Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolensvraag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macrolensvraag

    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
    Hangt allemaal af van de constructie van een lens,maar teles met korte scherpsteltafstand zijn technisch moeilijker te maken en kosten dan ook veel geld.Zoomlenzen met continu zelfde min scherpstelafstand idem.
    Blijkbaar zat ik een logica te zoeken waar die niet is en heeft het dus vooral met constructiedetails te maken die per lens verschillen - probleem opgelost, bedankt ;-) .

    Comment


    • #17
      Re: Macrolensvraag

      ok je neemt een foto van een paaltje op 200mm zodanig dat het paaltje onder en boven de rand raakt.
      nu moet je hetzelfde beeld maken op 50mm, uitgaande van dat je op dezelfde plek staat als dat je het beeld gemaakt hebt op 200mm

      waar moet je nu allemaal rekening mee houden?

      Comment


      • #18
        Re: Macrolensvraag

        Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
        Dat wist ik niet, waaraan ligt dat?



        Ja, dit bedoelde ik dus, ik bedoelde geen 'vergroting' maar gewoon scherp kunnen stellen op een onderwerp dat dichterbij is.

        Ka je met een 100mm macrolens dus wel scherpstellen op alles tussen veraf en zeer dichtbij?
        Omdat je minder last hebt van bewegingsonscherpte. Met een 50mm lens maak je nog scherpe foto's op 1/50. Bij 500mmmoet je dit niet proberen. Dan moet je naar 1/500sec. Even IS/VR/VC/OS en bewegende objecten daar gelaten

        Aan de hand van het merk macrolens kun je minder tot releatief dichtbij scherpstellen. De Canon gaat dichterbij als de Zeiss. De Canon is 1:1 en de Zeiss 1:2 als vergrotings maatstaf. Dus Canon kan alles 2x zo groot afbeelden als de Zeiss.

        Macro lenzen focussen minder snel als de teleprime met hetzelfde brandpunt.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #19
          Re: Macrolensvraag

          Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
          ok je neemt een foto van een paaltje op 200mm zodanig dat het paaltje onder en boven de rand raakt.
          nu moet je hetzelfde beeld maken op 50mm, uitgaande van dat je op dezelfde plek staat als dat je het beeld gemaakt hebt op 200mm

          waar moet je nu allemaal rekening mee houden?

          Oei, als ik op dezelfde plek moet blijven staan kan ik dit vraagstuk niet oplossen, ik ga achteraf maar croppen denk ik .

          Comment


          • #20
            Re: Macrolensvraag

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Omdat je minder last hebt van bewegingsonscherpte. Met een 50mm lens maak je nog scherpe foto's op 1/50. Bij 500mmmoet je dit niet proberen. Dan moet je naar 1/500sec. Even IS/VR/VC/OS en bewegende objecten daar gelaten
            Ah, juist, daar had ik niet aan gedacht.



            Macro lenzen focussen minder snel als de teleprime met hetzelfde brandpunt.
            Dat had ik nog al ergens gelezen, een macrolens is dus niet goed (of minder goed) om beweging te pakken?

            Comment


            • #21
              Re: Macrolensvraag

              Macro lenzen focussen minder snel
              dat is geheel afhankelijk van waar je mee bezig bent in welke omstandigheid!

              Comment


              • #22
                Re: Macrolensvraag

                Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                Oei, als ik op dezelfde plek moet blijven staan kan ik dit vraagstuk niet oplossen, ik ga achteraf maar croppen denk ik .
                Waarom croppen?
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #23
                  Re: Macrolensvraag

                  Ken jij veel zoomlenzen die 1:1 als afbeeldingsmaatstaf hebben?????
                  Op veel zoomlenzen staat misschien macro,en in het beste geval hebben ze dan nog een macrostand bij een bepaalde zoom.Meestal de kortste brandpuntafstand,en dan nog 1:3 of zoiets.Dit zijn geen macro's,.Laten alleen close-ups toe.
                  Misschien laat je je misleiden door die macro-benaming ??
                  Macro's hebben een wel bepaald doel.Max 1:1.(Uitzondering Canon Mpe 65 1-5,voor er iemand reageert)
                  Kleine vergelijking als je een beetje in auto's thuis bent.
                  Een Land Rover of andere echte terreinwagens 4x4,daar kun je bijna overal mee door.De meeste SUV's 4x4 kunnen misschien een klein beetje modder aan,maar meer niet. Het echte terreinwerk dus niet.
                  Hetzelfde voor macro's en lenzen die zogezegd een macrostand hebben.
                  Zoomlenzen met macro-benaming ,kunnen wel wat dichter bij,maar zijn geen macro-lenzen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macrolensvraag

