Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro fotografie canon eos80D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro fotografie canon eos80D

    Hallo,

    ik heb mezelf onlangs een Canon EOS 80d aangeschaft ... ter vervanging van mijn EOS 300d die inmiddels zijn diensten heeft bewezen ;-)
    Gezien ik verzot ben op macro fotografie zou ik me graag een goeie doch betaalbare macro lens willen aanschaffen.
    Wat kunnen jullie mij adviseren ... het is vnl de bedoeling om insecten te fotograferen of details van bloemen.

    Alvast bedankt voor jullie bijdrage.

    Met vriendelijke fotogroeten,
    Vincent
    Canon EOS 300D

  • #2
    Re: Macro fotografie canon eos80D

    Wat opties:
    Irix 150mm 1:1 f/2.8
    Sigma 150mm EX DG OS HSM 1:1 f/2.8
    Sigma 105mm EX DG OS HSM 1:1 f/2.8
    Laowa 100mm f/2.8 2X Ultra-Macro APO

    Maar je hebt ook nog de Tokina's en Tamrons.... waar ik dus niet bekend mee ben
    Voor insecten (fauna) zal ik kiezen 100-150mm
    Voor flora =< 100mm

    Comment


    • #3
      Re: Macro fotografie canon eos80D

      Zonder twijfel gaan voor de Canon 100mm 2.8 IS
      Toplens !

      Groeten,
      Raf
      Instagram

      Comment


      • #4
        Re: Macro fotografie canon eos80D

        Als de aankooprijs belangrijk is, kijk dan ook naar tweedehands macrolenzen (bij de verkoper afhalen zal nu wat moeilijker zijn, maar laten verzenden kan nog altijd).
        Wat de beeldkwaliteit betreft zijn er eigenlijk geen slechte macrolenzen.
        Voor insecten is een wat langere macrolens handiger (bijvoorbeeld de Sigma 150mm), daardoor kan je wat meer afstand houden en is er meer kans dat de beestjes blijven zitten terwijl je er een foto van probeert te maken.
        En voor de wat grotere beestjes (libellen en wat grotere vlindersoorten) kan je dikwijls ook met een telelens werken, op voorwaarde dat die lens een redelijke vergrotingsfactor heeft (bijvoorbeeld de Canon 100-400 L IS II gebruik ik daarvoor het meest, maar dat is geen low budget lens).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Macro fotografie canon eos80D

          Alle macrolenzen zijn zeer scherp, je moet een heel goede telelens hebben voor dezelfde kwaliteit zeker op korte afstand (als ze dat al kunnen).
          Bij een aantal is de autofocus nogal traag.
          Met een lange macrolens is het inderdaad veel gemakkelijker vlinders en libellen overdag te benaderen.
          Een Sigma 150 moet tweedehands voor een redelijke prijs te vinden zijn.
          Het belang van beeldstabilisatie is niet zo groot, ik werk met een 180mm uit de hand (op een cropcamera).
          Op statief vroeg in de morgen is uiteraard een andere techniek, ook voor bloemen is een 100mm zeker goed.
          Ik heb een 60mm die ik nooit gebruik.

          Comment


          • #6
            Re: Macro fotografie canon eos80D

            Zit schrap bij kas(pensioentje)en heb dus voor een Sigma 105 2.8 gekozen,nog geen minuut spijt van gehad,ik had vroeger een Canon 100mm macro 2.8 en ik zie praktisch geen verschil tussen de twee lenzen..zoals palombian schreef alle macrolenzen zijn goed.

            Comment


            • #7
              Re: Macro fotografie canon eos80D

              Oorspronkelijk geplaatst door DEBUS Bekijk bericht
              Zit schrap bij kas(pensioentje)en heb dus voor een Sigma 105 2.8 gekozen,nog geen minuut spijt van gehad,ik had vroeger een Canon 100mm macro 2.8 en ik zie praktisch geen verschil tussen de twee lenzen..zoals palombian schreef alle macrolenzen zijn goed.
              Veel plezier er mee !

              En haast je toch een beetje, we zijn binnenkort eind juli, de vlinders blijven niet eeuwig vliegen, voor libellen heb je ook nog september.

              Comment


              • #8
                Re: Macro fotografie canon eos80D

                Zonder twijfel, Canon 100mm f2,8 L IS, subliem staaltje techniek en echt een Toplens
                Tegenwoordig tweedehands wel te vinden voor interessante prijzen

                ps wel opletten want er bestaat ook een Canon 100mm f2,8, dus geen L lens en geen IS
                Die is minder scherp, geen bescherming tegen de weersomstandigheden, veel minder stevig gebouwd en dus daarom pakken goedkoper te vinden

                grts
                Sieg
                Last edited by Sieg; 23 juli 2020, 21:54. Reden: ps
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment

                Working...
                X