Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

    Dag allen,

    Ik kocht recent de fujifilm X-T3 met de 18-55 XF lens.
    Na mijn eerste foto's te bekijken stelde ik mij de vraag of deze lens wel in orde was? Had er namelijk heel goede dingen over gehoord en gelezen, over scherpte en vervormingen (fringes etc) aan de randen.
    Het midden van het beeld is meestal vrij scherp, op andere beelden is het geheel dan weer niet absoluut scherp (ik werkte wel met de AF).
    Ik ben benieuwd wat jullie er van denken, verwacht ik er te veel van?

    Ter illustratie, eerste foto is genomen op 48mm, 1/500, F8, ISO 80. Prima omstandigheden dus, geen statief.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Alvast dank,

    Gr,

  • #2
    Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

    Je hebt je met name gericht op hoek- en randscherpte, maar op f/8 heb ik niet het idee dat het overeen komt met mijn eigen ervaringen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

      Hm ja, bij andere foto's ook het gevoel dat zelf centraal op scherp gesteld object er geen volledige scherpte is.
      Misschien aan de IS? Of kan het ook een probleem bij de lens zijn dat ik kan aankaarten bij de winkel?

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

        Ik ben best tevreden met dit objectief, alleen fotografeer ik enkel in RAW.
        Mijn instellingen zijn:
        ISO 200. Enkel in slechte omstandigheden ga ik over op ISO 400.
        Diafragma: f/11 voor landschappen.
        Diafragma voorkeur.
        Snelheid in de gaten houden zodat ik niet te traag zit.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

          Ik vind deze foto's niet echt geschikt om de scherpte van een lens te beoordelen, zeker aan de rand of in de hoeken. Daarvoor kan je beter objecten die in een plat vlak liggen fotograferen, of de klassieke bakstenen muur. Ik kan me bijvoorbeeld moeilijk voorstellen dat je scherpgesteld hebt op dat alarmkastje. Waar ik bovendien de indruk heb dat er ook bewegingsonscherpte meespeelt.

          Mijn 18-55 is zeer scherp, vanaf f/4 zijn ook de randen en hoeken op hoog niveau. Heb ooit een vergelijk gemaakt met mijn 35mm f/1.4 en 23 f/1.4, en daar kwam de 18-55 in sommige gevallen beter uit (aan de randen). Het was toen dat ik me realiseerde dat mijn 18-55 (die ik 2de hands gekocht had) een zeer goed exemplaar is. Die gaat nooit meer weg.

          Alvorens iets te besluiten of beslissen zou ik een betere test doen: een plat vlak (ik vind een gevuld prikbord of een landkaart altijd een goed object), een goed statief en verschillende diafragma's gebruiken.

          Succes!
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

            Er is in de 2 foto's van de link wel behoorlijk verschil in afstand tussen het center en de randen. Zoals Wivo zegt, beter eerst eens anders testen.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

              Als TS in het antwerpse woont kan hij eventueel via mijn mail (zie profiel) contact nemen en dan kunne we zijn lens eens testen met een ander toestel zodat we of toestel of lens kunnen uitsluiten.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

                Of je objectief wel juist focust heeft Black Bandit hier om BD, een test met batterijen op een rij eens nader toegelicht.
                Er bestaan in de handel ook materiaal om je objectief te testen.
                Ik had vroeger een gedetailleerde beschrijving bij mijn favorieten staan maar ben die waarschijnlijk kwijt.
                Maar als zoekt met Google zul je er wel vinden.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe Fujifilm 18-55 lens in orde?

                  Ik men te zien bij je foto's dat je ergens rond het midden, dus op enige afstand, hebt scherpgesteld. Stel ergens op 50 tot 100m afstand.

                  Bedenk dat dan bij een brandpuntsafstand van 48mm aan f/8 je scherptediepte ongeveer 12-13m vóór en achter je scherpstelpunt valt.
                  De voorwerpen aan de rand vallen hier duidelijk buiten, dus het is niet meer dan normaal dat die onscherp worden afgebeeld.
                  BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                  Comment

                  Working...
                  X