                    Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                    Zoomlenzen met macro-benaming ,kunnen wel wat dichter bij,maar zijn geen macro-lenzen.
                    Ken je toevallige de Micro-Nikkor AF 70-180mm f/4.5-5.6 D ED?
                    min. focus distance 0.37 m (max. magnification 1:1.3), 11 cm min. working distance
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macrolensvraag

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Waarom croppen?
                      Omdat ik denk dat ik (met wat ik maar weet ik kan) met die 50mm - als ik op dezelfde plek moet blijven staan - die paal met meters lucht erboven/grond eronder zal krijgen dus gezien ik niks beters kan verzinnen wegens gebrek aan kennis rest me alleen nog croppen.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macrolensvraag

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                        Ken je toevallige de Micro-Nikkor AF 70-180mm f/4.5-5.6 D ED?
                        min. focus distance 0.37 m (max. magnification 1:1.3), 11 cm min. working distance
                        Ken ik niet.Ik gebruik Canon.
                        Maar even gegoogeld en blijkbaar is die lens in 2004 uit de handel gegaan .Op 70 mm ging het nog,maar langer beeldkwaliteit ??(Photo.zone review)Dus zal niet de topkwaliteit geweest zijn ivg. met een Canon 180 of sigma 200 macro.
                        We spreken hier wel over hedendaagse zaken en verkrijgbare zaken.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Macrolensvraag

                          "uitgaande van dat je op dezelfde plek staat als dat je"
                          daar staat niet dat je vanaf die plek het beeld moet maken op 50mm, maar dat dat de plek is waarvan je vertrekt

                          waaruit volgt:
                          afstand verkleinen tot onderwerp
                          beweging
                          veranderen omstandigheden

                          en dat zal dan ook kunnen leiden tot wijzigen van de drie eenheid - om een gelijkend beeld te verkrijgen, wat overigens in het geheel genomen vrij lastig is dan wel onmogelijk -

                          m.a.w. ik heb jouw hond nadert fotograaf omgedraaid naar fotograaf verkleint afstand naar onderwerp

                          maar ja dat daar gelaten, bewegende onderwerpen fotograferen vergt nu eenmaal enige oefening en kennis van mogelijke instellingen

                          Comment


                          • #28
                            Re: Macrolensvraag

                            Oorspronkelijk geplaatst door Inge O Bekijk bericht
                            Omdat ik denk dat ik (met wat ik maar weet ik kan) met die 50mm - als ik op dezelfde plek moet blijven staan - die paal met meters lucht erboven/grond eronder zal krijgen dus gezien ik niks beters kan verzinnen wegens gebrek aan kennis rest me alleen nog croppen.
                            Welke lenzen heb je en wat wil je vastleggen? Ik raad je aan om een fotografie cursus te volgen. Of anders iemand die met jouw op pad gaat om wat uitleg te geven aan de hand wat je voor ogen hebt.
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #29
                              Re: Macrolensvraag

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                              Welke lenzen heb je en wat wil je vastleggen? Ik raad je aan om een fotografie cursus te volgen. Of anders iemand die met jouw op pad gaat om wat uitleg te geven aan de hand wat je voor ogen hebt.
                              Ik heb een 16-50mm (kitlens), een 55-210mm en een 50mm 1.8 en overwoog ook een 90mm macrolens maar die is zo duur dat ik daar nog geen haast mee heb.
                              Die cursus heb ik over gedacht en sluit ik zeker niet uit maar is op het moment om praktische redenen niet haalbaar.

                              Wat ik 'voor ogen' heb is vooral actiefotografie (dieren) en dat lukt redelijk - naar beginnersnormen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Macrolensvraag

                                Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                                Elke lens heeft zijn specificaties,en een 70-200 van X,kun je niet vergelijken met een 70-200 van Y.De prijs waarschijnlijk ook niet.
                                Hieruit blijkt dat je ze waarschijnlijk wel vergeleken hebt, want anders kun je niet tot zo'n konklusie komen. De prijs vergelijken is wel de meest gemakkelijke vergelijking.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                                Comment

                                Working...
                                X