Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar ?

    Zijn er mensen die vinden dat de manuele scherpstelling best meevalt en gewoon jezelf aan te leren is ? Of is het toch af te raden en laat je daardoor dat objectief liever links liggen ?

    Het zou gaan om een groothoek.

    Dank voor jullie advies.
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

  • #2
    Re: manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar

    Ik dacht dus altijd dat dat moeilijk haalbaar is, tot ik er door een paar mensen hier op gewezen werd dat je dat met liveview prima kan doen, als je eerst je compositie maakt, en daarna 5 of 10 keer vergroot met liveview. Dan is het perfect doenbaar. Ik ken jouw Nikon niet, maar als je dus liveview hebt, is het zeker haalbaar.
    Ik heb zelf een paar hele scherpe Takumars, en daarmee lukt het dus ook heel goed.
    ______
    www.vue.photo

    Comment


    • #3
      Re: manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar

      Er bestaan ook hulpjes - die helpen bij 't focussen met zo'n lenzen - misschien kan dat wel helpen voor Canon/Nikon gebruikers - liveview helpt ook, uiteraard.
      Er zijn ook chips die u helpen door de camera te laten aangeven als iets scherp staat of niet - maar dan moet u die zoeken, en zelf kleven op bepaalde lenzen - er zijn Nikon modellen bij Samyang vb. de 85mm die die indicatie kunnen weergeven - weet niet of dat voor Canon ook zo is... Er bestaan vrij zeker chips die je zelf kan programmeren, of op maat kan laten maken, wie wat handig is - kan dat wellicht zelf knutselen - en dat geldt niet enkel voor Samyang maar voor nog veel meer manuele modellen met omzetters en camera's.

      Comment


      • #4
        Re: manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar

        Ik heb 2 oude manuele (ai) lenzen en daarmee scherpstellen vind ik makkelijker dan manueel scherp te stellen met een recente AF lens. Dit simpel omdat de de omwenteling van oneindig naar de dichtste scherpstelafstand 1 omwenteling is en bij een AF lens meestal maar 1/3 van een omwenteling is en dat werkt veel minder accuraat voor mij.

        Comment


        • #5
          Re: manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar

          Bij een groothoek is manuele scherpstelling niet zo'n bezwaar. Welk objectief zou het specifiek om gaan?
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: manuele scherpstelling op Samyang- objectieven : ambetante klus of best haalbaar

            Bij groothoek ligt het hyperfocale punt kortbij (18mm, f4 -> 4.3m) (12mm, f4 -> 1.8m). Daarop scherpgesteld is alles voorbij dit punt steeds scherp. Je kan dus manueel op een afstand van 5m focussen en de focus daarna gewoon laten staan (tenzij je brandpuntsafstand wijzigt -> interne mechansiche verschuivingen vereisen nieuwe scherpstelling).
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

            Comment

            Working...
            X