Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

    Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
    Een macrolens heeft een zeer lange "slag" om precies te kunnen scherpstellen. Waarschijnlijk is hij mede daardoor traag.
    Ik heb die al met een Tamron 2x converter gebruikt met zéér goede resultaten maar kan ze momenteel niet laten zien want mijn hosting ligt verdorie nog steeds plat.
    Ik dacht dat Sigma lenzen enkel goed overweg konden met de Sigma TC's. Het is goed om weten dat de Tamron 2x TC ook werkt en ook nog eens goede resultaten geeft. Bedankt
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #17
      Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

      Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
      Ik dacht dat Sigma lenzen enkel goed overweg konden met de Sigma TC's. Het is goed om weten dat de Tamron 2x TC ook werkt en ook nog eens goede resultaten geeft. Bedankt
      De Tamron convertors werken met vrijwel elke lens ongacht of het Sigma, Canon of Tamron is, en geven ook nog eens behoorlijke resultaten voor een convertor.
      Groeten,

      Albert Jan

      Website AJH
      lidnummer: BD0371NL

      Comment


      • #18
        Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
        Alvorens dit verder te testen wil ik graag weten of mijn basisveronderstelling klopt: bij hetzelfde diafragma, dezelfde focuslengte en dezelfde focus afstand geven alle lenzen (macro of niet) dezelfde DOF. Klopt dit?
        Uit een boek van John Shaw 'closeups in nature' blz 32(natuurfotograaf):
        "if the image size and the aperture remains the same, all focal-length lenses give the same depth of field"

        MAW er zijn eigenlijk maar twee zaken en dat is de vergrotingsfactor van het onderwerp en het diafragma.

        Als je dus met een 50mm en bloem trekt en je gaat achteruit en je trekt met een 200 mm lens dezelfde bloem even groot op je sensor en met hetzelfde diafragma dan is de DOF hetzelfde!

        Wat je wel hebt natuurlijk is dat uw achtergrond veel 'nauwer' is met je 200mm lens en je dus je onderwerp beter kan isoleren
        Groetjes,
        Arvid


        Reis- en fotowebsite

        Comment


        • #19
          Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

          Heb dus ook de Sigma1.4x in combinatie met de Sigma 180.
          Dacht er ook aan om eventueel de Sigma 2.0x aan te kopen of ben ik dan beter af met de Tamron2.0x ?
          D70/18-70,D700/28-70, Tripod Velbon AEF-3,Lowepro Nova 4 AW,X-drive PRO 40Gb,SB600,SB900,Sigma APO Macro 180mm,Nikon 50mm 1.8, Sigma 70-200 2.8 APO DG,Sigma12-24,Bigma 50-500mm
          BD0290BE

          Comment


          • #20
            Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

            Oorspronkelijk geplaatst door amest
            Uit een boek van John Shaw 'closeups in nature' blz 32(natuurfotograaf):
            "if the image size and the aperture remains the same, all focal-length lenses give the same depth of field"
            Lees in dat verband ook eens dit : http://www.vanwalree.com/optics/dof.html

            Comment


            • #21
              Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

              Oorspronkelijk geplaatst door ajh
              De Tamron convertors werken met vrijwel elke lens ongacht of het Sigma, Canon of Tamron is, en geven ook nog eens behoorlijke resultaten voor een convertor.
              ajh,

              Daar ben ik het niet mee eens. De Tamron TC werkt NIET op HSM lenzen, daar werken enkel de Sigma TC's op. Mijn Tamron TC werkt niet op mijn 180mm Makro HSM en mijn 70-200 HSM. Op alle andere die ik heb wel, zowel van Nikon, Sigma als Tamron.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment


              • #22
                Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

                Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                ajh,

                Daar ben ik het niet mee eens. De Tamron TC werkt NIET op HSM lenzen, daar werken enkel de Sigma TC's op. Mijn Tamron TC werkt niet op mijn 180mm Makro HSM

                Hubert
                Ewel, op de mijnen wél. Nem.

                Comment


                • #23
                  Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  Ewel, op de mijnen wél. Nem.
                  Misschien heeft het iets te maken met volgende combinatie:
                  - Op Nikon(D70)
                  - Tamron TC-ProX2(misschien doet de X1.4 het wel)

                  Hubert
                  Hubert

                  Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

                    Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                    ajh,

                    Daar ben ik het niet mee eens. De Tamron TC werkt NIET op HSM lenzen, daar werken enkel de Sigma TC's op. Mijn Tamron TC werkt niet op mijn 180mm Makro HSM en mijn 70-200 HSM. Op alle andere die ik heb wel, zowel van Nikon, Sigma als Tamron.

                    Hubert
                    Bepaalde combinaties van convertor en lens werken inderdaad niet. Bepaalde Sigma lenzen zijn daar een voorbeeld van. E.e.a. is ook zeer afhankelijk van de gebruikte convertor. In het algemeen stellen dat geen enkele HSM lens wertk met een Tamron convertor is de zaken wat te simpel voorstellen imho.

                    Wil je zekerheid dat het werkt kun je het beste voor de merkeigen oplossing gaan.
                    Groeten,

                    Albert Jan

                    Website AJH
                    lidnummer: BD0371NL

                    Comment


                    • #25
                      Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

                      Volgens mij zijn er 2 soorten Tamron converters.
                      De gewone en de pro-serie.
                      De pro-serie is speciaal gemaakt voor lenzen met AFS (en dus wellicht ook HSM)
                      Verder maakt het uiteindelijke diafragma ook veel uit. boven de 5.6 maak je het de AF van de combinatie heel moeilijk.
                      Bij de sigma 180/3.5, zal een 1.4 het goed doen en een 2x een stuk minder.
                      Mijn Foto's

                      Comment


                      • #26
                        Re: Macrolens als tele gebruiken: (te) veel vragen

                        Even een kleine aanvulling op de 1:1 theorie.

                        Een onderwerp is 1:1 als deze net zo groot is als de sensor van de camera. dus bij nikon is dat 23,7 x 15,7 mm.
                        Dus wanneer het onderwerp deze grootte heeft, moet dit precies beeldvullend weergegeven kunnnen worden. (Dit is natuurlijk simpel te testen met een tekeningetje !)
                        Workshops, zie website http://www.fotomon.nl http://www.albumverkoop.nl

                        Comment

                        Working...
                        X