Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lensje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lensje

    hoi hoi

    ik ben al weer aan het sparen voor een nieuw lensje , dit keer zoek ik iets in de macro richting (libelletjes, vlinders, hommels)
    maar heb geen flauw idee wat een mooi lensje is, ik heb van de aanschaf van mijn 55-250 veel geleerd (heb later een 400mm 5,6 gekocht) voor de vogeltjes.
    nu merkte ik al gouw dat deze tussen stap mij veel geld heeft gekost dus ik wil het nu meteen goed doen !

    daarom dit budget : tot max 800 euro

    ik heb nu een 1000d dus vergeet de 1,6 crob niet.
    wil later misschien een 7D maar dat komt er niet van, voor dat ik jarig ben geweest...
    Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

  • #2
    Re: macro lensje

    De nieuwe Canon 100mm/f2.8 IS.
    Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

    Comment


    • #3
      Re: macro lensje

      Voor insecten, libellen en andere beestjes: de Sigma 150mm Macro.
      Ik ben er tevreden over. heb er al wat foto's van gepost in het "macro" forum.
      http://forum.belgiumdigital.com/f74/...es-311988.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f74/...ie-314133.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f43/...es-314122.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f74/vliegje-310530.html
      http://forum.belgiumdigital.com/f43/...ml#post2658548

      Volgens mij een prima lens met een mooie werkafstand.
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

      Comment


      • #4
        Re: macro lensje

        Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
        De nieuwe Canon 100mm/f2.8 IS.
        hiermee bedoel je de genen uit de L series ?

        hoe zit het met de nodige mm om met macro goed aan het werk te kunnen !?
        160-200 of zo ?
        Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

        Comment


        • #5
          Re: macro lensje

          Echte macro lenzen zijn in pricipe geen zoomlenzen maar hebben een vaste brandpuntsafstand. Hoe groter die is (hoe meer mm) hoe verder je van je onderwerp kan afblijven. Let dus op de minimale scherpstel afstand. En als je insecten en zo wil gaan fotograferen, is het nuttig wat je er wat verder af kan blijven, anders zijn ze weg voor je een foto hebt.....
          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

          Comment


          • #6
            Re: macro lensje

            Oorspronkelijk geplaatst door robinski Bekijk bericht
            hiermee bedoel je de genen uit de L series ?

            hoe zit het met de nodige mm om met macro goed aan het werk te kunnen !?
            160-200 of zo ?
            Dit draadje handelt vooral over "de nodige mm".
            Je vindt uiteraard heel wat over macrofotografie op "Beertjessite". KLIK.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: macro lensje

              Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
              De nieuwe Canon 100mm/f2.8 IS.
              Bestel hem al maar dan. Ben op de mijne aan het wachten. Besteld bij Konijnenberg en er waren nog 4 anderen die ze ook al hadden besteld voor mij
              Ben benieuwd of de toestand van de euro ook hier voor langere wacht - en levertijden gaat zorgen...

              Comment


              • #8
                Re: macro lensje

                oké ik heb dus 2 favorieten
                De nieuwe Canon 100mm/f2.8 IS.
                De Sigma 150mm Macro.

                100x1,6= 160mm (focus 30cm) €739,00.
                150x1,6= 240mm (focus 38cm) €579,00.

                met de 150mm kom ik dus dichterbij ...
                maar hoe zit het met de kwaliteit van het glas ? vergeleken de 100mm ?
                heeft de 150 ook is of usm (ik weet niet hoe sigma deze functie benaamd)

                voordelen en nadelen graag

                Animalshot ik kan hem hier goedkoper halen
                Last edited by robinski; 5 juni 2010, 16:51.
                Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

                Comment


                • #9
                  Re: macro lensje

                  Voor mij is Turnhout het beste van afstand. Het moet al een heel pak schelen voor ik er grote afstanden voor afleg. Toch bedankt voor de info.

                  Grtz,
                  K.

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro lensje

                    Oorspronkelijk geplaatst door robinski Bekijk bericht
                    oké ik heb dus 2 favorieten
                    De nieuwe Canon 100mm/f2.8 IS.
                    De Sigma 150mm Macro.
                    Kijk ook eens naar het gewicht als je uit de hand foto's wil nemen. In macro zijn er twee strekkingen, alles van op statief (150 mm geen probleem) of jagen met vaste hand (100mm canon) of minder vaste hand (canon 100mm IS). Het verschil in kwaliteit bij de canon met of zonder IS is te verwaarlozen. En eerlijk gezegd, de Sigma is een beest van een lens, goeie kwaliteit, stevig gebouwd, moet niet onderdoen voor Canon, maar je moet er mee willen rondzeulen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro lensje

                      Ik heb zelf gekozen voor de Canon 100mm. Eerst had ik de "gewone" 100mm macro en deze heb ik eind vorig jaar verruild voor de 100L IS variant. Van beide lenzen heb ik geen seconde spijt gehad. De versie zonder IS is een top-objectief en de IS versie is gewoon nog net even beter. Niet zozeer optisch overigens, maar de bouw en het IS systeem maakten de upgrade voor mij de moeite waard.

