Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

    Hallo,

    Tot nu toe heb ik gewerkt met mijn kit-objectieven 18-55 en 55-200 op mijn D3100, maar ondervind nu meer en meer beperkingen wat betreft lichtsterkte, scherptediepte en scherpte in het algemeen. Ik ben heel tevreden van veel van mijn foto's, maar als ik de scherpte van de meeste foto's hier zie...

    Als ik de meeste van mijn foto's nakijk merk ik dat ik toch meestal rond de 35mm werk, vandaar dat de AF-S 35mm 1.8G me een goede keuze lijkt.

    Heeft iemand ooit vergelijkende foto's gemaakt met de 18-55 kit en de 35 1.8G? Of zou iemand met zo vriendelijk willen zijn om die foto's voor mij te maken?

    Ik zou naar de winkel kunnen gaan waar ik mijn camera gekocht heb om daar dit objectief te testen, maar aangezien mijn aankopen binnen het (momenteel) beperkte gezinsbudget moeten passen zou ik hem liever tweedehands zoeken...


    Met vriendelijke groeten,

    Bruno
    Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
    Mijn fotosite: www.verschaeren.org
    Mijn website: www.computerhersteller.be

  • #2
    Re: Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

    Hallo,

    die 35mm is zeer goed voor wat ze kost, en zeker voor de juiste tweedehandsprijs.
    Ze is op alle gebied beter dan je kitlens maar vergeet niet dat 99% van de geposte foto's in meer of mindere mate wordt nabewerkt. En daar kan je veel doen.
    Dus als je je foto's recht uit de camera moest vergelijken met die van hier moet je misschien eerst eens naar de nabewerking gaan kijken.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

      Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
      Ze is op alle gebied beter dan je kitlens maar vergeet niet dat 99% van de geposte foto's in meer of mindere mate wordt nabewerkt. En daar kan je veel doen.
      Hallo Jozef,

      Ik doe de nabewerking van mijn foto's in Lightroom. Je moet echt leren kijken naar foto's, maar ik begin er toch al wat meer oog voor te krijgen. Ik heb mijn scherm afgesteld met de Windows-tools en binnenkort wordt het vervangen door een IPS-scherm.
      Het probleem is de scherpte van veel foto's, zowel met auto als manuele focus. Voordat ik kosten ga maken zou ik willen weten of het aan de lens ligt of toch aan mijn techniek. Vandaar dat ik graag identieke foto's zou willen zien die gemaakt zijn met beide objectieven zodat het enige verschil het objectief is.

      Dit is een stuk van een foto van een bloemstuk van mijn vrouw:


      Deze uitsnede is niet vergroot of verkleind, de originele is 4085x2689 en in raw genomen. Dit is het stuk waarop de auto focus gericht stond.

      Dit is de originele jpg uit de camera, onbewerkt:


      Gegevens van de foto:
      • ISO200
      • 35mm
      • f 8.0
      • 1/13 sec
      • geen flits
      • met statief
      • verlichting: halogeenspot met Ikea-bak als softbox
      • Camera: D3100
      • Objectief: Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit)


      Aanpassingen in LR:
      • Helderheid verhoogd
      • Hooglichten verminderd
      • Wit verminderd
      • schaduwen verhoogd
      • verscherpt met masker
      Last edited by brunov; 15 februari 2014, 12:23. Reden: Foto niet zichtbaar.
      Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
      Mijn fotosite: www.verschaeren.org
      Mijn website: www.computerhersteller.be

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

        hoi,

        op hoeveel procent is de uitsnede die je gemaakt hebt, ik zoom persoonlijk nooit hoger in dan 100% in postprocessing.
        Op een bepaald moment word alles immers onscherp.
        Als dit 100% uitsnede's zijn kan het idd nog wel wat scherper ,de vraag is echter of je dat nodig hebt. Druk eens zo'n foto af op A4, meestal schrikken de mensen hoe scherp het dan is.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

          De camera stond op een statief, heb je een afstandsbediening of de timer van de camera gebruikt? (de camera beweegt nog voldoende om de foto onscherp te maken als je op de ontspanknop drukt terwijl die op een statief is gemonteerd).
          Als je camera de mogelijkheid heeft om de spiegel op te klappen, dan zal dat ook voor minder trillingen zorgen.
          En de scherptediepte is eerder beperkt als je foto's maakt van dichtbij, hoe dichter bij, hoe minder scherptediepte.
          Het is daarom best mogelijk dat er bij f8 niet voldoende scherptediepte is om het hele bloemstuk scherp op de foto te krijgen, in het voorbeeld zie ik dat de scherpte eerder voor de bloem zit.
          Normaalgezien is zowat elke lens scherp op f8, daardoor zal er niet zo heel veel verschil te zien zijn als je deze foto maakt met een betere lens (tenzij er iets niet in orde is met je kitlens).
          Maar heel wat lenzen geven toch zichtbaar minder scherpe foto's als je dicht bij de minimale scherpstel-afstand komt, dat zou hier ook een rol kunnen spelen.

          Ik heb even de scherptediepte berekend met de "dof calculator".
          1,5x crop camera, f8:
          scherpstelafstand 30cm: 2,344cm scherptediepte
          scherpstelafstand 40cm: 4,127cm scherptediepte
          scherpstelafstand 50cm: 6,528cm

          De juiste scherpstelafstand voor deze foto ken ik niet, maar voor zover ik de grootte van het onderwerp kan inschatten zal de scherpstelafstand hier wel tussen de 30 en 50 cm hebben gezeten.
          Last edited by Black B@ndit; 15 februari 2014, 19:47.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-s DX 18-55mm f/3.5-5.6G VR (kit) vergeleken met Nikkor AFS 35 1.8 G

            Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
            Als dit 100% uitsnede's zijn kan het idd nog wel wat scherper ,de vraag is echter of je dat nodig hebt. Druk eens zo'n foto af op A4, meestal schrikken de mensen hoe scherp het dan is.
            De uitsnedes zijn idd 100%. Om af te drukken heb ik wel reserve, misschien zit ik te veel op het scherm te staren, ik heb nogal veel foto's te verwerken dit weekend...

            Het is ook niet zo zeer de scherpte waarvoor ik de 35 1,8G zou nemen, meer om meer speling te hebben als het licht tegenzit.
            Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
            Mijn fotosite: www.verschaeren.org
            Mijn website: www.computerhersteller.be

            Comment

            Working...
            X