Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens of macrofilter wat is het beste?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens of macrofilter wat is het beste?

    Beste

    Graag zou ik het verschil willen weten tussen een macrofilter en een macrolens?
    Dave
    Last edited by on7tz; 18 april 2015, 11:35.

  • #2
    Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

    Dave,

    Ik weet niet wat de effectieve vergroting is van je combinatie(is afhankelijk van de lens) maar een echte macrolens heeft een paar serieuze voordelen :
    - mogelijkheid om tot op oneindig scherp te stellen, terwijl je met je filter maar een zeer beperkte afstand hebt waarin je onderwerp scherp is.
    - een zeer lange focusdraai om manueel fijn scherp te kunnen stellen, terwijl een gewone lens dit niet heeft omdat het de bedoeling dat je de manuele scherpstelling enkel in extremis gebruikt.

    Sven
    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

      Als je kwaliteit wil, ga je voor een echte macrolens.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

        Ok bedankt voor de reacties , voor een beginner wat voor macrolens raden jullie aan 28-80mm ofzo en let welk diafragma?
        Dave

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

          Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
          Ok bedankt voor de reacties , voor een beginner wat voor macrolens raden jullie aan 28-80mm ofzo en let welk diafragma?
          Dave
          Je hebt je initiële vraag gewijzigd want eerst vroeg je de vergroting van je filter op een lens tov een macrolens maar soit.

          Een macrolens heeft altijd een vast brandpunt, dus vergeet die zooms maar.
          De moderne macro's geven ook altijd een vergroting van 1:1 maar sommige oudere gaan maar tot 1:2.

          Vanaf 90mm is goed voor insekten.
          Je heb eigenlijk 2 soorten :
          - zonder statiefgondel, die liggen allemaal rond de 100mm : Tamron 90mm, Tokina 100mm en Sigma 105mm
          - met statiefgondel, vanaf 150mm : Sigma 150mm, Sigma of Tamron 180mm

          Beiden hebben voor- en nadelen.
          De korte zijn lichter en goedkoper maar moet je dichter bij je onderwerp komen en geven vlugger een onrustige achtergrond tov de lange.
          Bij de lange moet je een hogere sluitersnelheid nemen(de theorie zegt minstens 1/het aantal mm van je lens) en is de scherptediepte minder diep bij hetzelfde diafragma.
          Ik heb zowel de Tamron 90mm als de 180mm.

          Bijkomend heb je ook nog wat extra's nodig om goed te kunnen werken.
          Mijn materiaal als voorbeeld :
          - Manfrotto carbon monopod 694CX + spike 160SP1(sommige zweren bij een statief maar daar kan ik niet mee werken, te lomp voor mij, wat je ook koopt zorg er voor dat het een deftig exemplaar is).
          - Benro monopod head DJ90(een aanrader, Arca-compatibel, stevig en niet duur).
          - een regenbroek.
          - kniebeschermers, ik koop altijd dit type : www.benl.ebay.be/itm/MMAN-2PC-HEAVY-DUTY-KNEE-PADS-PROTECTORS-HARD-CAP-SHELL-/320784888198.
          - een schaartje voor het verwijderen van takjes en gras dat tussen mijn toestel en het onderwerp zit.
          - waterdichte schoenen.

          Sven
          Sony A58 met glas, Fuji X-E1
          Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
          Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

            Oorspronkelijk geplaatst door sven_df Bekijk bericht
            Bij de lange moet je een hogere sluitersnelheid nemen(de theorie zegt minstens 1/het aantal mm van je lens)
            Als je (zoals ik vermoed bij macro wel het geval is) op statief werkt speelt die regel niet echt een rol.

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

              Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
              Graag zou ik het verschil willen weten tussen een macrofilter en een macrolens?
              Ik zie niet meteen een gericht antwoord op deze vraag, dus...

              Een macrofilter is een voorzetlensje met een bepaalde dioptrie (zoals een brilglas). Dat zorgt ervoor dat je kan scherpstellen in een beperkte zone rond het punt van 1 meter gedeeld door de dioptrie/sterkte. Wat ik niet weet, is of je die afstand moet rekenen vanaf het sensorvlak of vanaf de voorzetlens. Doorgaans heb je helemaal niks aan autofocus met een voorzetlens, maar veel macrofotografen geven toch de voorkeur aan manueel scherpstellen.

