Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro-lens voor Fuji X-E1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro-lens voor Fuji X-E1

    Ik heb een Fuji X-E1 met een XF-18-55 .

    Nu wil ik graag macro gaan doen, dus ben ik op zoek naar een leuke lens. Maar ik wil hem ook voor portretten gebruiken. En heel belangrijk...het moet zo goedkoop mogelijk, dus wil hem graag tweedehands aanschaffen

    Ben al in het bezit van een Tokina 100mm 2.8 Macro, maar het nadeel is dat deze in combinatie met mijn X-e1 het zeer moeilijk scherpstellen is op oneindig.

    Nou heb ik al gekeken naar een oude Nikkor 55mm 2.8 , maar die kan qua macro niet verder dan 1:2. Schijnt verder wel een toplens te zijn.
    Heb ook een Sigma 50mm 2.8 EX DG Macro gezien, maar nu lees ik dat deze volopen niet erg scherp is en dat bokeh tegenvalt


    Zijn er nog andere lenzen die goed en betaalbaar zijn?
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht

    Ben al in het bezit van een Tokina 100mm 2.8 Macro, maar het nadeel is dat deze in combinatie met mijn X-e1 het zeer moeilijk scherpstellen is op oneindig.
    Macro en scherpstellen op oneindig gaat niet hoor, denk even mee:
    - macro is zo dichtbij mogelijk, dus de glaselementen worden dusdanig geplaatst dat dichtbij scherpstellen kan
    - hierdoor verlies je scherpstellen op oneindig, anders moeten ze zo'n lange buis maken die toelaat dat de onderlinge elementen wel kunnen verschuiven, een onbetaalbaar systeem vrees ik

    Maar niet getreurd, de 60mm Macro van Fuji passeert regelmatig tweedehands, en is zeer scherp en kan ook voor portret dienen.
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
      Macro en scherpstellen op oneindig gaat niet hoor, denk even mee:
      - macro is zo dichtbij mogelijk, dus de glaselementen worden dusdanig geplaatst dat dichtbij scherpstellen kan
      - hierdoor verlies je scherpstellen op oneindig, anders moeten ze zo'n lange buis maken die toelaat dat de onderlinge elementen wel kunnen verschuiven, een onbetaalbaar systeem vrees ik

      Maar niet getreurd, de 60mm Macro van Fuji passeert regelmatig tweedehands, en is zeer scherp en kan ook voor portret dienen.
      ik bedoel dus, dat als ik met de Tokina scherpstel op een voorwerp dat verderaf is, de focusring te weinig speelruimte heeft om handmatig scherp te stellen.

      De 60mm van Fuji is nog steeds behoorlijk duur tweedehands. EN in mijn ogen is dat geen macrolens, want hij gaat niet verder dan 1:2. Dus niet echt een optie
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

        Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
        ik bedoel dus, dat als ik met de Tokina scherpstel op een voorwerp dat verderaf is, de focusring te weinig speelruimte heeft om handmatig scherp te stellen.
        Hoeveel is verder af, en heb je dan de macro functie op de X-E1 aanstaan of niet?
        ...leeg...

        Comment


        • #5
          Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

          Macro-functie aanzetten heeft geen zin, als je een nikon-lens via een adapter op de X-E1 zet. Werkt alleen met een fuji-lens, die macro-functie heeft, volgens mij. Hij staat bij mij sowieso uit.

          Vanaf 20 meter is het met die lens al een hele opgave om handmatig scherp te stellen.
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

            Lees toch maar even dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Macro_photography Macro en 20 meter ver is gewoon teveel gevergd.
            ...leeg...

