Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

    Hallo,

    ik ben aan het twijfelen om een nieuwe Sigma 10-20mm f4-5.6 te kopen voor €450 of een tweedehandse Canon 10-22mm f3.5-4.5 voor €500.

    De Sigma is naar het schijnt scherper, de Canon gaat dan weer beter om met flare. Maar wegen de risico's van tweedehands hier wel op tegen de nieuwprijs van een Sigma?

    De lens dient vooral voor auto- en motorsportfotografie, voor moest dat van belang zijn.

    Iemand met ervaring die me kan helpen om de knoop door te hakken?

    Alvast bedankt.
    portfolio - blog

  • #2
    Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

    Ik heb al 5-6 jaar een Canon.
    Kostte toen 600 EUR nieuw na cashback.
    De lens heeft geen reputatie van onbetrouwbaarheid (lees eens lensrentals.com).
    Ik klaag niet over de scherpte, en je kan er inderdaad mee recht in de zon trekken.

    Bedenk ook dat dit geen wandellens is, bij de meesten komt ze maar af en toe buiten.

    Een belegging is het niet, maar als je nu 500 betaalt raak je ze altijd kwijt voor 400.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

      Wat met een tweedehandse Sigma 10-20.
      Vorige week heb ik er eentje tweedehands gekocht voor 320 euro.
      Een paar maanden oud. Mét Tiffen-filter. Mét garantie. Prima ding.

      Hou wel rekening met de vertekening op 10mm. Daarvoor is de lichtsterke Tokina 10-16 toch iets beter.
      Als uw budget 500 euro, dan zou ik zeker voor de Tokina gaan en niet voor de Canon of Sigma.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

        Oorspronkelijk geplaatst door Dequal Bekijk bericht

        De lens dient vooral voor auto- en motorsportfotografie, voor moest dat van belang zijn.

        Iemand met ervaring die me kan helpen om de knoop door te hakken?

        Alvast bedankt.
        Dit is zeker van belang.
        Ga je er met je neus opstaan dat je een groothoek wilt, of wil je fotograferen tijdens een wedstrijd?
        In het laatste geval ben je niet gediend met een groothoek en zou ik u toch een 70 - 200mm aanraden met IS.


        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
          Dit is zeker van belang.
          Ga je er met je neus opstaan dat je een groothoek wilt, of wil je fotograferen tijdens een wedstrijd?
          In het laatste geval ben je niet gediend met een groothoek en zou ik u toch een 70 - 200mm aanraden met IS.


          Grtz, RF
          Voor pannings heb ik al een basic 55-250mm die voorlopig zijn werk goed doet, 't is dus vooral voor fotoshoots, voor interieurs waar veel op moet etc.
          portfolio - blog

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

            interieur of auto motorsport fotografie

            Er zit toch wel een dag en nacht verschil in je posts waarvoor ze moet dienen??

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

              Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
              interieur of auto motorsport fotografie

              Er zit toch wel een dag en nacht verschil in je posts waarvoor ze moet dienen??
              Ik doe fotoshoots van stilstaande wagens, hier gebruik ik mijn 18-55mm waarvan autofocus kapot is en daarvoor de 10-20mm zou voor willen gebruiken + 50mm 1.8

              Voor circuit gebruik ik mijn 55-250mm. Voor de pit zou ik dan eventueel ook die 10-20mm kunnen gebruiken.
              portfolio - blog

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

                Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                interieur of auto motorsport fotografie

                Er zit toch wel een dag en nacht verschil in je posts waarvoor ze moet dienen??
                Interieurs van auto's he

                @TS: Ik heb de Sigma 10-20 en ben er tevreden over. Het verschil met de Canon is voornamelijk de hoekscherpte die iets beter is bij Canon. Het midden is erg vergelijkbaar. Voor interieur van auto's heb ik echter wel de indruk dat je zo wijd mogelijk wilt en dat het nooit wijd genoeg is? Dan zou ik eerder voor de Sigma 8-16mm gaan, deze is scherper en heeft een wijdere hoek.
                70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

                  Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                  Interieurs van auto's he

                  @TS: Ik heb de Sigma 10-20 en ben er tevreden over. Het verschil met de Canon is voornamelijk de hoekscherpte die iets beter is bij Canon. Het midden is erg vergelijkbaar. Voor interieur van auto's heb ik echter wel de indruk dat je zo wijd mogelijk wilt en dat het nooit wijd genoeg is? Dan zou ik eerder voor de Sigma 8-16mm gaan, deze is scherper en heeft een wijdere hoek.
                  Fish-eye achtige foto's wil ik niet, mijn 18-55mm is op 18 eigenlijk nét te klein voor dashboard er volledig op te krijgen vanop de achterbank, 10-20 valt daar perfect in.

                  En ik doe tussendoor ook werf- en architectuurfoto's, dus da's ook wel handig om veel op te krijgen. Voor details of waar geen vervorming mag zijn gebruik ik dan wel nog mijn 18-55 indien nodig (zonder autofocus) en mijn 50mm 1.8.

                  Ik ga er sebiet al om bij Art & Craft, polarisatiefilter + UV is al besteld en komt morgen toe. Eerste fotootjes worden meteen de Ypres Rally van zaterdag.
                  portfolio - blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

                    Onderschat de kleuren van de 10-22 niet, na mijn overstap op FF mis ik dat lenske wel, dat was een lievelingetje wegens IQ en kleuren.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-22mm?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dequal Bekijk bericht
                      Fish-eye achtige foto's wil ik niet, mijn 18-55mm is op 18 eigenlijk nét te klein voor dashboard er volledig op te krijgen vanop de achterbank, 10-20 valt daar perfect in.

                      En ik doe tussendoor ook werf- en architectuurfoto's, dus da's ook wel handig om veel op te krijgen. Voor details of waar geen vervorming mag zijn gebruik ik dan wel nog mijn 18-55 indien nodig (zonder autofocus) en mijn 50mm 1.8.

                      Ik ga er sebiet al om bij Art & Craft, polarisatiefilter + UV is al besteld en komt morgen toe. Eerste fotootjes worden meteen de Ypres Rally van zaterdag.
                      De Sigma 8-16mm is geen fisheye Dat is een UWA met een bredere hoek, 8mm vs 10mm. De 10-20mm presteert ook goed en is een heel stuk goedkoper, dus goede keuze, ik heb dezelfde gemaakt een aantal maanden geleden
                      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

                        Een superbreedhoek kan soms handig zijn, maar je moet er ook rekening mee houden dat de zijkanten van het beeld vervormd (uitgerokken) worden.
                        Als je bijvoorbeeld een groepsfoto maakt met zo'n lens, dan zien de mensen aan de buitenkant er veel breder (dikker) uit dan ze werkelijk zijn.

                        Je kan die dus niet zomaar voor alles gebruiken., als standaardlens is een 18-55 of iets in die aard een betere investering op een crop-camera, want die zal je veel meer gebruiken dan een superbreedhoek.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe Sigma 10-20mm of tweedehands Canon 10-20mm?

                          Enkele foto's met de Sigma 10-20mm van gisteren.

                          Zoals hierboven verteld, inderdaad opletten met uitrekking in de zijkanten, maar als je dit gaat gebruiken in je voordeel, kan je heel wat knappe plaatjes schieten.







                          portfolio - blog

                          Comment

                          Working...
                          X