Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw objectief: dubbele vraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw objectief: dubbele vraag

    Hallo iedereen,

    ik ben op zoek naar een nieuw objectief voor mijn Canon 70D. Mijn vraag is in principe tweeledig. Voornaamste doel is om scherpe, kwalitatieve foto's te nemen van mijn zoontje. Bedoeling is om zowel binnen als buiten te fotograferen. Bij voorkeur toch een lichtsterke lens. Anderzijds vraag ik me af wat jullie vinden dat een mooie uitbreiding zou zijn op mijn huidige lenzen.

    De lenzen die ik nu al heb:

    Sigma 17-50 F2.8
    Sigma 10-20 F4-5.6
    Tamron 18-270 F3.5-6.3
    Canon 50 F1.8

    De lens die ik veruit het meest gebruik is de Sigma 17-50 F2.8. De Canon 50 F1.8 ook regelmatig, maar die vind ik al iets te krap voor binnen.

    Ik dacht voorlopig zelf aan volgende:

    Sigma 18-35 F1.8
    Sigma 35 F1.4
    Canon 70-200 F2.8

    Laatste eerder als aanvulling op de huidige set, maar minder geschikt voor het eerste deel van mijn vraag

    Of lijkt het jullie interessanter om na te denken over een overstap naar full frame?

    Alvast bedankt!


    mvg
    Joerot

  • #2
    Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

    Ik vond een 50mm op crop niet aangenaam werken omwille van dezelfde reden die je opgeeft. Een 35mm gaf mij veel meer plezier: snel en zeer scherp.

    Waarom zou je FF overwegen? Welke meerwaarde denk je daarin te halen voor het doel van je fotografie?
    Sony α7ii
    5OOpx

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

      Ik heb al zo vaak gezegd hier op het forum.
      En ik bevestigd het andermaal, ik heb al verschillende beroeps bezig gezien die een Canon 70-200mm f/2.8 gebruiken om hun modellen te fotograferen.
      Ik zou je dus zonder de minste twijfel een 70-200mm f/2.8 aanraden.
      Dit objectief is veelzijdig inzetbaar ook.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

        En ik bevestigd het andermaal, ik heb al verschillende beroeps bezig gezien die een Canon 70-200mm f/2.8 gebruiken om hun modellen te fotograferen.
        Ik zou je dus zonder de minste twijfel een 70-200mm f/2.8 aanraden.


        Ik plaats zo mijn vraagtekens bij deze opmerking! Het is "geblaat" in de ruimte, objectief keuze om een bepaald beeld vast te leggen is persoonsgebonden.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

          Voor zover ik kan afleiden uit de post van TS is hij geen pro.
          Naar veelzijdigheid is de 70-200 wel interessant, maar voor portret binnenshuis op een crop camera zal dit toch niet handig werken. TS geeft aan dat 50mm al krap werkt.
          Budgetgewijs is er tussen de Sigma's en de Canon een vrij groot verschil...
          Sony α7ii
          5OOpx

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

            Oorspronkelijk geplaatst door Joerot Bekijk bericht
            Hallo iedereen,

            ik ben op zoek naar een nieuw objectief voor mijn Canon 70D. Mijn vraag is in principe tweeledig. Voornaamste doel is om scherpe, kwalitatieve foto's te nemen van mijn zoontje. Bedoeling is om zowel binnen als buiten te fotograferen. Bij voorkeur toch een lichtsterke lens. Anderzijds vraag ik me af wat jullie vinden dat een mooie uitbreiding zou zijn op mijn huidige lenzen.

            ...

            mvg
            Joerot
            Ipv van te zoeken naar een nieuwe lens om 'kwalitatieve foto's te nemen van je zoon...' zou ik eerder gaan richting 'hoe andere fotografen familie foto's maken...'
            bvb verdiep je in het werk van Alain Laboile

            https://www.google.com/search?q=alai...=2133&bih=1076

            bvb: met elke minuut van dag de camera in aanslag...

            mvrgr
            fred
            https://efbeo.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

              Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
              Ik vond een 50mm op crop niet aangenaam werken omwille van dezelfde reden die je opgeeft. Een 35mm gaf mij veel meer plezier: snel en zeer scherp.

              Waarom zou je FF overwegen? Welke meerwaarde denk je daarin te halen voor het doel van je fotografie?
              Betere resultaten bij binnenfotografie (is denk ik vaak m'n grootste probleem, omdat ik niet steeds met flits wil werken), meer scherptediepte.

              Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
              Voor zover ik kan afleiden uit de post van TS is hij geen pro.
              Naar veelzijdigheid is de 70-200 wel interessant, maar voor portret binnenshuis op een crop camera zal dit toch niet handig werken. TS geeft aan dat 50mm al krap werkt.
              Budgetgewijs is er tussen de Sigma's en de Canon een vrij groot verschil...
              Klopt inderdaad. Vandaar dat de aangehaalde Sigma lenzen mijn interesse hebben.

              Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
              Ipv van te zoeken naar een nieuwe lens om 'kwalitatieve foto's te nemen van je zoon...' zou ik eerder gaan richting 'hoe andere fotografen familie foto's maken...'
              bvb verdiep je in het werk van Alain Laboile

              https://www.google.com/search?q=alai...=2133&bih=1076

              bvb: met elke minuut van dag de camera in aanslag...

              mvrgr
              fred
              Thanks voor de raad. Ik begrijp je opmerking en kan zeker nog enorm veel bijleren. Maakt het ook zo leuk natuurlijk In alle eerlijkheid, zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteit van de foto's of het talent van die man, moet ik toegeven dat het niet zo mijn stijl is.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                De sigma 18-35 f1.8 heb ik getest (weliswaar op E-mount) - da's zeker een goede. De 35mm is wellicht uit de Art reeks - zou ook degelijk moeten zijn. Let wel beide lenzen zullen geen lichtgewichten zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                  Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                  [I]

                  Ik plaats zo mijn vraagtekens bij deze opmerking! Het is "geblaat" in de ruimte, objectief keuze om een bepaald beeld vast te leggen is persoonsgebonden.
                  Als je dat denkt dan is uw plaats niet op een forum als dit hier.
                  TS vraagt om hulp en uw opmerking slaat nergens op, raakt noch kant noch wal.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                    De TS heeft volgens mij zijn keuze al gemaakt en is nu opzoek naar een Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSN Art (canon), dat sluit volgens mij aan bij het doel en waarschijnlijk ook bij de beoogde te maken beelden.

                    Waarom er geen 24-105mm in lijstje van de TS staat is de vraag, voor binnen zal ik toch ook nog op zoek gaan naar een flitser - dan heb je geen f < 4 nodig -

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                      De TS heeft volgens mij zijn keuze al gemaakt en is nu opzoek naar een Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSN Art (canon), dat sluit volgens mij aan bij het doel en waarschijnlijk ook bij de beoogde te maken beelden.

                      Waarom er geen 24-105mm in lijstje van de TS staat is de vraag, voor binnen zal ik toch ook nog op zoek gaan naar een flitser - dan heb je geen f < 4 nodig -
                      Ik wil eens kijken of ik er eentje 2dehands op de kop kan tikken. Nog niet 100% zeker of ik effectief de aankoop zal doen.

                      Ik ben reeds in het bezit van een flitser (Metz 52 AF1), maar wil die niet altijd gebruiken.

                      Ik sta open voor alle suggesties


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                        Ik herken de situatie.
                        Zelf ben (was) ik het meest tevreden van mijn Tamron 24-70 2.8 voor algemeen werk. Die lens is zeer goed van kwaliteit. Het is een FF lens maar ik gebruikte die in de tijd ook op mijn crop met succes binnen.
                        Echter is de 50mm idd wat krap in huiskamers op een crop. Daar is de 35mm een betere optie om mooi aan te vullen wil je die portretten maken met kleine scherptediepte.

                        Los van alles zit ik nu op FF en fotografeer ik meestal modellen. Ik denk (KUCH) dat ik mij toch al bij de gevorderden mag noemen.
                        En dan klopt het dat buiten de 70-200 2.8 echt wel een vette lens is.
                        Voor fashion ga ik meer mijn 85mm 1.4 gebruiken welke nog iets beter is maar minder flexibel dan de 70-200. (beiden zijn in de woonkamer weinig bruikbaar)

                        Simpel gezegd: Je zit in de kosten

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                          Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                          Ik herken de situatie.
                          Zelf ben (was) ik het meest tevreden van mijn Tamron 24-70 2.8 voor algemeen werk. Die lens is zeer goed van kwaliteit. Het is een FF lens maar ik gebruikte die in de tijd ook op mijn crop met succes binnen.
                          Echter is de 50mm idd wat krap in huiskamers op een crop. Daar is de 35mm een betere optie om mooi aan te vullen wil je die portretten maken met kleine scherptediepte.

                          Los van alles zit ik nu op FF en fotografeer ik meestal modellen. Ik denk (KUCH) dat ik mij toch al bij de gevorderden mag noemen.
                          En dan klopt het dat buiten de 70-200 2.8 echt wel een vette lens is.
                          Voor fashion ga ik meer mijn 85mm 1.4 gebruiken welke nog iets beter is maar minder flexibel dan de 70-200. (beiden zijn in de woonkamer weinig bruikbaar)

                          Simpel gezegd: Je zit in de kosten
                          Naar mijn gevoel heb ik zin om een aantal zaken te proberen verkopen en over te stappen naar een FF systeemcamera. Mijn verstand houdt mij gelukkig nog wat tegen


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw objectief: dubbele vraag

                            Wanneer ik als amateur mijn kinderen en kleinkinderen fotografeer gebruik ik, ook binnenshuis, dikwijls de Canon 17-55 f:2.8.
                            m.i. compenseert de goede AF, scherpte vol open en beeldstabilisatie ruimschoots de iets kleinere opening (tov bv de 50mm f:1.8).
                            Ik vermoed dat de Sigma 17-50 van TS hieraan nagenoeg gelijkwaardig is.

                            Voor buiten gebruik ik soms de (kleinere en goedkopere) 70-200 f:4 IS.

                            Beide combinaties vind ik eigenlijk al behoorlijk groot en zwaar.
                            Ik zou nog eens goed nadenken voor je naar nog dikkere lenzen gaat.

                            Uit mijn EOS M (veel compacter) met bv 22mm f:2 zijn ook al mooie foto's gekomen.

                            Comment

                            Working...
                            X