Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze

    Ben momenteel aan het twijfelen tussen 3 toestellen:
    -Canon EOS 400D
    -Nikon D80
    -Sony Alpha 100
    Omdat de toestellen volgens mij alle 3 voldoende zijn voor mij vind ik het moeilijk hier de keuze op te bazeren.
    Dus mijn vraag aan jullie, welk toestel bied mij de beste lenzen om landschappen en personen te fotograferen? Rekening houdend met een budget van max 2000€ (liefst 1500), hiervoor zou ik graag de body en 2 deftige lenzen hebben.
    Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
    http://www.stevevandegaer.be

  • #2
    Re: Moeilijke keuze

    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday
    Ben momenteel aan het twijfelen tussen 3 toestellen:
    -Canon EOS 400D
    -Nikon D80
    -Sony Alpha 100
    Omdat de toestellen volgens mij alle 3 voldoende zijn voor mij vind ik het moeilijk hier de keuze op te bazeren.
    Dus mijn vraag aan jullie, welk toestel bied mij de beste lenzen om landschappen en personen te fotograferen? Rekening houdend met een budget van max 2000€ (liefst 1500), hiervoor zou ik graag de body en 2 deftige lenzen hebben.
    Ikzelf ( zuiver persoonlijke keuze dan ) zou gaan voor de Nikon of de Canon, kwestie van tweedehands lenzenkeuze die je hebt. DIe is een pak groter dan voor de SONY lenzen. Nikkon lenzen passen zowel op Nikon camera's als op Fuji DSLR's. Voor sommigen een pluspunt, voor anderen van geen belang.
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze

      Wat voor lenzen wil je? Een lens schaf je toch voor langere tijd aan, en voor alle drie de vattingen zijn de meeste lenzen aan te schaffen. Zo kun je voor alle drie een lichtsterke standaardzoom krijgen, en ook telezooms zijn redelijk gangbaar.
      Canon en Nikon hebben een bredere range eigen merk lenzen. Deze zijn vaak een stuk duurder dan de varianten van merken als Sigma, Tamron en Tokina. Ze zullen dan wel optisch en/of mechanisch wat beter Zijn, maar de vraag is in hoeverre je dat er voor over hebt.
      Dus ik zou de keuze meer laten afhangen van de camera. Welke ligt het lekkerst in de hand, welke werkt het prettigst (plaats en werking verschillende functies, het display etc.)
      Tenzij je nu al weet dat je een bepaalde lens zeker wilt en die niet op één van de vattingen is te krijgen, of optisch het onderste uit de kan wilt, lijken me de bovengenoemde zaken een belangrijker overweging.
      Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze

        400D + 17-40 L + 50/1.8 ? Met nog een geheugenkaart en een tasje zit je rond de 1750euro.. en dan nog sparen voor een tele of ultrawide? (Afhankelijk van wat je wil).

        (dat is de set die ik van plan ben om mee te beginnen)

        De D80 is wel een stapje "hoger" dan de 400D, maar dan heb je weer minder budget voor lenzen.

        Michiel
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze

          Ik heb de indruk dat we dit soort vragen nog 1000 keer gaan krijgen de volgende maanden. Misschien moeten er maar een sticky van maken ofzo

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze

            Voor zover ik het kan volgen, kan met die 3 toestellen niet miskopen en mag afgaan op de look and feel van het toestel?
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze

              Sony Alpha (899) + Sony Carl Ziess 16-80mm F/3.5-4 (709)
              Dan heb je de sensor van de Nikon D200, het anti-stof systeem van Olympus,
              Het verhoogde dynamisch bereik van de Fuji, de know-how van Minolta en de uitgebreide technologie van Sony, alles in één toestel.

              Dit gecombineerd met een kwalitatief Zeiss objectief, wat moet je nog meer hebben.
              Je kunt misschien ook nog een lichtsterk Sigma 28-70mm F/2.8 EX objectief bijkopen voor de moeilijke situaties.

              O ja, al je lenzen die je ooit zult kopen hebben SSS (Super Steady Shot= VR of IS of AS of hoe je het ook noemt, is nl ingebouw in het toestel)

              Greetz
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze

                Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday
                Voor zover ik het kan volgen, kan met die 3 toestellen niet miskopen en mag afgaan op de look and feel van het toestel?
                Denk dat je het prima samenvat!
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze

                  Ik zal het dan eens simpel voor u maken.

                  400D + 17-55 IS f 2.8 +- 1800€

                  Doet alles wat je wil op het allerhoogste niveau en binnen je budget. De concurrentie kan er gewoonweg niet aan tippen.

                  Je kan natuurlijk iets nog goedkoper samenstellen maar ik ga ervan uit dat je voor je budget het beste wil.

