Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

    Tja, het staat allemaal al in de onderwerpregel;-)

    Welke van de drie vernoemde lenzen is de beste keuze voor macrofotgrafie? Ik heb niet echt een voorkeur voor bloemen of beestjes of andere zaken, de lens moet echt voor zoveel mogelijk soorten macrofotografie kunnen gebruikt worden.

    Hieronder nog even de opsomming:

    1-Nikon AF-D 200 mm F4
    2-Sigma 150 mm F2.8
    3-Nikon 105 mm VR F2.8

    Benieuwd naar de commentaren! En ja, het is me ook opgevallen dat de prijsverschillen best wel significant zijn...
    Nikon D800

  • #2
    Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

    Niet echt een voorkeur...


    Dan neig ik naar de 105mm (gebruik ik zelf ook op een D700).

    Meest veelzijdig inzetbaar, VR, en "prijsgunstig" in vergelijk met de andere twee.

    De 150mm en 200mm worden pas interessant voor beestjes met name (grotere werkafstand).


    Bijkomende vraag...van plan met statief te werken? Of voornamelijk uit de hand? In geval van het laatste valt de 200mm Nikkor al af namelijk...
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

      Een statief is niet altijd even handig, dus zou ook graag uit de hand willen kunnen werken. Zou de 105VR daar zoveel beter in zijn dan de 200 F4?

      En heeft de Sigma niet ook een soort VR?
      Nikon D800

      Comment


      • #4
        Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

        Uit de hand met een Nikkor micro 200/4 is hopeloos; lukt niemand.
        Ga je voor dichtbijfotografie, dan is een Micro 105/2.8 VR en Sigma macro 150/2.8 OS knap meegenomen
        Macrofotografie doe je vanaf statief, dat is een ijzeren wet, niet meer en niet minder; en dan nog liefst met draadontspanner en spiegel omhoog
        Succes !
        Last edited by Roland Cuypers; 25 april 2012, 15:53. Reden: toevoeging

        Comment


        • #5
          Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

          Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
          Welke van de drie vernoemde lenzen is de beste keuze voor macrofotgrafie? Ik heb niet echt een voorkeur voor bloemen of beestjes of andere zaken, de lens moet echt voor zoveel mogelijk soorten macrofotografie kunnen gebruikt worden.
          Uiteraard bestaat er niet zoiets als "de beste" macrolens, anders zouden er geen macrolenzen bestaan van 24 tot 200mm. De keuze voor een bepaald brandpunt bepaalt in grote mate hoe een (macro)foto er uit gaat zien, ook bij dezelfde vergroting.

          Dat gezegd zijnde, je lijkt op zoek naar veelzijdigheid. In dat geval kijk je beter rond de 100mm. 150mm en langer is moeilijk nog veelzijdig te noemen.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

            Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
            Een statief is niet altijd even handig, dus zou ook graag uit de hand willen kunnen werken. Zou de 105VR daar zoveel beter in zijn dan de 200 F4?

            En heeft de Sigma niet ook een soort VR?
            Zie ook post hierboven. Niet alleen beter. De 200mm gebruiken voor close-up / macro uit de hand is in 80% van de gevallen niet te doen...en in de overige 20% heel moeilijk.

            Sigma heeft inderdaad ook een soort van VR (OS) in zijn objectief. Maar door de mm's en het gewicht/formaat is hij al minder makkelijk uit de hand te gebruiken als de nikkor 105mm. (Het kan wel overigens...maar de 105mm is gewoon veel meer all round).
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

              Dan ziet het er naar uit dat de 105VR de meest zinvolle investering is, in mijn geval...
              Nikon D800

              Comment


              • #8
                Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
                Dan ziet het er naar uit dat de 105VR de meest zinvolle investering is, in mijn geval...
                Totdat je de microbe te pakken krijgt , en je tot de vaststelling komt dat insecten wel heel interessant zijn om te fotograferen en je graag wat meer mm zou hebben i.v.m. afstand , maar ja , dan koop je gewoon meer mm , de 105vr is nooit weggesmeten geld en zal je dan ook nog heel veel gebruiken .

                Grtz .

