Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro vraag:verschil sigma apo 70-300 macrostand en sigma 150 macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro vraag:verschil sigma apo 70-300 macrostand en sigma 150 macro

    Ik heb het bekende Sigma 70-300 APO objectief.
    Met de macrostand kun je dan foto's maken die niet echt 1:1 zijn, maar 1:2
    Dus eigenlijk een 300mm 1/2 macrolens

    De Sigma 150mm macro lens is wel een echte macro lens.

    Compenseert die 300 mm vergeleken met de 150 mm dan niet de 1:2 macro?

    Met andere woorden is het uiteindelijke gefotografeerde beeld niet hetzelfde?
    Natuurlijk, de kwaliteit van het glas e.d. buiten beschouwing gelaten.

    Als je o.a. insecten wilt fotograferen, is de overstap naar de 150mm macro lens in dit geval raadzaam?

    Peter.
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: macro vraag:verschil sigma apo 70-300 macrostand en sigma 150 macro

    1:1 en 1:2 zijn de verhoudingen zoals het beeld op de sensor komt. Bij 1:2 is dat dus half zo groot als 1:1.
    Als je insecten als lieveheersbeestjes wilt fotograferen zul je het verschil goed merken. Als je gaat voor libelles en slakken veel minder.
    Daarnaast is een belangrijk verschil dat een macro lens bij grote lensopening al heel goede resultaten geeft. Dit is om een het scherpe gebied kleiner te houden (DOF). De sigma zoom zul je aardig dicht moeten doen om in de 300 mm stand redelijk scherpe foto's te krijgen. Kortom, het is een beetje appels met peren vergelijken.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: macro vraag:verschil sigma apo 70-300 macrostand en sigma 150 macro

      Het verschil tussen 1:1 en 1:2 maakt denk ik voor mij niet zoveel uit.
      Als je b.v. vlinders fotografeert dan maak je toch geen gebruik meer van 1:1?
      Deze beestjes zijn al wat groter.
      Mar bij de 70-300 werk ik dus in het 300 mm gebied, ik denk dat doordat de werkafstand korter is, en de focuslengte ook de helft minder is, de foto veel minder kans heeft op bewegingsonscherpte?
      Is er iemand die beide lenzen eens heeft gebruik voor macro opnames?
      Ik ben benieuwd naar ervaringen.

      Peter.
      www.dpix.nl event photography

      Comment


      • #4
        Re: macro vraag:verschil sigma apo 70-300 macrostand en sigma 150 macro

        Het lijkt me dat je zelf kunt constateren hoe de lens als makro functioneert! Je kunt ook in je exif gegevens terugkijken op welk brandpunt hij staat als je dichtbij schiet?
        In de praktijk verwacht ik dat de AF niet lekker zal gaan, maar dat kun je zelf het beste uittesten.
        Last edited by Spanjaart; 30 april 2006, 13:46.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: macro vraag:verschil sigma apo 70-300 macrostand en sigma 150 macro

          Oorspronkelijk geplaatst door scannie
          Ik heb het bekende Sigma 70-300 APO objectief.
          Met de macrostand kun je dan foto's maken die niet echt 1:1 zijn, maar 1:2
          Dus eigenlijk een 300mm 1/2 macrolens

          De Sigma 150mm macro lens is wel een echte macro lens.

          Compenseert die 300 mm vergeleken met de 150 mm dan niet de 1:2 macro?

          Met andere woorden is het uiteindelijke gefotografeerde beeld niet hetzelfde?
          Natuurlijk, de kwaliteit van het glas e.d. buiten beschouwing gelaten.

          Als je o.a. insecten wilt fotograferen, is de overstap naar de 150mm macro lens in dit geval raadzaam?

          Peter.
          Met de 70-300 haal je max. 1:2, maar je werkafstand is een stuk groter (voordeel voor schuwe insecten bvb.). Beeldkwaliteit is uiteraard minder dan een prime zoals de 150. Goede universele en lichte wandel-tele semi-macro.

          De 150 is een échte 1:1 macro met uitstekende beeldkwaliteit. Ook zeer goed inzetbaar buiten het macro-bereik. Snelle AF mede door f2,8.
          Is veel handiger voor close-up en macro-werk vanwege de naadloze focus van 1:1 tot oneindig.

          Comment

          Working...
          X