                  @michielbrugge: waarom zie je D80 als een trapje hoger. Duurder is niet beter en voor de rest lijken ze mij nogal gelijkaardig.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze

                    Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday
                    Voor zover ik het kan volgen, kan met die 3 toestellen niet miskopen en mag afgaan op de look and feel van het toestel?
                    Ja, en voor mijn part is het belangrijker dat de camera je echt goed ligt dan dat er hier of daar iets van een technisch verschil zit.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze

                      Het wordt nog wat afwachten wat de echte testresultaten zullen zijn van de Nikon D80 en de Canon EOS 400D.
                      Maar volgens de eerste testjes die ik gelezen heb zou de nieuwe Canon 400D zeker geen verkeerde keuze zijn: http://www.luminous-landscape.com/re...el%20xti.shtml .

                      De Nikon D80 zal ook zeker niet slecht zijn, maar bij Canon hebben ze nu ook een systeem om het stof van de sensor (niet van de sensor zelf, maar wel van het filter dat er net voor zit) te schudden en die functie zou heel goed werken.

                      Tegenover de Sony (en waarschijnlijk ook de Nikon) zal de 400D minder ruis geven bij hoge iso.

                      Als je echt heel goede lenzen wil, dan zal je bij elk merk veel geld moeten uitgeven.

                      Als je voor de Canon kiest, dan kom je in combinatie met de EF-S 17-55 f2,8 IS USM aan ongeveer 2000 euro.
                      Maar dan heb je ook echt een toplens.

                      Het kan natuurlijk ook een heel pak goedkoper.

                      Een heel goede set is bijvoorbeeld ook de EOS 400D, EF-S 17-85 + EF 70-300 IS. De volledige set heb je voor iets minder dan 2000 euro (online prijzen) als je een beetje zoekt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke keuze

                        Als je op dit forum advies vraagt, zul je over het algemeen van tevreden gebruikers het advies krijgen om hun merk te kopen. En hoewel keuze hiervoor beslist niet verkeerd is, laat je makkelijk alternatieven links liggen die jou misschien veel beter passen.
                        Een instapmodel vsn welk merk ook met een kitlens ga je zeker een aantal jaren plezier van hebben. En als je na verloop van tijd aanvulling nodig hebt is er voor vrijwel elke vattign wel wat te kopen.
                        Sony is een relatieve nieuwkomer op de reflexmarkt. Maar ze hebben onlangs de cameradivisie van Minolta overgenomen, en minolta was jarenlang een merk dat vernieuwende camera's op de markt bracht. Dus Sony gebruikt de Minolta mount.
                        Kort en goed, met één van deze merken zul je nooit een verkeerde keus maken. En ook de bijbehorende kitlens is een prima instap om de dslr fotografie te ontdekken. Mijn advies zou dan ook zijn om hierin te investeren, en wat over is te bewaren om na verloop van tijd een lens bij te kopen die aansluit bij je behoeften. En dat kan een macro zijn, extreem groothoek of een telezoom.
                        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijke keuze

                          Ga naar de winkel en pak de verschillende modellen eens in je handen. Als een camera je ligt weet je het wel op die manier.
                          Ik kocht mijn D50 en dat was een aardig toestel, maar de eerste keer dat ik een D200 vastnam was
                          fotosite

                          Comment


                          • #14
                            Re: Moeilijke keuze

                            Zoals Elsan zegt, ga naar de winkel en probeer de drie toestellen eens uit. Welk toestel ligt me het best in de hand, is het aangenaamste om mee te fotograferen. De verschillen in beeldkwaliteit tussen deze toestellen zijn grotendeels afhankelijk van subjectieve beoordeling (CMOS technologie geeft minder ruis, maar volgens sommigen een minder goede kleurweergave en overbewerkte beelden) en zijin zowiezo erg klein.

                            Zelf zou ik in deze reeks waarschijnlijk voor de D80 kiezen, vanwege zijn betere zoeker en omdat het van deze drie camera's de enige is die twee instelwielen heeft. Fotografie is een hobby voor ons, dus het mag een beetje een aangenaam tijdverblijf zijn. Dit zou voor mij een punt van voortdurende ergernis zijn bij de twee andere modellen.


                            sugar
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Moeilijke keuze

                              Ik ben akkoord met de 2 mensen hierboven dat je goed voelen met je camera belangrijk is. Maar uiteindelijk is dit ook maar 1 iets dat in de praktijk nooit zo een belangrijk verschil gaat zijn en meer een kwestie van gewoontes is.

                              Kijk naar het volledige systeem nooit enkel en alleen naar hoe voelt hij als je hem de eerste keer vastpakt. Want om daar echt iets zinnigs over te kunnen zeggen moet je veel langer met de toestellen werken. Dat zo eens gaan vastpakken in een winkel zegt eigenlijk niks. Maar een eerste impressie is belangrijk en wie weet vereenvoudigt het je keuze.

                              Maar als het systeem niet aan je wensen voldoet dan zit je veel sneller verveeld.

                              Ik heb hier nog steeds geen oplossing voorgesteld gezien die voor jouw budget en wensen het beter doet dan diegene die ik en Black B@ndit hier al voorgesteld hebben. Het is wel maar 1 lens maar voor landschap en portret heb je initieel niet meer nodig. Anders zou ik zeggen die 2 de mogelijkheid van Black B@ndit die is ook heel goed!

                              Comment

                              Working...
                              X