            Comment


            • #7
              Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

              Ik denk toch echt dat je niet begrijpt wat ik bedoel. Dus volgens jou kan ik met een macrolens niet scherpstellen op een boom die 20 meter verderop staat????
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                Lieven, hij wil geen macrofoto maken vanop 20 meter afstand, hij wil een macrolens ook als portretlens kunnen gebruiken. Dat wordt erg veel gedaan, bijvoorbeeld op Nikon Full Frame met de Nikon AF-S VR Micro-NIKKOR 105mm f/2.8G IF-ED. Of dat ideaal is is een andere vraag, maar voor wie zowel een macro lens als een portretlens wil en niet het budget heeft voor de twee is het niet onredelijk en zeker niet ongezien, de resultaten kunnen ook best goed zijn.
                Ik snap alleen niet goed waarom de lens voor portretten nog persé macro moet kunnen als je al een goed lens voor macro hebt. Behalve dan als je die daarna wil verkopen of maar 1 lens wil meenemen misschien.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                  Jantjen, een portret van op 20 meter begrijp ik ook niet hoor.
                  Even ernstig: een macro lens werd ontworpen om opnames van dichtbij te maken (check), een portret maak je van 5 à 7 meter ten hoogste (zelfs met een 135mm op FF, check) waar de noodzaak van op 20 meter vandaan komt zit volgens mij in de hoek van de all-round lens (maar dan heb je geen echte macro en geen portret, double check).
                  't Is nu eenmaal eieren of een omelet.
                  Als ik het materiaal van de TS bekijk zou hij toch moeten weten waar het om draait.
                  Hij kan ongetwijfeld op de D700 WEL op oneindig scherpstellen met zijn 100mm 2.8 Macro.
                  ...leeg...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                    Die 20 meter zal bij wijze van spreken zijn zeker omdat je aangaf dat je niet kan scherpstellen op oneindig met een macro lens, terwijl alle macro lenzen die ik al heb gezien dat in elk geval wel kunnen zolang er geen tussenringen of voorzetlenzen aan hangen (al maken ze tegen dan natuurlijk geen macro foto's meer.)
                    Hij zegt ook niet dat hij niet kan scherpstellen maar dat het zeer moeilijk is, dat is een 150mm full frame equivalent, die je manueel moet scherpstellen zonder stabilisatie via een EVF met waarschijnlijk nog wat lag ook (ik weet dat mijn X-E2 in elk geval serieuze lag had voor een bepaalde firmware update die de X-E1 dacht ik nooit gekregen heeft). Zonder statief of op bewegende onderwerpen zal dat in elk geval een serieuze uitdaging zijn om goed te doen. 40-45mm minder zal nog niet makkelijk zijn maar toch al iets beter te doen.
                    Het kan overigens wel zijn dat een lens op de d7000 op oneindig kan scherpstellen en niet op zijn X-E1, als de adapter die hij gebruikt rommel is (sommige heel goedkope adapters hebben een te grote afstand tussen de 2 mounts en dan heb je hetzelfde effect als een hele dunne tussenring => geen scherpstelling op oneindig.) Als dat het geval is (lens stelt wel scherp op oneindig met Nikon en onmogelijk met Fuji) dan zal geen enkele lens perfect werken (al zal het bij de ene lens meer opvallen dan bij de andere.)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                      Zoals Jantjen het zegt. het hoeft geen portret te zijn op 20 meter afstand. Gaat er gewoon om dat ik iets op 20 meter afstand gewoon handmatig wil kunnen scherpstellen. Op mijn D7000 kan ik dit allemaal doen, want dan gebruik ik autofocus. Maar op mijn X-E1 is handmatig scherpstellen moeilijk te doen, omdat er weinig speelruimte is met de focusring.

                      Ik wil gewoon 1 lens meenemen om het zo compact mogelijk te houden
                      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                        Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                        Die 20 meter zal bij wijze van spreken zijn zeker omdat je aangaf dat je niet kan scherpstellen op oneindig met een macro lens, terwijl alle macro lenzen die ik al heb gezien dat in elk geval wel kunnen zolang er geen tussenringen of voorzetlenzen aan hangen (al maken ze tegen dan natuurlijk geen macro foto's meer.)
                        Hij zegt ook niet dat hij niet kan scherpstellen maar dat het zeer moeilijk is, dat is een 150mm full frame equivalent, die je manueel moet scherpstellen zonder stabilisatie via een EVF met waarschijnlijk nog wat lag ook (ik weet dat mijn X-E2 in elk geval serieuze lag had voor een bepaalde firmware update die de X-E1 dacht ik nooit gekregen heeft). Zonder statief of op bewegende onderwerpen zal dat in elk geval een serieuze uitdaging zijn om goed te doen. 40-45mm minder zal nog niet makkelijk zijn maar toch al iets beter te doen.
                        Het kan overigens wel zijn dat een lens op de d7000 op oneindig kan scherpstellen en niet op zijn X-E1, als de adapter die hij gebruikt rommel is (sommige heel goedkope adapters hebben een te grote afstand tussen de 2 mounts en dan heb je hetzelfde effect als een hele dunne tussenring => geen scherpstelling op oneindig.) Als dat het geval is (lens stelt wel scherp op oneindig met Nikon en onmogelijk met Fuji) dan zal geen enkele lens perfect werken (al zal het bij de ene lens meer opvallen dan bij de andere.)
                        Met mijn 50mm 1.8 lukt dit wel goed, dus ik denk niet dat het aan de adapter ligt
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                          Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht

                          Ik wil gewoon 1 lens meenemen om het zo compact mogelijk te houden
                          Juist, dream on and learn photography. Dat is lomp geschreven, maar de wetten van de fysica bepalen nu eenmaal de limieten.
                          ...leeg...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                            Juist, dream on and learn photography. Dat is lomp geschreven, maar de wetten van de fysica bepalen nu eenmaal de limieten.
                            De Tokina 100mm is geschikt voor portretten (vanwege mooie bokeh) en geschikt voor macro en allround fotografie, dus het is mogelijk.

