Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

    Hallo allemaal

    Ik heb een Nikon d800 en 24-70 2.8, nu ben ik sterk aan het twijfelen tussen het kopen van de 14-24 2.8 of een Lee Filter set (graduated ND filters, big stopper, little stopper, ...) om bij mijn 24-70 te gebruiken.
    Volgens mij is de 14-24 een enorme troef voor landschapsfotografie, zeker omdat de 24-70 op 24mm niet op zijn best is...
    Aan de andere kant is de filter set ook een belangrijk onderdeel in landschapsfotografie bij grote verschillen in licht tussen het land en de lucht...

    Voor beide te kopen is het kapitaal iets te klein.
    Heeft iemand ervaring met beiden en wat raden jullie aan?

    Alvast bedankt!!!

  • #2
    Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

    Oorspronkelijk geplaatst door Jente Nijs Bekijk bericht
    Hallo allemaal

    Ik heb een Nikon d800 en 24-70 2.8, nu ben ik sterk aan het twijfelen tussen het kopen van de 14-24 2.8 of een Lee Filter set (graduated ND filters, big stopper, little stopper, ...) om bij mijn 24-70 te gebruiken.
    Volgens mij is de 14-24 een enorme troef voor landschapsfotografie, zeker omdat de 24-70 op 24mm niet op zijn best is...
    Aan de andere kant is de filter set ook een belangrijk onderdeel in landschapsfotografie bij grote verschillen in licht tussen het land en de lucht...

    Voor beide te kopen is het kapitaal iets te klein.
    Heeft iemand ervaring met beiden en wat raden jullie aan?

    Alvast bedankt!!!
    Ik weet niet wat je type fotografie is, maar ik vind de 14-24 geen 'troef' voor landschapsfotografie (toch zeer beperkt). Waarom geen B+W ND graduated, ben je geholpen met 130€ en eventueel een 28mm AFS / 1.8
    YMMV

    Mijn combo in FF is 14-24/2.8 (alleen voor binnenopnamen ed) 24-120/4 allround en een Zeiss 25mm ZF.2 en ZEiss 35MM ZF voor landschappen. Ik gebruik de 35 het meest.
    Last edited by Nerdifant; 4 juli 2015, 19:21. Reden: Extra
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

      Wat mij stoort aan de B+W is dat het schroeffilters zijn, terwijl het bij Lee om filters met adapters gaat waardoor je zelf de filter kunt positioneren...
      De 25mm van Zeiss lijkt me inderdaad ook wel een kanjer... Volgens test resultaten zeer scherp, alleen geen autofocus...

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

        waarom geen 16-35 + 84.5mm (is een merk van schuiffilters) setje?
        ik heb nu een 12-24 en vind het soms vervelend voor geen schuiffilters te kunnen gebruiken
        (speciale systemen voor op zo'n brede UWA-lens te monteren spreken me niet aan door kostprijs en onhandigheid van montage materiaal)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

          Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
          Ik weet niet wat je type fotografie is, maar ik vind de 14-24 geen 'troef' voor landschapsfotografie (toch zeer beperkt). Waarom geen B+W ND graduated, ben je geholpen met 130€ en eventueel een 28mm AFS / 1.8
          YMMV

          Mijn combo in FF is 14-24/2.8 (alleen voor binnenopnamen ed) 24-120/4 allround en een Zeiss 25mm ZF.2 en ZEiss 35MM ZF voor landschappen. Ik gebruik de 35 het meest.
          Nerdifant, wat vertel je hier nu, de 14-24 niet geschikt voor landschapsfotografie?
          Nu weet ik niet wat die Canon 11-24 zal presteren maar die Nikon is in iedere geval een lens die elke landschapsfotograaf zich zou wensen.
          Het enig nadeel aan deze lens, als je dat al een nadeel kunt noemen, is dat je bij Lee een speciaal systeem voor deze lens moet kopen.
          Ik zou dus zeker een filtersysteem aanraden van Lee of Haida.


          Ik weet ook niet wat die 16-35 presteert op een D800, ik veronderstel dat dit moet overeen komen met een 16-35 op een Canon 5D en dan was ik niet tevreden van de lensvervorming op mijn 5D.
          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

            Inderdaad die 14 24 is iets wat iedereen zich wel toe zou wensen. Je kan hier trouwens ook een zeer goede kit van Hitec voor aanschaffen, wat ik ook ga doen, enkel de tijd ontbreekt me nog om naar Art en Craft te gaan, hiervoor.

            Ik ken menig Canon fotograaf die net voor de 14 24 naar Nikon zijn overgeschakeld.Of een adapter ervoor hebben aangeschaft.

            De lens geeft uit zichzelf al zeer mooie beelden, maar nog een extra ND filter zou welkom zijn, soms.

            M V G.

