Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lens

    Hallo,

    ik ben bij konijnenberg geweest om info over een macro lens voor mijn D80!
    daar zweren ze bij de nikon 105mm f/2.8G AF-S VR omdat die stabilisator toch een voordeel is!
    ik heb geen ervaring in de macro, maar indien dit echt een verschil oplevert, dan heb ik het prijskaartje ervoor over.

    kan iemand me raad geven?

  • #2
    Re: macro lens

    VR heeft geen nut bij macrofotografie. Je zult er enkel een meerwaarde van ondervinden wanneer je de lens bij minder extreme vergrotingen gebruikt.

    Voor macrofotografie is het best wel een goeie lens. Super scherp, maar dat zijn alle macrolenzen eigenlijk. Evenwaardige alternatieven die iets vriendelijker zijn naar je budget toe zijn de sigma 105mm en de tamron 90mm.

    Wil je je toespitsen op kleine beestjes, dan kun je evt. de sigma 150mm mee in je overweging nemen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: macro lens

      De 105 micro is een schitterende lens. Je kan ze ook als korte tele-prime gebruiken en als portretlens, en hier is de VR zeker een pluspunt. Als je het prijsverschil vergelijkt met de nieuwe 85DX3.5 (de 105 is 120€ duurder bij konijn), dan krijg je gigantisch veel voor die 120€ meer: N glas, wijder open, ook geschikt voor FF, en je kan verder weg blijven van je onderwerp (ook belangrijk tov de 60 mm micro). Ik ken de lenzen van de third party fabrikanten niet, ze hebben de reputatie waardige alternatieven te zijn, maar als je in Nikon wil blijven is de 105 de topper.
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: macro lens