Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens Sigma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens Sigma

    Ben op zoek naar een “deftige” macrolens. Ben in het bezit van de Nikkor 60 mm 1:2.8D, leuke lens, maar zou een langere brandpunt willen. De 60 mm wordt hoofdzakelijk gebruikt voor natuuropnamen, bloemen en plantjes in ’t algemeen en occasioneel een dichtbij opname van gebruiksvoorwerpen. Voor de opnamen van vlinders, libellen en aanverwanten had ik een langere brandpunt in gedachte. Die beestjes laten zich niet zo gemakkelijk benaderen en dan is een langere brandpunt wel handig. Ik had gedacht aan de Sigma 150 mm, maar wat mij doet twijfelen is de beschikbare scherptediepte. Die zal zowiezo groter zijn bij de 60 dan bij de 150 mm (bij gelijk diafragma). Ik vermoed dat deze ook als prima portretlens kan gebruikt worden. Iemand ervaring met dit objectief en deze brandpuntafstand in het macrogebied? Eventueel alternatieven?
    Toestel is een Nikon 610.

  • #2
    Re: Macro lens Sigma

    Yep de 150mm is een fijne lens en voor alles en nog wat in te zetten.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens Sigma

      Ik gebruik al jaren een 180mm (op een crop !) voor vlinders en libellen en ik denk niet dat mijn foto's zo slecht zijn.
      Belangrijk voordeel is dat je de beestjes niet opschrikt.
      Soms zelfs met extenders of met een 400mm tele.
      Geen problemen met scherptediepte.
      Er gaan theorieen de ronde dat dit bij macro anders in mekaar zit (voor wat het waard is).

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens Sigma

        Bedankt

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens Sigma

          Ik ben ook aan het kijken naar een andere macrolens. Heb zelf de oudere Sigma 150mm (zonder OS) en heb eerder getwijfeld om de opvolger (deze dus) te kopen.
          Maar ik kan 'm nu nergens meer vinden. Geen van de NL-webshops heeft deze meer op voorraad (nog wel met Canon-vatting maar daar heb ik zo weinig aan met een Nikon D500...).
          Alleen de 105mm, maar ik vind juist de 150mm zo fijn...

          Weet iemand of deze niet meer wordt gemaakt, of tijdelijk niet verkrijgbaar is? En wat de alternatieven zijn?
          Rob - Klikt digitaal

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens Sigma

            De Sigma 150mm macro is altijd een heel populaire lens geweest, het zou raar zijn dat die plots niet meer gemaakt wordt zonder dat er een opvolger voor is.
            De eerste versie (zonder stabilisatie) heb ik zelf gehad, die was heel goed.
            Nu heb ik de 180mm met beeldstabilisatie, die is optisch nog wat beter, alleen de prijs is aan de hoge kant (en het is een zware lens die je niet overal mee naartoe sleurt).

            De grotere vlindersoorten kan je meestal ook groot genoeg op de foto krijgen met een telelens (afhankelijk van de maximale vergroting van de gebruikte lens).
            Een citroenvlinder krijg ik groot genoeg in beeld met de Canon 100-400 L IS II op de 7DII (de cropfactor helpt dan ook nog).

            Als je een klein onderwerp zo groot mogelijk in beeld wil brengen, dan is de scherptediepte altijd beperkt.
            Maar door die beperkte scherptediepte wordt het ook gemakkelijker om storende elementen weg te werken.
            Aan beperkte scherptediepte zijn er dus voordelen en nadelen...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens Sigma

              Volgens info verkregen bij Kamera Express Antwerpen is de lens uit productie genomen en zou de nadruk op het grote broertje, de 180 mm worden gelegd. Ik geef het maar door voor wat het is…

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens Sigma

                Kan kloppen.
                Verleden zomer was het alleen Kamera Express die mij de juiste informatie gaf over leveringstermijn van een Sigma 15mm fisheye,nm begin 2019,en was 02/2019.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens Sigma

                  Blijkbaar zijn er (te) weinig fotografen die een lange macrolens weten te appreciëren.
                  Hopelijk houdt mijn 180mm het nog lang uit.

                  De Canon 180mm macro wordt nog wel gemaakt (maar dat helpt TS niet), net als de Tamron (deze laatste zou een nogal trage AF hebben).
                  En had Nikon geen 200mm "micro" ?
                  Tweedehands moet er nog wel wat te vinden zijn.

                  Anders een 100mm met extender (macrolenzen zijn zo scherp dat ze dat wel kunnen hebben).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens Sigma

                    De scherptediepte is voor beide lenzen praktisch gelijk!
                    Z9 • Z 14-24/2.8 • Z 70-200/2.8 VR • 105/2.8 macro • 105mm 1.4 • SB900 • NiSi • Gitzo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens Sigma

                      Blijkbaar zijn er (te) weinig fotografen die een lange macrolens weten te appreciëren.

                      Dat is juist.
                      Maar als je een 100 mm hebt,ga je dan naar een 150 mm gaan ?
                      Ga je dan naar een 180 mm gaan,die wat moeilijker is om mee te werken?
                      Je moet aal een macro-fanaat zijn m dat daarin te investeren.
                      Als ik nu een macro zou kopen en geen ander materiaal zou hebben,dan zou ik voor een 150 mm gaan.
                      Iets langer dan een 100 en toch meer versatiel dan een 180.
                      Het beste uit twee werelden imo.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens Sigma

                        Oorspronkelijk geplaatst door JoH Bekijk bericht
                        De scherptediepte is voor beide lenzen praktisch gelijk!
                        Verklaar je nader, tussen welke lenzen ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens Sigma

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoRob Bekijk bericht
                          Ik ben ook aan het kijken naar een andere macrolens. Heb zelf de oudere Sigma 150mm (zonder OS) en heb eerder getwijfeld om de opvolger (deze dus) te kopen.
                          Maar ik kan 'm nu nergens meer vinden. Geen van de NL-webshops heeft deze meer op voorraad (nog wel met Canon-vatting maar daar heb ik zo weinig aan met een Nikon D500...).
                          Alleen de 105mm, maar ik vind juist de 150mm zo fijn...

                          Weet iemand of deze niet meer wordt gemaakt, of tijdelijk niet verkrijgbaar is? En wat de alternatieven zijn?
                          Fnac: https://www.nl.fnac.be/SIGMA-2-8-150...E&gclsrc=aw.ds
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens Sigma

                            Na de Nikon 105 overgestapt op de Sigma 150, populaire lens maar lag voor mezelf heel slecht in de hand. Kantelde naar voor. Vorig jaar de Sigma 180 met os aangeschaft, zalige lens
                            D850, D750, Nikon 24-70 VR, Nikon 70-200 vrii, Nikon 200-500, Tamron 15-30g2, Tamron 90 g2

                            Comment

                            Working...
                            X