              Een macrolens is een prime lens (op een paar uitzonderingen na) die dichterbij kan scherpstellen om een vergroting van 1:1 te bereiken. Dat betekent dat een object van 1cm ook 1cm beslaat op het beeld op je sensoroppervlak. Macrolenzen zijn doorgaans ook zeer scherp op portret-afstand en zijn verder helemaal te gebruiken als elke andere lens. Een langer brandpunt is altijd beter als je insecten wil fotograferen, omdat je enkele cm verder van je onderwerp weg kan blijven. De achtergrond vervaagt ook meestal iets mooier bij de langere versies, al spelen andere factoren daar ook in mee. Nadeel van een lange macro is dat je techniek zeer goed moet zijn (scherpstelling, beweging, zelfs op statief) en dat de prijs hoger is.

              Over kwaliteitsverschillen hoeven we niet eens te discussieren: een macrolens is veel beter gecorrigeerd om lensafwijkingen tegen te gaan. De voorzetlensjes met meerdere glaselementen hebben ook een mate van correctie, maar het is niets in vergelijking met een degelijk afgeregelde "echte" macrolens. Dat wil niet zeggen dat je met voorzetfilters geen mooie foto's kan maken, maar het is een beetje een gedoe. Voordeel is wel weer dat je ze op elke lens kan schroeven, eventueel met een adapterring voor de juiste filtermaat.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                Een fantastisch lensje om te starten met macro,is de Cosina 100mm macro.Deze wordt soms ook wel onder nog andere namen verkocht, zoals bv Vivitar enz.De bouw is niet zo stevig,maar het lensje levert wel haarscherpe foto's.Ze wordt ook geleverd met een voorzetlens,zonder dit gaat ze slechts 1/2,met dit lensje of filtertje gaat ze tot 1/1.De lens is ook goedkoop,soms vind je ze ook 2dehands.Door de lichte bouw wordt ze soms ook wel plastic fantastic genoemd.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                  Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
                  Ok bedankt voor de reacties , voor een beginner wat voor macrolens raden jullie aan 28-80mm ofzo en let welk diafragma?
                  Dave
                  Tokina 100mm f/2.8: 370 euro. Wel DX-lens, maar superkwaliteit & enorm scherp.
                  Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                  Mijn fotoalbums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                    Als je (zoals ik vermoed bij macro wel het geval is) op statief werkt speelt die regel niet echt een rol.
                    niet altijd, hou er ook rekening mee dat in de vrije natuur beestjes bewegen, van zichzelf en soms door de wind, ook bloemen, planten bewegen nogal eens door de wind, dus snelle sluitertijden zijn soms wel wenselijk ook vanaf statief.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                      Ik gebruik nooit een statief,indien ik een statief zou gebruiken,dan zou ik niets fotograferen denk ik.Het beestje zou reeds lang gaan vliegen zijn,vooraleer het statief zou opgesteld staan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                        Ook geldig voor voorzetlenzen ... zie tabel
                        DigiCam/User-Guide/A95/Close-Up/Reversal

                        DigiCam/User-Guide/A95/Close-Up/Close-Up-Lenses

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                          Hangt er sterk af van wat je wil doen. Een voorzetlens is handig als je maar af en toe eens iets van wat dichter wil fotograferen. Weegt niks en neemt geen plaats in je tas. Een macrolens is beter en gaat normaliter tot 1:1. Maar heb je dat nodig? Zelf gebruik ik een "macro" lens die maar tot 1:2.3 gaat maar voor wat ik moet fotograferen is dat prima, de meeste stukken zijn toch groter dan een sensor, ik wil ze wel van dichtbij. Zijn ook macrolenzen die meer vergroting geven.

                          Dan zijn er nog tussenringen (en balgen). Kan je met elke lens gebruiken, geven geen optisch verlies maar je kan je lens niet tot oneindig gebruiken (zolang ze op de ringen staat). Je hebt wel een serieus lichtverlies afhankelijk van hoe lang je ring is. Beetje uit de mode geraakt. Misschien niet zo handig in de field. Maar voor sporadisch gebruik met voldoende licht een optie.

                          De omkeerring om een lens omgekeerd te gebruiken is er ook nog. Heb ik geen ervaring mee maar zou prima zijn. Wel opletten met lenzen die een electronisch diafragma hebben, want dan heb je een extra aansluiting nodig die de bediening van het diafragma aanstuurt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                            Oorspronkelijk geplaatst door on7tz Bekijk bericht
                            Beste

                            Graag zou ik het verschil willen weten tussen een macrofilter en een macrolens?
                            Dave
                            Macrofilters bestaan niet en macrolenzen bestaan.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrolens of macrofilter wat is het beste?

                              De cosina 100 mm macro,wordt geleverd met een voorzetlensje in de vorm van een filter.Dit dient om tot 1/1 te gaan.

                              Comment

                              Working...
                              X