                      Het mooie van een 100mm vind ik dat je in ieder geval nog de mogelijkheid hebt om uit de hand te fotograferen, zeker met de IS versie. Met een 150 of 180mm macrolens wordt dit toch al een heel stuk lastiger. Bovendien doet een 100mm lens het ook erg goed voor portretten. Het verschil in werkafstand tussen de Canon 100mm en de Sigma 150mm macro vind ik maar weinig. De minimale werkafstand van de 100mm Canon is 30cm, de minimale afstand van de Sigma 150mm is 38cm. Maar.... deze minimale werkafstand wordt gerekend vanaf de sensor. Nu is de Sigma 150mm 18,2cm lang terwijl de Canon 100L niet langer is dan 12,3cm. Het daadwerkelijke voordeel van de langere werkafstand van de Sigma is dus slechts 2,1cm.... Dit overigens even los van het feit dat je met een langere brandpunt wel makkelijker een mooie achtergrond kunt creëren.

                      't Is dus trouwens niet zo dat je met de Sigma 150mm dichterbij kunt komen dan met een kortere brandpunt. Tradionele macrolenzen hebben een maximale vergrotingsfactor van 1:1. Oftewel je onderwerp wordt op ware grootte op de sensor geprojecteerd. (stel, een onderwerp van 1cm wordt ook 1cm groot op je sensor geprojecteerd) Alleen bij langere brandpunten is de minimale werkafstand om deze 1:1 te bereiken wat groter dan bij kortere brandpunten.

                      Bij Sigma noemen ze een USM systeem een HSM systeem. De 150mm macro heeft HSM en dus een vergelijkbare AF als de Canon USM lenzen.
                      www.indetailfotografie.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro lensje

                        bedankt allen ik denk dat ik toch voor de 100mm is ga.
                        overweging = het gewicht en IS (zo stabiel ben ik namelijk niet)
                        en ik denk dat 160mm genoeg is (1,6 crop)

                        bedankt
                        Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

                        Comment


                        • #13
                          Re: macro lensje

                          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Het mooie van een 100mm vind ik dat je in ieder geval nog de mogelijkheid hebt om uit de hand te fotograferen, zeker met de IS versie. Met een 150 of 180mm macrolens wordt dit toch al een heel stuk lastiger.
                          Zeg je dit omdat je ervaring hebt met lange macrolenzen? Want ik vind uit de hand werken met mijn 180mm macrolens zeker niet moeilijker dan bij m'n 60mm macrolens. De IS versie van de 100mm zal een zeker voordeel bieden om uit de hand te werken, maar tov werken op een statief zal het percentage scherpe foto's toch maar mager blijven.

                          Reken ook dat je de werkafstanden van de 100L en 150mm vergelijkt, maar de 180 heeft een nog groter voordeel terwijl die nog goedkoper is dan de 100L. Reken ook dat het voordeel in werkafstand groter wordt naarmate de reproductiemaatstaf verkleint. Een macrolens gebruik je zeker niet altijd op 1:1. Grootste nadeel van zo'n korte macrolens blijft de grotere kans op een drukke/lelijke achtergrond.

                          Ik had gezien het budget eerder een 150/180 (tamron of sigma) gekocht, maar dan wel in combinatie met een goed statief. Ik zie momenteel geen statief in de handtekening van de TS, dus misschien is de 100mm IS geen slechte keuze. Wel énorm duur voor wat het is IMHO.
                          Last edited by ThierryM; 6 juni 2010, 10:47.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: macro lensje

                            Ik ga nu even heel gevaarlijk doen met een gewaagde uitspraak

                            Denk eens aan de Tamron SP AF 70-200/2.8 Di LF macro. Met z'n minimale scherpstelafstand van slechts 95cm kun je hiermee je onderwerpen zeer dicht benaderen.

                            Ik kom tot deze resultaten ermee:

                            Comment


                            • #15
                              Re: macro lensje

                              ThierryM ik heb nog steeds de 1,6 crop op de 100mm (160) dus zal daar denk ik ook niet te kort ga schieten, of denkt u dat er meer nodig is dan 160mm ?
                              de misschien nog komende overstap naar de 7D is ook geen gevaar want die heeft ook 1,6.

                              en ik wil het graag licht houden ik heb al veel zooi vind ik , ik ben niet zo groot (ben pas 16)
                              en de Is is ook meer dan welkom want ik ben niet iemand met een erg vaste hand al heb ik wel een statief maar dat vind ik toch zoon gezeul.
                              Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

                              Comment

                              Working...
                              X