Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 50mm f 1.8 af

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 50mm f 1.8 af

    Beste,

    Ik ben sinds kort in het bezit van een 50mm f 1.8 AF.
    De kwaliteit van de foto's is echt subliem ! Schitterend gewoon !

    Ik kan deze echt niet vergelijken met mijn 18-70 kitlens die ik bij mijn d70 heb gekregen.

    Kan het dat je het verschil zo goed ziet met het 50mm 1.8 AF objectief en mijn 18-70 objectief? Ook op een opening van 4.5 , ... blijft de 50mm stukken scherper, en mooier in kleurweergave, ...

    Ik heb wel geen d type gekocht. Volgens mij het ik die "d" alleen maar nodig als het onderwerp tijdens het flitsen naar mij toe wandelt, ...

    Het enige jammere aan de 50mm 1.8 AF lens is dat hij zo klein is op de d70. Het oogt zeker niet mooi, maar het zal wel wennen zjin. De foto's zijn schitterend!


    Samuël.

  • #2
    Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

    join the club with that plastic fantastic...

    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

      Hmmm... die D is een aanduiding dat de lens speciaal ontwikkeld/aangepast is voor gebruik op digitale camera's, zodat je weet dat de lens 100% compatibel is met de functies van DSLR's.

      Dit heeft niets te maken met wandelende onderwerpen hoor.....


      Oorspronkelijk geplaatst door Samuel Roman
      Ik heb wel geen d type gekocht. Volgens mij het ik die "d" alleen maar nodig als het onderwerp tijdens het flitsen naar mij toe wandelt, ...
      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

        Oorspronkelijk geplaatst door Aragorn
        Hmmm... die D is een aanduiding dat de lens speciaal ontwikkeld/aangepast is voor gebruik op digitale camera's, zodat je weet dat de lens 100% compatibel is met de functies van DSLR's.

        Dit heeft niets te maken met wandelende onderwerpen hoor.....

        Die D is geen aanduiding voor speciale digitale lenzen. Dit is bij nikon DX. Bij nikon betekent die D dat er afstands informatie doorgegeven kan worden naar de camera.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

          Ik denk niet dat je dit meteen nodig hebt, als je voornamelijk zonder flits fotografeerd.

          Daarom dat ik zeg dat je bij een bewegend object, zeker als de afstand veranderd je een beperking krijgt zonder een d.


          Samuël.

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

            ik denk dat iedereen eens zijn handleidingen moet lezen over het gebruik van de letter aanduidingen van nikon

            D heeft enkel met de lichtmeting te maken en niks met de digitalesensor.

            de D is geïntroduceerd met de F90, een analoog toestel, en samen met de toenmalige SB25 (tenzij ik mij vergis) die snel werd opgevolgd door de SB26.

            en de rest vindt ge wel op de site of in het boekske

            persoonlijk vind ik dat D of non D weinig tot géén verschil uitmaakt

            ik heb identieke lenzen D en non D, dus ik kan vergelijken

            enfin, van belang is dat ge goede foto's maakt !!!

            trouwens, velen zijn niet zo tevreden over de 1.8 in dichtbij omdat het bokeh niet zo mooi zou zijn

            ......
            Last edited by Peter Lampens; 5 september 2005, 20:33.
            een paar ogen om mee te kijken en een vinger om af te drukken

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

              Zelf ook sterk geïnteresseerd in deze lens, kwestie van toch één goeie, lichtsterke lens in huis te hebben. Heb hierover nog niets dan lof gehoord, opmerking over "bokeh" (wat dat ook mag zijn) nog nooit gehoord ...

              @samuël en @ajuin: vermits deze lens ook in het zoombereik van de andere lenzen past, waar gebruiken jullie deze 50mm vooral voor?
              join the club with that plastic fantastic...
              Is ze dan soms van plastic?

              Wim
              _____________
              Nikon D50 - Tamron 18-200
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                ik heb de 50 ook aangeschaft en moet eerlijk bekennen dat deze idd stukken beter is van kwaliteit dan de kitlens of de tamron die ik heb
                ook met de flits werkt deze prima
                blij dat ik ze heb aangeschaft

                groeten

                Heronymus
                Nikon D 300

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                  hier een voorbeeld van deze lens op 1.8
                  In deze verkleinde versie is het niet echt te zien, maar er is scherpgesteld op het oog en dat is bloedscherp. Dat er niks nabewerkt is aan deze foto is correct in zover dat er wel een RAW naar JPG conversie is gebeurd met Rawshooter Essentials.
                  Het is een ongelooflijk lenske.
                  natwork.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                    Wel Wivo, en anderen, hoewel 50mm in mijn bereik zit, zit die 1.8 allerminst in de mogelijkheden!!!

                    Had ik die lens in Waterschei gehad, ik had betere resultaten gehad. Niet in elke zaal even licht, en dan merk je de voordelen van een lichtsterke lens wel. Bij de test na ontvangst van de lens, stond ik verbaasd te kijken naar de resultaten. Had de rolluik vrijwel dicht gedaan, en dan eens kijken wat de lens deed.... Onvoorstelbaar, moet je niet proberen met een andere lens, bvb zoals je bij mij ziet: 18-200, waarbij je op 50mm naar de f4 gaat (weet de exacte waarde niet, kan het wel testen zo je wil)...

                    Over het plastiek zijn: Voor 99 EUR (bij konijn of corne) moet je geen zware metalen body verwachten. Ook niet nodig voor mij, zou zonde zijn...

                    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                      [QUOTE=Peter Lampens]ik denk dat iedereen eens zijn handleidingen moet lezen over het gebruik van de letter aanduidingen van nikon



                      persoonlijk vind ik dat D of non D weinig tot géén verschil uitmaakt




                      QUOTE]
                      Wat is dan het verschil tussen een dx en een non-dx?
                      de 17-35 nikkoor bv heeft geen dx, maak dat iets uit??

                      Gr S
                      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                        Een DX lens heeft een beeldcirkel met een diameter van ongeveer 35mm (voldoende om de ccd's die Nikon gebruikt volledig te belichten), een niet DX lens heeft een beeldcirkel met een diameter van ongeveer 50mm (dit om film van 24x36mm volledig te belichten) enige voordeel bij DX lenzen is dat ze veel goedkoper kunnen gemaakt worden (kleinere glasoppervlakken) waardoor ze ook in totaal kleiner zijn en minder wegen met dezelfde lichtsterkte,
                        nadeel, ze kunnen niet gebruikt worden op een annaloog toestel omdat ze niet het volledige filmvlak belichten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                          Ik ben een beetje lekker gemaakt hier door die 50mm 1.8, ook door de prijs maar zeker ook de prestaties.

                          Ik ben wel in bezit van de Nikkor 60mm macrolens.
                          Is het nu wel slim om ook de 50mm 1.8 erbij te nemen?
                          of kan je die 2 lenzen niet met elkaar vergelijken?

                          Gr S
                          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor 50mm f 1.8 af

                            Voor het brandpunt hoef je het niet te doen, maar de Macro is speciaal gecorigeerd voor dichtbij, en met f1.8 heb je meer dan één stop lichtwinst zodat je minder dan de helft licht nodig hebt.

                            Comment

                            Working...
                            X