Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor productfoto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor productfoto's

    Wat is volgens jullie de beste macrolens voor productfoto's? Ik zal deze ook gebruiken voor bloemetjes en zo, maar dat is van minder belang.
    Ik gebruikte steeds de (echt fantastische) 85mm 3.5 macro echt een fenomenale lens, maar enkel dx jammergenoeg.
    Ik heb deze dan ook te koop gezet en ben nu op zoek naar een fullframe vervanger (voor D800e).
    Ik staar me hier een beetje blind op allerhande reviews...
    Scherpte en gebrek aan CA is het belangrijkste.
    Weathersealing zou aangenaam zijn. En ik denk dat een 90mm + het aangenaamst werken is.
    Alvast bedankt voor de hulp!

  • #2
    Re: Macrolens voor productfoto's

    Ik kijk nu vooral tussen de Sigma 105 en Nikon 105 macro.
    Iemand die ervaring heeft met beide? Of dat betere macrolenzen kent?
    Wil niet meer dan 1500 euro uitgeven.

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor productfoto's

      Ik heb een sigma 180 zonder beeldstabilisatie en een nikon 105. Heel tevreden van de Nikon 105. De sigma 180 is meer voor beestjes en is ook een moeilijker lens. Opgelet, ik gebruik beide lenzen op een DX camera maar zowel de Sigma 180 als de nikon 105 zijn te gebruiken op een FX toestel. Voor productfotografie denk ik dat je een 180 niet zoveel bent. De Nikon 105 is een heel toffe lens voor bloemetjes enz. Voor product fotografie weet ik het niet.

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens voor productfoto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
        Ik heb een sigma 180 zonder beeldstabilisatie en een nikon 105. Heel tevreden van de Nikon 105. De sigma 180 is meer voor beestjes en is ook een moeilijker lens. Opgelet, ik gebruik beide lenzen op een DX camera maar zowel de Sigma 180 als de nikon 105 zijn te gebruiken op een FX toestel. Voor productfotografie denk ik dat je een 180 niet zoveel bent. De Nikon 105 is een heel toffe lens voor bloemetjes enz. Voor product fotografie weet ik het niet.
        Bedankt Dvgadv
        Heb je soms last van CA op de Nikon 105mm? Want dat vindt ik 1 van de irritantste dingen aan lenzen, ook de hoofdreden dat ik de Sigma 35 1.4 gekocht heb om de 35 2.0 te vervangen.
        Want als je na een dag fotograferen meer dan 500 macrofoto's moet corrigeren op CA... Op een toestel met minder mp's is dit veel minder opvallend.
        Ik zal volgende week eens naar Art en Craft gaan om enkele lenzen uit te proberen, maar zou graag al een idee hebben .
        180mm is inderdaad wat moeilijk werken vermoed ik, 105 lijkt me ideaal. Maar ik blijf maar twijfelen tussen de Sigma en de Nikon versie.
        Iemand die ze toevallig beide heeft/had of iets anders dat beter is dan deze?

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens voor productfoto's

          Ik heb net gevonden waardoor er zoveel verschil is tussen de reviews!
          De meeste macrolenzen worden op normale afstanden getest en niet op macro-afstanden.
          Alle reviews die dit wel deden, zeggen dat de Nikon elke andere macrolens in deze range (de coastal optics 60mm f/4 dat meer dan 4000 euro kost, is natuurlijk dat beetje beter).
          Dus waarschijnlijk wordt het deze, maar ik zal ze zeker beide nog eens testen bij A&C.

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens voor productfoto's

            ik gebruik soms mijn macrolens voor product, heb de canon 100l. brandpunt afstand vind best handig om mee te werken. groter zou ik niet gaan tenzij je heel kleine voorwerpen wil doen of wanneer je een heel grote studio ruimte hebt
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens voor productfoto's

              Ik snap dat deel van de grote studioruimte niet echt.

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens voor productfoto's

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Ik snap dat deel van de grote studioruimte niet echt.
                Een macrolens kan ook heel goed dienen voor portretten maar als je meer dan 100mm hebt sta je al wat ver van je model als je meer dan hun hoofd er op wil.

                Ik veronderstel dat hij dat bedoelt
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens voor productfoto's

                  Ga je echt voor scherpte kijk dan eens naar de Micro-Nikkon 55mm f/2.8 ai-s.
                  Dit is een fantastische lens die van f/2.8 tot f/22 loeischerp is.
                  Het is een oud type lens, maar worden nog altijd gemaakt, een teken dat ze goed zijn!
                  http://store.nikon.be/nikkor-lenses-...A616AB/details

                  De Micro-Nikkor 105mm f/4 ai is er ook zo eentje, maar worden niet meer gemaakt en enkel tweedehands te verkrijgen.