            Eugène.
            BD1766BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

              Ik denk eerlijk gezegd dat je het zou wéten indien je een dergelijke Lee filterset 'nodig' zou hebben. Ik zou met andere woorden mijn geld in een objectief steken eerder dan in een 'gadget' dat 'mogelijk' van pas zou komen. Je werkt trouwens met een D800; die kan ook heel wat hebben in postprocessing en heeft een top-of-the-line dynamisch bereik, dus het effect van de filters kan je deels mimicken.
              Last edited by Michi85; 5 juli 2015, 18:07.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                Oorspronkelijk geplaatst door Michi85 Bekijk bericht
                Ik denk eerlijk gezegd dat je het zou wéten indien je een dergelijke Lee filterset 'nodig' zou hebben. Ik zou met andere woorden mijn geld in een objectief steken eerder dan in een 'gadget' dat 'mogelijk' van pas zou komen. Je werkt trouwens met een D800; die kan ook heel wat hebben in postprocessing en heeft een top-of-the-line dynamisch bereik, dus het effect van de filters kan je deels mimicken.
                Dit vat heel goed de mogelijke keuze samen.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                  Je moet eens in gedachten nagaan hoe dikwijls u die heel dure filters zult gebruiken en hoe dikwijls u landschappen fotografeert.
                  De verhouding zal duidelijk 1 op 100 zijn en dan is het veel nuttiger, en ga je ook oneindig meer plezier beleven met die fantastische 14-24 op een FF zoals je D800.
                  Tenslotte zal het uw keuze zijn wat u koopt en als u daar plezier aan heeft dan heeft u al zeker geen miskoop gedaan.
                  Veel plezier ermee en laat ons weten wat u uiteindelijk gekocht hebt.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                    Ik stond een paar jaar geleden voor dezelfde keus en ben toen gegaan voor de 14-24. Ik dacht toen: die filters koop ik nog wel eens bij, maar tot hiertoe zijn er die nog altijd niet, terwijl ik de 14-24 al heel veel gebruikt heb.
                    Ik heb tot hiertoe gewoon nog niet het gevoel gehad dat ik die filters mis, en die lens zou ik voor geen geld willen missen.
                    Als je de mogelijkheid hebt die lens te kopen: doen. Zoals eerder gezegd kan je filters grotendeels post-processen.
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jente Nijs Bekijk bericht
                      Wat mij stoort aan de B+W is dat het schroeffilters zijn, terwijl het bij Lee om filters met adapters gaat waardoor je zelf de filter kunt positioneren...
                      De 25mm van Zeiss lijkt me inderdaad ook wel een kanjer... Volgens test resultaten zeer scherp, alleen geen autofocus...
                      Waarom heb je voor landschapsfotografie autofocus nodig?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                        Voor landschapsfotografie zijn (liefst) schuiffilters toch wel een must, zeker als je niet later in lightroom alles wilt doen en je eerder ter plaatse je foto wilt afmaken. Als je maar af en toe landschappen doet kun je best vooruit met de lightroom mogelijkheden. Ik heb de 16-35 f4 van Nikon. Daar passen mijn lee filters op en heb ik geen aparte adapter nodig.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                          ik heb al zeer veel plezier beleefd aan de 14-24 - werk zonder filters en zal dit wellicht zo houden
                          Groeten, Freddy
                          http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1461346

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
                            Voor landschapsfotografie zijn (liefst) schuiffilters toch wel een must, zeker als je niet later in lightroom alles wilt doen en je eerder ter plaatse je foto wilt afmaken. Als je maar af en toe landschappen doet kun je best vooruit met de lightroom mogelijkheden. Ik heb de 16-35 f4 van Nikon. Daar passen mijn lee filters op en heb ik geen aparte adapter nodig.
                            Een must zou ik niet durven zeggen.
                            Wat ik meestal doe is bracketen van het beeld en die dan achteraf in PS inschilderen. Voor mij geeft dat meer controle over je uiteindelijke beeld, maar dat is een andere manier van werken he.
                            Waar ik wel veelvuldig gebruik van maak is een pola filter.
                            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 14-24 2.8 of Lee Filter Kit

                              Voor landschappen is de nikon 16-35 F4 vr in combinatie met lee filterset (graduated, big stopper, etc) een combinatie die erg goed werkt met full frame bodies.
                              Er bestaat een lee filterset voor 14 24 F 2.8 maar deze is groot en duur en specifiek ontwikkeld voor die lens. Lens zelf is ook vrij zwaar en front element is kwetsbaarder.

                              Kwaliteit 2.8 versie is uiteraard erg goed maar voor landschappen gebruik je toch meestal hogere f waardes (rond F8) en hiervoor is 16-35 F4 perfect

                              Meestal ben je voor landschappen toch te voet en gewicht van full frame body en landschapslens gecombineerd met filter set en statief loopt al snel op.
                              We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                              Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X