Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 16mm fisheye ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor 16mm fisheye ervaring?

    Hi,

    Ik ben eigenlijk op zoek naar meer groothoek dan de 18-70 die de kitlens me kan bieden (Nikon D70), maar een Fisheye roept me ook al enige tijd. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Nikkor 16mm fisheye, of zou dat teveel aansluiten op de 18 die de kitlens me bied?

    D.

  • #2
    Re: Nikkor 16mm fisheye ervaring?

    Dat scheelt 2mm digitaal en 3 mm analoog, daar zou ik het echt niet voor doen. Ik zou toch dan voor 10mm gaan ofzo, dan heb je ineens een stuk meer groothoek (zo'n 180 graden geloof ik zelfs).

    deze bv.

    Nikkor AF-S DX Fisheye 10,5/2.8 ED

    info alhier

    en dat is nog redelijk in de buurt, maar dan heb je in ieder geval een vast brandspunt afstand en dat kan wel eens in scherpte schelen en foto's die je met deze lens maakt kan je ook makkelijk corrigeren in Capture
    F801 + D70 + 18-70 Kitlens + 50mm f/1.8 + 20mm f/2.8 + 100mm f/2.8 E + Sigma APO 70-200mm F 2.8 EX DG/HSM + Sigma EF-500 DG SUPER
    Visiteer mijn fotoboekje 30/3/2006 update - Gent + Brussel + Antwerpen + Pano's online.

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor 16mm fisheye ervaring?

      Het scheelt wellicht maar 2 mm, maar de hoek van een fisheye is ook een pak groter, dus zou je dan effectief ook niet meer groothoek hebben?
      En hoeveel zou je over houden als je 'm de-fished?

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor 16mm fisheye ervaring?

        Ik heb de 12-24 en vind het een absolute aanrader in het groothoekbereik.
        Hieronder een foto op 12 mm stand, getrokken vanuit het deurgat, en je ziet rechtsonder de printer die naast me staat.

        Comment

        Working...
        X