Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lens

    Hallo,

    ik ben bij konijnenberg geweest om info over een macro lens voor mijn D80!
    daar zweren ze bij de nikon 105mm f/2.8G AF-S VR omdat die stabilisator toch een voordeel is!
    ik heb geen ervaring in de macro, maar indien dit echt een verschil oplevert, dan heb ik het prijskaartje ervoor over.

    kan iemand me raad geven?

  • #2
    Re: macro lens

    VR heeft geen nut bij macrofotografie. Je zult er enkel een meerwaarde van ondervinden wanneer je de lens bij minder extreme vergrotingen gebruikt.

    Voor macrofotografie is het best wel een goeie lens. Super scherp, maar dat zijn alle macrolenzen eigenlijk. Evenwaardige alternatieven die iets vriendelijker zijn naar je budget toe zijn de sigma 105mm en de tamron 90mm.

    Wil je je toespitsen op kleine beestjes, dan kun je evt. de sigma 150mm mee in je overweging nemen.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: macro lens

      De 105 micro is een schitterende lens. Je kan ze ook als korte tele-prime gebruiken en als portretlens, en hier is de VR zeker een pluspunt. Als je het prijsverschil vergelijkt met de nieuwe 85DX3.5 (de 105 is 120€ duurder bij konijn), dan krijg je gigantisch veel voor die 120€ meer: N glas, wijder open, ook geschikt voor FF, en je kan verder weg blijven van je onderwerp (ook belangrijk tov de 60 mm micro). Ik ken de lenzen van de third party fabrikanten niet, ze hebben de reputatie waardige alternatieven te zijn, maar als je in Nikon wil blijven is de 105 de topper.
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: macro lens

        Ja, als je echt bij Nikon wil blijven, dan kun je maar beter wat extra sparen voor de 105mm f/2.8. Ga je veel meer plezier van hebben ivm de 85mm f/3.5 want ze is stukken veelzijdiger. De échte "bang for your buck" ligt bij de Sigma 150mm macro: meer macrolens voor minder geld. Al is die laatste dan weer wat minder geschikt als portretlens.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: macro lens

          Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
          De échte "bang for your buck" ligt bij de Sigma 150mm macro: meer macrolens voor minder geld. Al is die laatste dan weer wat minder geschikt als portretlens.
          En waarom is dat dan minder geschikt als portretlens als ik vragen mag? Cause knowledge is power

          Comment


          • #6
            Re: macro lens

            Ik ben allesbehalve expert als het op portretten aankomt, maar ik denk dat de meeste portretfotografen, mits keuze tussen 105mm en 150mm, voor die eerste gaan kiezen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je met de 150mm geen portretjes kunt maken.

            Maar goed, we hebben het over een macrolens hé. Als ik een leuke portretlens wil, koop ik me wel de 85mm f/1.4
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: macro lens

              Hallo, bedankt voor de info!
              maar het blijft meoilijk kiezen hoor!

              ik wil de twee combineren, zowel macro als portret
              ik ben ook nog eens gaan kijken naar die sigma 150, mooi ding , maar minder geschikt voor portret?
              en wat met die tussenringen, is dit interessant?

              gr
              fabienne

              Comment


              • #8
                Re: macro lens

                Oorspronkelijk geplaatst door FABIENNE Bekijk bericht
                Hallo,

                ik ben bij konijnenberg geweest om info over een macro lens voor mijn D80!
                daar zweren ze bij de nikon 105mm f/2.8G AF-S VR omdat die stabilisator toch een voordeel is!
                ik heb geen ervaring in de macro, maar indien dit echt een verschil oplevert, dan heb ik het prijskaartje ervoor over.

                kan iemand me raad geven?
                Probeer eens om 2dehands aan een Nikkor AF_D105mm/2.8 micro te komen.
                Die schijnt beter te zijn dan de nieuwere AF-S versie met VR. Ze staan geregeld op marktplaats.nl te koop.

                De VR versie zou te soft in de hoeken zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: macro lens

                  De Sigma 150mm macro is een uitstekende lens, ook voor portretten, vooral bij matig licht vanwege de maximale 2.8 opening. Tussenringen werken ook bij deze lens uitstekend. Houd er wel rekening mee dat tussenringen niet echt goedkoop zijn. Misschien eerst een uitstekende macrolens en later eventueel de ringen, want die heb je lang niet altijd nodig.
                  "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro lens

                    Over de waarde van de 100 - 150 Macro weinig discussie: recente macro lenzen zijn allemaal heel goed, op een afdruk formaat A3+ zijn die aan elkaar gewaagd. Daarboven kunnen de kleine verschillen wel beginnen opduiken.
                    Voor Portret: echt portret met getrainde modellen: 100mm is heel bruikbaar.
                    150mm voor minder getrainde modellen, familie, reportageportret, enz in het voordeel. De extra afstand zorgt voor een rustiger gedrag bij degene die je wil fotograferen.
                    Een overweging die hierboven nog niet werd meegenomen.

                    mvg
                    Franky

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro lens

                      bedankt iedereen voor de info, ben al een hele stap verder in mijn zoektocht!

                      Comment

                      Working...
                      X