                Dirk .
                Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                Comment


                • #9
                  Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                  Uit de hand met een Nikkor micro 200/4 is hopeloos; lukt niemand.
                  Ga je voor dichtbijfotografie, dan is een Micro 105/2.8 VR en Sigma macro 150/2.8 OS knap meegenomen
                  Macrofotografie doe je vanaf statief, dat is een ijzeren wet, niet meer en niet minder; en dan nog liefst met draadontspanner en spiegel omhoog
                  Succes !
                  Niet akkoord hoor !
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                    Ik ook niet...al wat leuke macro's uit de hand getrokken en dan sommigen nog met tubes ertussen ook


                    Maar als de beestjes stilzitten is een statief wel wat fijner werken
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
                      Uit de hand met een Nikkor micro 200/4 is hopeloos; lukt niemand.
                      Ga je voor dichtbijfotografie, dan is een Micro 105/2.8 VR en Sigma macro 150/2.8 OS knap meegenomen
                      Macrofotografie doe je vanaf statief, dat is een ijzeren wet, niet meer en niet minder; en dan nog liefst met draadontspanner en spiegel omhoog
                      Succes !
                      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                      Niet akkoord hoor !
                      Same here Vele macrofoto's zijn gewoon onmogelijk om met statief te maken en andere onmogelijk om zonder statief te maken.
                      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                      Flickr - JAlbum

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                        Ik heb zowel een 100 mm macro (van Canon) en een 150 mm, van Sigma. Ik werk alleen maar fullframe. Bij beestjes, blaadjes e.d. vind ik het perspectief van 150 mm vaak net wat fraaier. Ik gebruik de 100 mm eigenlijk alleen voor productfotografie.
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                          Ik ben uiteindelijk zinnens om voor de 150 mm Sigma te gaan. Als die ooit eens leverbaar wordt...
                          Nikon D800

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                            Macro : met of zonder statief ?! Een eeuwig dilemma, waar al liters inkt over gevloeid zijn...
                            Laat ik even m'n laatste ervaringen vertellen :

                            Tot voor kort werkte ik tot m'n volle tevredenheid met 'n Nikon 105mm, F/2.8, VR. Een dijk van een objectief !!! Ik ben macrofotografie begonnen mét statief ! Maar inderdaad, je mist soms mogelijkheden door de onhandigheid van een statief.
                            Daarom ook stilaan (en slechts nu en dan) durven overschakelen naar fotograferen uit de hand ! Na wat oefenen (met vallen en opstaan) ontwikkel je verschillende technieken en bereikte ik een aanvaardbare verhouding winners/loosers ! Dat was met m'n Nikon D300.

                            Onlangs dus overgeschakeld naar 'n D800 ! Enthousiast over de "cropmogelijkheden" met dit fantastische toestel, maar... zeer snel ontnuchterd door de povere resultaten !!! Veel, veel te veel, missers !!! Ik miste scherpte in heel veel platen...
                            Na wat zoeken en tasten tot de constatatie gekomen dat het heel dikwijls ging over een minimale bewegingsonscherpte. Op normale vergrotingen niet echt zichtbaar - je had alleen een slecht gevoel ! Alleen als ik op pixelniveau ging kijken, ontdekte ik heel dikwijs een minimaal maar duidelijk DUBBEL beeld. De superresolutie van de D800 heeft dus een prijs ! De sluitertijd moet korter, de bewegingsonderdrukking bij het afdrukken moet vaster.
                            Uiteindelijk besloten om opnieuw ALTIJD een statief te gebruiken en... ja... het werkt : ik heb weer een hogere verhouding !

                            Nog dit : ook door de hogere resolutie kan ik met m'n 105mm meer dan voldoende afstand nemen van de insecten. Meer nog dan met m'n D300 kan ik het beeld 'vergroten' door gevoelig te croppen - ik garandeer het je : de pixels van de D800 zijn fenomenaal ! Je kunt erg diep gaan, zonder de kwaliteit van het beeld te schaden. Vroeger wou ik nogal eens teruggrijpen naar m'n ouwe getrouwe SIGMA 180mm macro-objectief, maar sedert de D800 heb ik die behoefte nog nooit gehad !

                            Veel succes bij de de aankoop van je nieuwe objectief !
                            Greetz, Kariboe
                            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro op D800: Nikon 200 mm of Sigma 150 mm of Nikon 105?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                              Ik ook niet...al wat leuke macro's uit de hand getrokken en dan sommigen nog met tubes ertussen ook


                              Maar als de beestjes stilzitten is een statief wel wat fijner werken
                              Deze heb ik ook uit de hand getrokken met mijn nieuwe sigma 150mm 2.8 os.
                              Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

                              en dat als beginner, is echt een super lens.
                              Eén min puntje is dat hij wel wat veel weegt vind ik persoonlijk

                              Succes met je keuze.

                              Comment

                              Working...
                              X