                  Ik gebruik deze lenzen op een D700 via "Non CPU", heb de nieuwe AF-S 60 en 105VR ook gehad maar komen wat scherpte
                  kleur, contrast en scheidend vermogen lang niet in de buurt van deze twee oudjes.

                  Groeten,
                  Eric

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens voor productfoto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                    Ik snap dat deel van de grote studioruimte niet echt.
                    een macro is een prime dus geen zoom. als je een fles erop wil krijgen zal je een pak verder moeten gaan staan dan als je enkel een ring erop wil. stel nu dat je een 180mm gebruikt op een crop dan ga je al een redelijke afstand nodig hebben om je fles er helemaal op te krijgen.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens voor productfoto's

                      mijn sigma 105 heeft enorm veel last van hunting en ca. mijn nikon 105 heeft dat minder. beeldkwaliteit en scherpte zie ik geen verschil. voor product gebruik ik eigenlijk tussenringen en geen macro, gewoon omdat ik dan primes kan gebruiken die beter zijn.
                      My Website : http://www.ineedair.org
                      Music / Painting / Motion Graphics / Image
                      Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens voor productfoto's

                        enige nadeel wat ik kan geven van de nikkor is dat hij geen beperking heeft om enkel macro te focussen zoals de canon versie heeft... (enkel oneindig tot vijf meter en alles...)

                        daar ik meestal manueel werk in macro geen enkel probleem dus. deze lens is elke euro waard.
                        www.aeri-photography.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens voor productfoto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                          een macro is een prime dus geen zoom. als je een fles erop wil krijgen zal je een pak verder moeten gaan staan dan als je enkel een ring erop wil. stel nu dat je een 180mm gebruikt op een crop dan ga je al een redelijke afstand nodig hebben om je fles er helemaal op te krijgen.
                          Studio is groot genoeg om zelfs full-body's te doen met een 300mm (vroeger dus 200 op crop).
                          Werk dus ook niet meer met crop.
                          Maar het is inderdaad makkelijker werken met een kleinere brandpuntsafstand.
                          Zal die 55mm ook eens bekijken.
                          ineediar, welke lenzen gebruik je dan met tussenringen?
                          Aeri, die beperkingen zitten erop omdat de Canon hunt als die beperking niet aanstaat op macro-niveau. Aangezien de Nikon daar veel minder last van heeft is er ook geen reden om dat knopje erop te zetten.

                          Allemaal bedankt voor de reacties!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolens voor productfoto's

                            Aangezien je vooral belang hecht aan het ontbreken van CA en je ook over die coastal optics spreekt (die ook manueel is dacht ik) zou ik eens kijken naar de Voigtländer APO-Lanthar 125mm f/2.5 SL

                            Die komt ook het dichtste in de buurt van de beeldhoek je vorige lens.
                            Het grootste nadeel is denk ik dat je die niet nieuw meer kunt kopen en dat de prijs al ruim x4 is gegaan, die was dacht ik op het einde nieuw te koop voor rond de 500 euro en staat nu meestal te koop voor meer dan 2000, maar zolang ze er geen nieuwe versie van uitbrengen zal deze lens wellicht ook enkel duurder blijven worden, dus eventuele wederverkoop zal normaal wel geen verlies opleveren..
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrolens voor productfoto's

                              Heb bij A&C de Sigma 105mm 2.8 en de Nikon 105mm 2.8 uitvoerig mogen testen.
                              Bouwkwaliteit beide goed, Nikon voelde wat beter aan, maar geen enorm verschil.
                              Op 1:1 was er geen verschil tussen beide, ze waren gewoon fantastisch scherp. Op iets langere afstand was de Nikon iets scherper.
                              Maar dan maakte ik ze los van het statief en probeerde enkele foto's uit de hand:
                              VR van de Nikon is STUKKEN beter dan die van de Sigma, op 1/15 neem ik een perfect scherpe foto (op 100%)op een D800E, terwijl dat bij de Sigma 1/60 was met OS aan.
                              En dan was er nog het verschil in autofocus, de Nikon was echt zeer snel en amper hoorbaar; terwijl de Sigma veel trager, minder accuraat en luider was.
                              Iets wat ook zeer opmerkelijk was, is dat de Sigma op een afstand van 3meter een diafragma van 3.2 heeft en op zo'n 6 meter 3.0, pas hierna wordt dit 2.8.
                              De Nikon blijft 2.8 tot 1.9 meter afstand.

                              Aangezien de Nikon zelfs 10 euro goedkoper was, heb ik geen seconde getwijfeld.

                              Comment

                              Working...
                              X