijn d700, maar het valt me op dat ik het nogal lastig vind om scherpe foto's te maken, er zit vooral heel veel ruis in de foto's en dat terwijl de iso op 200 staat, Ik vraag me af wat het probleem is of het komt door het inzoomen of dat het iets kan zijn met de lens, camera ligt het gewoon aan mij. graag enig advies.

  • #2
    Re: nikon 200-500 mm lens

    Beste Hilda,

    Een lens is niet verantwoordelijk voor ruis en komt enkle voor van je camera. Kan je eens een link posten van een foto zoals die recht uit je camera komt, dus ware groote en EXIF erbij? Dit kan ons veel meer vertellen.

    Comment


    • #3
      Re: nikon 200-500 mm lens

      Wat de scherpte betreft moet je eens controleren op front-focus of back-focus:
      Bij front focus of back focus stelt je camera of objectief voor of achter het onderwerp scherp, wat voor onscherpe foto's van het onderwerp zorgt.

      Ik heb dit objectief samen met ander nieuwe Nikon-objectieven getest op een D810. Bij bewolkt weer en geheel open diafragma op 500 mm geeft deze scherpe beelden: https://www.flickr.com/photos/moment...57659855465725
      Een objectief produceert geen ruis, dat doet de camera bij hoge iso of en bij onderbelichting.

      Comment


      • #4
        Re: nikon 200-500 mm lens

        Staat je auto iso niet aan, zodat je alleen maar denkt dat de foto met 200iso maakt?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: nikon 200-500 mm lens

          Hallo

          Bedankt voor de reactie, wat de front en back focus betreft, hier zal ik eens naar gaan kijken en uit testen,
          Wat de auto Iso betreft dat is zeker niet het geval, maar ik weet ook niet of het echt ruis is, het valt me gewoon tegen hoe het beeld is bij inzoomen, \en ja het zou veel scherper moeten Kunnen, maar dat is hopelijk nog oefen. Ik hoopte alleen dat bv bij een bif je toch meer in kon zoomen en je niet zo snel blokjes en ruis kreeg. ik hoopte 2 foto's bij te voegen maar dit is me nog niet gelukt, als iemand me een tip kan geven hoe dit kan zonder flickr account graag, en anders zal ik morgen een account daar aan maken.

          Groet Hilda

          Comment


          • #6
            Re: nikon 200-500 mm lens

            Je kan natuurlijk ook niet oneindig blijven croppen, dan ga je snel de beperkingen (scheidend vermogen) van camera en lens zien.
            Een vogel die bijvoorbeeld amper 5 à 10% van het beeldveld inneemt zal met andere woorden niet beeldvullend te zien zijn zonder fouten.
            Croppen mag zeker, maar dan met wat marge natuurlijk.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: nikon 200-500 mm lens

              ja ik begrijp dat je niet on eindig kan croppen, maar had toch verwacht dat ik op 200% een redelijker beeld zou hebben, vraag me af of dit met een andere camera eraan beter zal zijn, of dat dat geld verkwisting word.

              Comment


              • #8
                Re: nikon 200-500 mm lens

                Ligt het niet aan de weersomstandigheden wanneer je de testfoto's hebt gemaakt?
                Wanneer de luchtvochtigheid hoog is en je neemt foto's op 500mm dan zullen je foto's niet 100 % scherp zijn en zorgen de waterdruppels voor een waas.

                Zo zie ik een duidelijk verschil op mijn 300 mm F2,8 IS lens bij hoge of lage luchtvochtigheid.

                Groetjes,

                Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: nikon 200-500 mm lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door hilda_68 Bekijk bericht
                  ja ik begrijp dat je niet on eindig kan croppen, maar had toch verwacht dat ik op 200% een redelijker beeld zou hebben, vraag me af of dit met een andere camera eraan beter zal zijn, of dat dat geld verkwisting word.
                  100% is IMO de maximum uitsnede voor een nog publiceerbare vogelfoto, bij goed licht genomen (met de nodige verscherping en ruisreductie).
                  Je D700 heeft "maar" 12 megapixels, maar als je ziet dat bijna alle topnatuurfotografen zweren bij bv een (Canon) 1DX die er 18 heeft zal dat de zaak niet maken.

                  Maar 500mm op een FF is niet erg lang, als je echt voor vogels gaat zou ik toch aan een croptoestel (APS-C) denken (hierop is 400mm een minimum, en 500-600 een mooi bereik, en omgerekend naar FF gaat je dat veel kosten).

                  Volgens wat ik er al van gezien heb is de Nikon 200-500 een heel goede lens voor z'n prijs en gewicht, en als Canon gebruiker ben ik er wat jaloers op.
                  Last edited by palombian; 23 januari 2016, 13:01. Reden: toevoeging zin over lens

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon 200-500 mm lens

                    Beste Hilda, je hebt het hier over BIF en dat is echt niet van de poes. Geen idee wat je gebruikte voor je deze lens had maar BIF vereisen ook zeer specifieke settings op je camera. Ook weet ik niet welke vogels je hebt proberen "schieten" maar start met eenden en ganzen, traagvliegers. BIF is dan ook de moeilijkste discipline van vogelfotografie.

