Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro met tussenringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro met tussenringen?

    Ook ik wil me af en toe eens gaan verdiepen in de macro fotografie....
    Maar aangezien ik hier af en toe maar wat foto's van zal maken is de aanschaf van een macro objectief van 500 euro niet interessant.

    Nu twijfel ik om tussenringen (extension tubes) aan te schaffen, maar vraag me af of dit zin heeft met mijn lenzen...
    Ik heb de standaard lens 18-55 en de sigma 70-300.
    Zo ja, bij welke lens is de tussenring dan het beste te gebruiken?


    Is er kwaliteitsverschil tussen b.v. een Soligor en een Canon tussenring?
    Volgens mij is dit alleen maar een ring met contacten. Er zit volgens mij geen glas in. Qua prijzen liggen deze ringen echter ver uiteen.


    Peter
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: macro met tussenringen?

    Bij een korte lens haal je in verhouding het meeste voordeel uit een tussenring. Als je bij een 50mm lens een tussenring van 25mm gebruikt maakt dat dus veel meer verschil dan bij een 300mm lens.

    Als je toch maar af en toe eens een macro wil maken kan je ook eens uitkijken naar voorzetlensjes. Daarmee kan je ook dichter bij het onderwerp komen. Maar daarmee haal je nooit de resultaten die je uit een echte macrolens krijgt. Als de gebruikte lens niet heel scherp is, dan vallen de lensfouten nog meer op als je er een voorzetlens opschroeft.

    De Canon 250D en 500D zijn heel goede macro-voorzetlenzen, maar helaas zijn die ook niet echt goedkoop. Op de 18-55 heb ik vroeger nog een setje goedkope voorzetlensjes getest en dat ging redelijk. Dezelfde lensjes op de Canon 75-300 USM III , dat was gewoon een ramp . Dan kreeg ik alleen maar wazige foto's .
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: macro met tussenringen?

      Ik dacht altijd dat een voorzetlens niet voor macro bedoelt was, maar dat deze de zoom vergroot, een 2x voorzetlens maakt dan van een 70-300 een 140-600 lens. Maar werkt dit ook voor macro?

      Wat is dan beter? Voorzetlens of tussenringen?

      Peter
      www.dpix.nl event photography

      Comment


      • #4
        Re: macro met tussenringen?

        Een voorzetlens kan je vergelijken met een vergrootglas, met een compactje en een vergrootglas bv, kan je ook wel wat bereiken. Als je op een macrolens, die 1:1 haalt, een 2x teleconverter zet, dan vergroot je brandpuntsafstand, maar niet met een voorzetlens. Een voorzetlens zorgt gewoon dat je van dichterbij kan focussen.

        Mvg

        Comment

        Working...
        X