Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 17-55 herstellen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 17-55 herstellen?

    Goedenavond,

    Vorig jaar heb ik mijn Nikon 17-55 F2.8 vanop een meter hoog laten vallen, deze is met het uitschuifbare gedeelte op de tegels beland. Eerste diagnose: zoomring draaide niet meer vlot. Zo rond het punt van 35 mm gaf hij een grotere weerstand. Moest je even harder draaien, maar eens daar voorbij draait hij vlot. Dat probleem is later vanzelf verdwenen (m.a.w. nu draait hij weer vlot).

    Tweede permanent probleem (en grotere probleem) is dat hij geen betrouwbare foto's meer maakt. Sommige foto's zijn superscherp. Op andere onderwerpen vertikt hij het om scherp te stellen. Dit gebeurt vooral bij landschappen (scherpstellen op oneindig). De AF-motor en diafragma lijken nochtans nog goed te werken. Het beeld door de zoeker lijkt altijd perfect.


    Mijn vraag is: zou het nog zin hebben om dit objectief proberen te laten herstellen? (wil vermijden bestekkosten te betalen als het toch een verloren zaak zou zijn). Niemand heeft natuurlijk een glazen bol om de kosten te zeggen, maar heeft iemand een idee wat er vanbinnen mis zou kunnen zijn?

    Gezien de complexiteit van een objectief (heb even de servicemanal doorbladerd), lijken dit nogal arbeidsintensieve herstellingen. En dan is er nog geen enkel wisselstuk bijgerekend. Waar ik ook een beetje schrik voor heb, is dat het probleem precies niet altijd optreedt. Zo'n dingen zijn dan moeilijker te achterhalen. Dus misschien dat ik veel geld betaal, en het objectief nadien nog steeds niet volledig naar behoren werkt ?


    Groeten,

  • #2
    Re: Nikon 17-55 herstellen?

    met zo'n prijzig objectief is het toch al iets vlugger aan te raden om te laten herstellen denk ik...
    2de hands is dit toch nog vrij veel waard, dus een bestek bij zo'n lens zou ik zelf zeker laten opmaken
    portfolio en workshops:
    https://www.bennybulke.com/

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 17-55 herstellen?

      Gezien de prijs van een nieuw zou ik toch ook een bestek laten maken.

      Heel lastig om in te schatten wat het probleem zal zijn. De ring sleepte, dus daar zal wel wat vervorming in die ring zitten. Maar wat met die scherpstelling?
      Dat zit mechanisch toch behoorlijk diep.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 17-55 herstellen?

        Ooit een probleem gehad met een Nikon-objectief. Dat bracht ik toen binnen via A&C. De afspraak was dat een bestek opgemaakt zou worden. Indien dat aanvaard werd, betaalde ik uiteraard de herstelkosten (min bestekkosten). De alternatieven waren het objectief terug laten sturen mits betalen van die kosten of het gewoon bij de hersteller laten. Dan vervielen de kosten ook. Al bij al vond ik dat een heel redelijke oplossing met weinig risico. Ik zou het dus ook laten nazien.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 17-55 herstellen?

          Heb het objectief binnengegeven bij Procirep en vandaag een bestek van 250€ ontvangen : herstellen zoom mechanisme / 'verschillende onderdelen' vervangen (< 20 minuten) / afstelling.

          Dat valt dus goed mee, maar heb er echter een beetje mijn twijfels bij ... Ook al omdat ze bij intake vertelden dat het objectief waarschijnlijk naar Nikon Frankrijk moest worden doorgestuurd.


          vorige week heb ik nog testen met het objectief gedaan. Er bleek toen uit dat het objectief enkel een nauwkeurige focus lock kon krijgen op 55 mm. Bij lagere brandspuntafstanden ging het scherpstellen soms wel, soms niet. Dit probleem manifesteerde zich vooral bij verre onderwerpen (focus oneindig). Is het plausibel dat een kleine herstelling aan het zoommechanisme die problemen zal oplossen?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 17-55 herstellen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Bke Bekijk bericht
            Heb het objectief binnengegeven bij Procirep en vandaag een bestek van 250€ ontvangen : herstellen zoom mechanisme / 'verschillende onderdelen' vervangen (< 20 minuten) / afstelling.

            Dat valt dus goed mee, maar heb er echter een beetje mijn twijfels bij ... Ook al omdat ze bij intake vertelden dat het objectief waarschijnlijk naar Nikon Frankrijk moest worden doorgestuurd.


            vorige week heb ik nog testen met het objectief gedaan. Er bleek toen uit dat het objectief enkel een nauwkeurige focus lock kon krijgen op 55 mm. Bij lagere brandspuntafstanden ging het scherpstellen soms wel, soms niet. Dit probleem manifesteerde zich vooral bij verre onderwerpen (focus oneindig). Is het plausibel dat een kleine herstelling aan het zoommechanisme die problemen zal oplossen?
            Hier niets dan positieve ervaringen met Procirep.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 17-55 herstellen?

              Procirep, is dat vergelijkbaar met Techrepair?
              http://www.facebook.com/TichoOomsPhotography http://500px.com/TichoOoms http://vimeo.com/tichoooms

              Comment

              Working...
              X