                    Om je toch te doen watertanden hier 45 pagina's met foto's getrokken met de 200-500mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon 200-500 mm lens

                      Hallo Sultana

                      Ik heb je nog maar eens watertandend naar de foto's gekeken, ben vandaag weer op pad geweest met een een poot en me lens, (D700, en de nikon 200-500mm) maar zelf foto's met stilstaand beeld lijken niet echt scherp, ik ga twijfelen of ik nu zo slecht ben met de lens of dat de mp's van mijn camera het probleem zijn, zolang je de foto bekijkt op gewoon formaat, ziet het er goed uit, maar als ik in ga zoomen en dan heb ik het net over 100% dan word het vreselijk en het word het pixel/ ruisachtig. Is gewoon zonde, zo scherp als jouw foto's krijg ik ze zeker niet. en dan gebruik ik nog niet eens een rc.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon 200-500 mm lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door hilda_68 Bekijk bericht
                        Hallo,

                        Ik heb van het weekend de nikon 200-500 aangeschaft en gebruik deze samen met mijn d700, maar het valt me op dat ik het nogal lastig vind om scherpe foto's te maken, er zit vooral heel veel ruis in de foto's en dat terwijl de iso op 200 staat, Ik vraag me af wat het probleem is of het komt door het inzoomen of dat het iets kan zijn met de lens, camera ligt het gewoon aan mij. graag enig advies.
                        Hilda68
                        Scherpte is relatief... heeft u op statief de foto's genomen ?
                        Wil je echt scherpte beoordelen van een lens is statief aangeraden (zeker als je 100 % view controleert)
                        VR is goed maar niet altijd de gewenste resultaten voor microscherpte. (in geval het gaat om je eigen beweging onscherpte )
                        Je eigen techniek kan ook de oorzaak hebben van onscherpte.
                        Front of back-focus kan ook een oorzaak zijn maar is iets anders dan onscherpte... (je focus punt ligt ergens anders)
                        Je hebt dan ook nog bewegingsonscherpte van het onderwerp zelf.. dat kan ook de oorzaak zijn door te lage sluitertijd.

                        Als je denkt dat het al aan jou ligt Hilda_68 probeer dan eerst om de lens op statief te zetten en stel scherp op een vast onderwerp ... kijk naar de resultaten..
                        Is het probleem nog hetzelfde... zet AF uit en probeer Manueel focus.. op die manier kom je een stap korter bij het probleem (als het al dan niet opgelost is)

                        200% uitvergroten ... dat doe je beter niet... heb je nooit een aanvaardbare foto
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon 200-500 mm lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door hilda_68 Bekijk bericht
                          Hallo Sultana

                          Ik heb je nog maar eens watertandend naar de foto's gekeken, ben vandaag weer op pad geweest met een een poot en me lens, (D700, en de nikon 200-500mm) maar zelf foto's met stilstaand beeld lijken niet echt scherp, ik ga twijfelen of ik nu zo slecht ben met de lens of dat de mp's van mijn camera het probleem zijn, zolang je de foto bekijkt op gewoon formaat, ziet het er goed uit, maar als ik in ga zoomen en dan heb ik het net over 100% dan word het vreselijk en het word het pixel/ ruisachtig. Is gewoon zonde, zo scherp als jouw foto's krijg ik ze zeker niet. en dan gebruik ik nog niet eens een rc.
                          Plaats eens een foto hier met exif dan kunnen we zien wat je (niet goed) doet: wat je camera instellingen zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon 200-500 mm lens

                            Ik zou ook opteren om zoals funcky zegt een foto te nemen vanop statief van bijvoorbeeld een tuinstoel bij je in de tuin. zowel op 200 als 500 mm. Post dan hier even de linkjes naar de volledige resolutie beelden op flickr. Dan kunnen wij er ook eens naar kijken.
                            Mvg,
                            Gregory
                            www.gvg-photo.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon 200-500 mm lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door hilda_68 Bekijk bericht
                              Hallo Sultana

                              Ik heb je nog maar eens watertandend naar de foto's gekeken, ben vandaag weer op pad geweest met een een poot en me lens, (D700, en de nikon 200-500mm) maar zelf foto's met stilstaand beeld lijken niet echt scherp, ik ga twijfelen of ik nu zo slecht ben met de lens of dat de mp's van mijn camera het probleem zijn, zolang je de foto bekijkt op gewoon formaat, ziet het er goed uit, maar als ik in ga zoomen en dan heb ik het net over 100% dan word het vreselijk en het word het pixel/ ruisachtig. Is gewoon zonde, zo scherp als jouw foto's krijg ik ze zeker niet. en dan gebruik ik nog niet eens een rc.
                              O, maar dit zijn mijn foto's niet hoor, meer zelfs, ik heb deze lens niet .
                              Heb je geen mogelijkheid een foto te plaatsen? Je kan me steeds eenntje mailen en dan kan ik hier een link plaatsen voor anderen die het dan donloadbaar maakt.
                              Ik geef je mijn email via een PM.

                              Comment

                              Working...
                              X