                            Elke macrolens is heel goed te gebruiken voor portretten en oa landschappen
                            Last edited by danielsl; 11 juli 2015, 21:59.
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro-lens voor Fuji X-E1

                              Er is geen enkele fysicawet die zegt dat dit niet kan, er zijn al massa's prijzen gewonnen door portretfotografen met die micro nikkor 105mm op FF Nikon bodies. Ik weet niet of er een DX equivalent bestaat, maar waarom het voor DX niet zou kunnen, ik zou het niet weten.
                              Is het dan de beste portretlens? Hoogstwaarschijnlijk niet, maar goed genoeg is zeker mogelijk. Bij portret doen onderwerp, sfeer,... 1000 keer meer, van zodra je een ok lens hebt is de inhoud meestal stukken belangrijker, zolang de ogen maar scherp zijn (het enige probleem met macrolenzen voor portret dat ik ken is dat de huid meestal 'te scherp' is omdat die lenzen bvb vaak meer contrast hebben dan portretlenzen, maar dat probleem is heeel beperkt. En AF en zelfs MF is vaak trager op macro lenzen, maar ook dat is niet onoverkomelijk.)
                              Dit gezegd zijnde, ik gebruik even graag mijn 56mm als walk around lens als een 23mm op DX, je gaat uiteraard compleet anders fotograferen, maar als je dat aanvaard is dat zeker geen probleem. Ik heb zelf liever een 56mm dan een 35mmm als enige lens (op DX, dus enkel 35mm of 85mm FF = ok , 50mm = saai, VOOR MIJ.)
                              Maar 1 lens meenemen en je aan de beperkingen ervan houden als je het eens compact wil houden, bvb omdat op dat moment foto's niet je primaire doel zijn, daar is niets absurd aan. Als ik ga wandelen in de natuur met mijn verloofde wil ik in de eerste plaats foto's van haar en als ik toevallig nog eens iets zie dat ook mooi is dan is dat mooi meegenomen als ik met mijn voeten kan rondlopen tot mijn 56mm mij een deftige compositie geeft. Als Daniel hetzelfde denkt maar toch echt graag ook de bloempjes langs de kant van de weg wil kunnen fotograferen en de vereiste brandpuntsafstand daarvoor nu eenmaal hetzelfde is dan is dat toch niet helemaal absurd om naar een geschikte lens hiervoor te zoeken?
                              De wetten van de fysica zijn wat ze zijn, als je die wat begint te kennen kun je leuke dingen doen. Aan mijn muur hangt een enorme macro foto met een X100 gemaakt en iedereen die hem ziet is in de wolken, het is er ene van een 'domme paardebloem' met een berglandschap achter. Met diezelfde X100 heb ik al tal van portretten gemaakt, met een 23mm lens portretten gemaakt jawel, en iedereen die ze ziet vind ze mooi, vervorming ten spijt, je moet er rekening mee houden dat je met een groothoek een portret aan het maken bent en dat dat in principe geen goed idee is, maar als je weet wat zo'n lens doet en waarom dat dat niet goed is kun je je daar perfect op aanpassen. Hoofd en schouders beeldvullend op een verticale foto is geen goed idee, maar horizontaal met wat omgeving erbij valt die vervorming wel mee, ons brein denkt dat weg omdat ze de achtergrond zien. De regeltjes moet je eerst leren, goed begrijpen en dan beginnen breken als je er een reden voor hebt. En '2 lenzen zal ik toch niet meenemen, dus zou ik beter een compromislens zoeken waar ik mee kan leven die 2 dingen goed genoeg kan' is een perfecte reden om een regeltje te breken, zeker als je weet dat de regel 'een macrolens is niet geoptimaliseerd voor portret en eigenlijk niet dromerig genoeg en een beetje te hard voor het onderwerp' eigenlijk een nogal abstracte regel is.

                              Comment

                              Working...
                              X