Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

    waarvoor is het objectief Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED gebruikt
    ik zoek een lens voor landschaps fotografie.

    mvg jako
    Nikon D7200 NIKON AF-S 17-55 IF ED 2.8 , 50 1.8 Nikon AF-S VRII 70-300 F4.5 - 5.6

    jako

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

    je kan zelfs met een telelens aan landschapsfotografie doen.

    De 17-55 is een standaardzoomlens voor cropcamera's (niet fullframe) van zeer goede kwaliteit. Het vervangt dus de kitlens.

    Zoek je (wat ik denk in jouw ogen een landschapslens) een breedhoeklens, dan zou ik voor een cropcamera eerder richting Tokina 12-24 kijken (er zijn nog andere alternatieven)
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

      bedankt voor de reaktie.
      Ik heb de 18- 55 kitlens en de 70-300 VR telelens.
      Mijntoetstel is de Nikon D5000

      mvg jako
      Nikon D7200 NIKON AF-S 17-55 IF ED 2.8 , 50 1.8 Nikon AF-S VRII 70-300 F4.5 - 5.6

      jako

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

        KLIK: hier loopt nog een topic zoals jij vraagt.

        Het gaat wel over een D60, maar de lenzen die daar op passen zijn ook geschikt voor de D5000. (een cropcamera, DX)

        Een Sigma 10-20 F4-5.6
        Een Tokina 11-16 F2.8
        Een Tokina 12-24 F4 (versie 2)

        Voorgenoemde lenzen (in Nikon-versie) moeten normaal werken op jouw toestel.
        Er zijn er nog andere, doch duurder of minder van kwaliteit.
        Ik heb momenteel (nog maar net) de Tokina 12-24 en ben zeer te spreken over de kwaliteit.
        Het is wel even wennen aan het werken met de grote beeldhoek.


        ps: de 17-55 zou dus de 18-55 kunnen vervangen en zal ongeveer dezelfde beeldhoek geven. Ze is alleen lichtsterker (F2.8), scherper,...
        Je kan er dus nog mee fotograferen als het donkerder is als bij jouw 18-55.
        Je kan er je achtergrond ook waziger mee maken ( in dezelfde omstandigheden als met je 18-55)

        Nikon D7000 en wat lenzen.
        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

          In het september nummer van Color Foto stond een test van de Nikkor 17-55 mm/2.8.

          Volgens die test zijn er betere objectieven te koop, met dezelfde lichtsterkte, voor veel minder geld maar wel met ingebouwde beeldstabilisatie.

          Ik heb zelf ervaring opgedaan met een Tamron 17-50 mm/2.8 VC. Zeker niet verkeerd!
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            In het september nummer van Color Foto stond een test van de Nikkor 17-55 mm/2.8.

            Volgens die test zijn er betere objectieven te koop, met dezelfde lichtsterkte, voor veel minder geld maar wel met ingebouwde beeldstabilisatie.

            Ik heb zelf ervaring opgedaan met een Tamron 17-50 mm/2.8 VC. Zeker niet verkeerd!
            En is dat volgens jou een lens om landschappen te fotograferen?
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

              'De landschapslens' bstaat niet.

              Er zijn heel mooie landschapsfoto's gemaakt met teleobjectieven terwijl er ook heel mooie landschapsfoto's gemaakt zijn met supergroothoeklenzen.

              Het heeft sterk met je stijl van fotogafie te maken welke brandpunt je neemt.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                'De landschapslens' bstaat niet.

                Er zijn heel mooie landschapsfoto's gemaakt met teleobjectieven terwijl er ook heel mooie landschapsfoto's gemaakt zijn met supergroothoeklenzen.

                Het heeft sterk met je stijl van fotogafie te maken welke brandpunt je neemt.
                Er bestaat inderdaad geen 'landschapslens', maar ik denk toch dat de meeste een groothoeklens gaan gebruiken.
                Aan een 17-55 heeft de TS geen nood, omdat hij reeds de 18-55 heeft.
                Dan verander je niet van lens, je zorgt alleen voor betere kwaliteit, maar dan moet de compositie er ook nog naar zijn.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

                  Met de diafragma's gebruikt bij landschapsfotografie zal het denk ik weinig verschil maken of je een 18-55 of een 17-55 gebruikt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Wel eens aan de 12-24 van Nikon zelf gedacht!

                    'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

                      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                      Volgens die test zijn er betere objectieven te koop, met dezelfde lichtsterkte, voor veel minder geld maar wel met ingebouwde beeldstabilisatie.
                      Misschien met de cijfertjes, maar zeker niet de foto's en de handling. De Tamron is heel erg goed, maar haalt niet bij de Nikkor. Het nut van VC/VR is twijfelachtig bij de brandpunten.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Misschien met de cijfertjes, maar zeker niet de foto's en de handling. De Tamron is heel erg goed, maar haalt niet bij de Nikkor. Het nut van VC/VR is twijfelachtig bij de brandpunten.
                        De sigma 17-50 OS schijnt beter te zijn dan de nikkor 17-55. Bouwkwaliteit is ietsje minder en de focusring draait mee tijdens de AF, (dus geen ftm), maar optisch zelfs ietsje beter. Voor landschapsfotografie is os zelfs op breedhoeklenzen nuttig.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G DX IF-ED

                          Voor landschapsfotografie gebruikt m'n meestal een statief en dan is een vr of dergelijke toch niet aan de orde. De Nikkor 17-55 is ook stof en spatwaterdicht en erg solide gebouwd. Ze levert scherpe plaatjes op maar vooral mooie contrastrijke kleuren.

                          Grootste nadeel is dat ze eigenlijk enkel een DX lens is en niet gemaakt voor full frame mocht je daar ooit mee willen werken.

                          Mocht je nog meer groothoek willen dan kan ik je de tokina 12-24 f4 erg aanbevelen.
                          https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                          Comment

                          Working...
                          X