Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrofotografie - lens + voorzetlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrofotografie - lens + voorzetlens

    Hoi iedereen,
    ik heb de Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD, graag zou ik nog een stap verder willen gaan en hier een voorzetlens op zetten.
    Heeft iemand dit al gedaan en/of weet iemand de voor- en nadelen hiervan?
    Heb al wel gegoogeld maar kom niet echt verder.

    alvast bedankt al voor jullie advies.
    Keyki

    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

  • #2
    Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

    je werkt met een makrolens daar zou ik geen voorzetlens opzetten. Wat ik wel zou doen is tussenringen in huis halen en daar mee gaan experimenteren.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

      Heb al wel gegoogeld maar kom niet echt verder.
      Ik vraag me dan altijd af, wat heb je gevonden, wat heb je er van opgestoken, en wat zijn de werkelijke vraagtekens die je erbij plaatst....

      Het ene voorzetlensje is de ander niet, de voor- en nadelen zal je gewoon van het web kunnen halen - die blijven toch merendeels eender ongeacht zoom of prime -, maar ja, wat voor de één een nadeel is, kan voor de ander een voordeel zijn.


      note: met tussenringen is eender verhaal t.o.v. voortzet lens!

      Comment


      • #4
        Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

        Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
        Hoi iedereen,
        ik heb de Tamron SP 90mm f/2.8 macro VC Di USD, graag zou ik nog een stap verder willen gaan en hier een voorzetlens op zetten.
        Heeft iemand dit al gedaan en/of weet iemand de voor- en nadelen hiervan?
        Heb al wel gegoogeld maar kom niet echt verder.

        alvast bedankt al voor jullie advies.
        Dat lijkt mij zeer aannemelijk; enkele jaren geleden had ik ook een Tamron 90mm macrolens en daar zat standaard een voorzet lens op en dat vond ik logisch.
        Je kan het altijd proberen met een goedkopere voorzetlens , je kan dan nog doen wat je wil.

        Comment


        • #5
          Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

          Je kan het altijd proberen met een goedkopere voorzetlens
          Dat is eender je geld in de gokautomaat mikken, zonder er iets voor terug te krijgen!!!

          Comment


          • #6
            Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

            Ik heb dat al gedaan met een Canon Close-up lens 500D op mijn Tokina 100mm macro lens en dat werkt zeer goed.
            Op YouTube kom je regelmatig Raynox tegen als een goed alternatief, maar daar heb ik geen ervaring mee.
            Luc

            Comment


            • #7
              Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

              Ik gebruik de raynox dcr-250 als voortzetlens op mijn 55-210 en haal daar ongeveer 2x vergroting mee op 210 mm.en de kwaliteit is zeer goed voor die prijs.
              “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

              Comment


              • #8
                Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                Voorzetlenzen zijn te beschouwen als opstapje voor mensen die close-up willen doen,met een normale lens.
                Geven een goed centraal beeld,de randen zijn niet dat.
                Heb even een Hoya 4+ op een Canon 100 mm geplaatst.Dat gaat,maar beeldkwaliteit is triestig.Vertekenning etc.IQ is eigenlijk triestig
                Het is trouwens niet logisch om wat minder glas voor goed glas te zetten.
                Die Canon close-ups zijn goed,meer geven maar een minimale winst in vergroting.1.4x
                ik gebruik die alleen maar op een 70-200 of een 300.En dan gebruik ik op de 300 nog liever een 1.4x extender.
                Als je echt meer vergroting wilt,met goede kwalitieit,ga dan voor tussenringen,zoals hierboven al aangeraden.En kies eventueel voor iets dat je diafragma koppelt.Als je manueel je diafragma moet sluiten,na scherpstellen,kan je focus wat veranderen,en dat hoeft echt niet veel te zijn (ngl.je vergroting natuurlijk)
                Maar daar kun je voor kiezen.
                NB:je kunt altijd nog een objectief,omgekeerd op je macro koppelen;Moet dan manueel diafragma hebben,want diafragma sluiten van je macro-lens geeft vignettering.Heb dat volledig verlaten.
                Maar naar welke vergroting wil je gaan?
                Last edited by demuro; 13 april 2020, 17:53.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                  @lapland.
                  uiteraard vind ik de voor- en nadelen van de voorzetlens zelf terug, daar stel ik mij ook geen vragen bij.
                  wat ik wel graag wil weten is de combinatie met mijn tamron lens en daar vind ik niet van terug op google.
                  Keyki

                  When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                    @LucFT
                    blijf je dan dezelfde focus en scherptediepte enzo behouden?
                    Keyki

                    When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                      @demuro,
                      bedankt voor je duidelijke uitleg.
                      heb niet echt een extra vergroting in gedachte maar wil gewoon wat experimenteren.
                      Macro heeft me altijd gebeten, vroeger had ik de sigma 150mm, nu de tamron 90mm.
                      Beide zeer fijne lenzen, maar ik wil een stapje verder gaan.
                      je leest veel op internet, maar geraakt er niet altijd 100% wijs uit
                      Keyki

                      When people ask what equipment I use, I tell them my eyes (Ansel Adams)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                        Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                        Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

                        Is wel met een Raynox.
                        Vandaag nog even getest.
                        Schoot mij te binnen,dat die close-uplenzen best presteren rond F8
                        Flits erop gezet,op F8 en inderdaad ,zelfs met mijn oude Hoya +4,ongeveer 40 jaar oud,presteert veel beter.
                        Wel CA,maar met wat nabewerking toch zeer aanvaardbaar resultaat.
                        Vergroting:Canon 100 mm macro en Hoya +4:2.5x
                        Maar dat is wel op een crop. 1.6.Op FF ongeveer 1.5x.
                        Tussenringen zijn wel beter wat IQ betreft,werkafstand langer,maar lichtverlies.
                        Met voorzetlens:werkafstand korter,geen lichtverlies.
                        Met wat nabewerking,toch behoorlijk resultaat.
                        Keuze is moeilijk.
                        Voor te experimenteren:hoeveel wil je eraan uitgeven,dat is jouw keuze.
                        Last edited by demuro; 14 april 2020, 13:38.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                          Oorspronkelijk geplaatst door keyki Bekijk bericht
                          @LucFT
                          blijf je dan dezelfde focus en scherptediepte enzo behouden?
                          Je moet opnieuw scherpstellen, krijgt meer vergroting en minder scherptediepte.
                          Hierbij 2 foto's van een meetlat om plans op schaal te meten. In dit geval 1:100, wat voor de lat overeenkomt met een gewone meetlat. Telkens scherpgesteld op de 0-lijn. Onderverdeling in mm.
                          Foto's verkleind langste zijde 1024 pixels.

                          1. Tokina 100 mm maximale vergroting of kortste scherpstelafstand f11.



                          2. Tokina 100 mm met Canon 500D voorzetlens maximale vergroting of kortste scherpstelafstand f11.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                            Misschien hier even snuisteren? HTH

                            photomacrography.net
                            amateurmicrography.net

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macrofotografie - lens + voorzetlens

                              Ik doe dit vaak zonder probleem. Gebruik een Canon 250D voorzetlens op mijn 100 mm L macro of 60 mm. Zeer goede kwaliteit zowiezo. Je werkafstand tot het onderwerp neemt wel flink af, en je autofocus krijgt het moeilijker. (en focussen op oneindig gaat niet meer) De voorzetlenzen van Raynox zouden ook van goede kwaliteit zijn. Van die goedkope setjes (meestal 3 lenzen) zou ik afblijven...

                              Comment

                              Working...
                              X