Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    [QUOTE=dleemans;2054171 Vziw heeft die flange dus niets te maken met mogelijke scherpstelling op oneindig.[/QUOTE]

    Bij sommige M42 lenzen kan de flens scherpstelling op oneindig verhinderen....

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      HALLO,

      Mijn eerste digitaal toestel was een Olympus UZ en had toen, 7 jaar terug 2.2 Mp

      Ik heb onlangs een Canon eos 450D EF-S gekocht + een 42 mm adaptor ring.
      Mijn oude lenzen van mijn nu 25 jaar oude ZENIT doen het super goed.
      Ook de Lenzen van de vrouw haar vroegere Practica werken OK.

      Groetjes

      Perfecto

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Aan de spiegel van mijn camera ga ik niet prutsen, dat risico neem ik niet.
        Mede daardoor stel ik dus het objectief te koop voor de liefhebbers.
        SMC Takumar 1:1,4 50mm Serienummer: 7692088 Asahi Opt. Co., Japan
        Objectief wordt geleverd met origineel deksel en schroefdop in lederen etui.
        Originele zonnekap in lederen etui.

        Geen krasjes, geen stof of schimmels en geen verkleurd glas.

        Jammer dat ik dit objectief van de hand moet doen

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Hier een lijst van lenzen die al dan niet gaan werken op een 5D:



          De 50mm/ f/1.4 met K mount gaat dus wel met modificatie.....

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Dank u Kees
            Het ziet er niet naar uit dat ik snel een f/1,4 ga vinden
            Aan mijn spiegel wil ik zeker niet prutsen en aan dat mooi lensje zeker ook niet.
            Ben diep teleur gesteld dat het niet op mijn toestel gaat.

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Dank u Kees
              Het ziet er niet naar uit dat ik snel een f/1,4 ga vinden
              Aan mijn spiegel wil ik zeker niet prutsen en aan dat mooi lensje zeker ook niet.
              Ben diep teleur gesteld dat het niet op mijn toestel gaat.

              Grtz, RF
              't Is geen 1.4, maar de SMC 55/1.8 doet het wel zonder probleem op de 5D.
              Je vindt ze voor een prikje op Ebay, en ze presteert verdomd goed.
              David Leemans
              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Iemand van jullie ervaring met een Carl Zeiss Jena MC S 135 3.5.
                Ik heb er eentje op de kop kunnen tikken, maar heb ze nog niet ontvangen.
                Heeft er misschien iemand al mee gewerkt?

                Hopelijk heb ik geen miskoop gedaan met deze lens.
                Last edited by zippie; 20 november 2008, 20:52.
                Greetz,

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Ben ook eens aan het kijken voor wat M42 spul...het kriebelt toch om een beetje meer te doen met mn sigma. Enkel momenteel even geen geld voor digitaal glas (zojuist met verlies mijn oude woning moeten verkopen), dus lijkt me dit een leuke/leerzame en goedkope manier om toch weer wat meer van fotografie te leren


                  Heb momenteel de volgende dingen "besteld" via diverse veilingssites...

                  * M42 adapter met uitsparing voor dat diafragma knop- uitsteeksel gevalletje (nieuw, is onderweg) (€ 24)
                  * Soligor 135mm f3.5 (€ 19,50)
                  * Auto Revuetar 50mm 1:2.8 (€ 10)
                  * Revuenon Special 35mm 1:2.8 (€ 10)
                  * USSR Zenit Helios 58mm f2 (€ 6)

                  Nu weet ik nog niet veel van M42 lenzen haha, maar voor deze prijzen durfde ik me wel een miskoop te doen

                  Van die Auto Revuetar en Revuenon Special heb ik begrepen dat het dertien in dozijn lensjes zijn...maar voor die prijs vind ik dat niet zo'n probleem Wilde eigenlijk ook enkel met die twee lensjes beginnen, maar ging vanavond even op ebay kijken en heb er hier nog twee "gewonnen"...

                  Van Helios heb ik begrepen dat dit enkel goede lenzen zijn wanneer het Helios niet leesbaar is? Bij deze stond op de voorkant duidelijk Helios geschreven...dus zal dan wel japanse brol zijn ipv echt russisch??? Zijkant was niet duidelijk op die foto...maar ach...voor die prijs kunnen we ook wel een "glaasje breken"

                  Die Soligor heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk...kent iemand dit merk? Is het wat? Of is het over het algemeen ook dertien in dozijn?

                  edit: kan ook wel foto's bijplaatsen als dat nodig mocht zijn
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    Oorspronkelijk geplaatst door zippie Bekijk bericht
                    Iemand van jullie ervaring met een Carl Zeiss Jena MC S 135 3.5.
                    Ik heb er eentje op de kop kunnen tikken, maar heb ze nog niet ontvangen.
                    Heeft er misschien iemand al mee gewerkt?

                    Hopelijk heb ik geen miskoop gedaan met deze lens.
                    Ik heb er 1, maar gebruik hem zelden, de focusring draait niet soepel en dat maakt nauwkeurig scherpstellen moeilijk, als het lukt is tie goed scherp.
                    Bovendien heb ik ook een Super takumar 135/3.5, die is kleiner en lichter en zeker even goed.

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Hieronder "Japanse brol".
                      Yashinon-DS 50mm 1:1.7



                      Sluitertijd: 1/250"
                      Diafragma f/16
                      ISO: 400
                      Belichtingsmode: manueel

                      Uiteraard manueel scherpgesteld en wel op het grote witte bord op +/- 12 meter van fotostand.
                      Boomstam op +/- 3 meter.
                      Geen filter gebruikt en onbewerkte foto.
                      Goed genoeg qua scherpte EN detail?

                      PS: de link naar de foto 1/1: http://www.cig.canon-europe.com/ph/A...XLxDqrnolN.jpg

                      Grtz, RF
                      Last edited by Red Falcon; 21 november 2008, 13:29. Reden: link toegevoegd
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Wilde dit topic niet vervuilen...

                        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


                        Dus stel ik de vraag hier even (heeft uiteindelijk toch ook te maken met manuele lenzen), zo'n matglas of anglefinder achtig apparaatje lijkt mij ook wel extreem handig om straks goed manueel scherp te kunnen stellen...ik kan hier echter helemaal niks van vinden voor de Sigma SD14...iemand een idee daarvoor?
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Hier allezins niks gevonden, maar ik zou toch eens een mailtje sturen als je er één wenst.
                          Bij Katz Eye hebben ze er een voor de SD9/10 ook daar zou ik eens navraag doen.
                          Vooral bij Katz Eye zijn ze heel snel met het antwoord/oplossing.
                          Noch Haoda, Katz Eye of Focus Screen maken grote series van een matglas.

                          Persoonlijk vind ik zo'n matglas geen overbodige luxe bij het gebruik van MF objectieven.

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Had Katzeye inderdaad ook al een mail gestuurd met de vraag...ik hoop namelijk dat de SD10 en SD14 niet afwijken in matglas...dan zou ik daarmee gered zijn namelijk

                            Dat je daar je matglas kan "customizen" spreekt me ook wel erg aan...heb enkel nog nooit met een analoge camera gewerkt, dus geen idee hoe het nu precies werkt, maar na wat google werk lijkt het me redelijk voor zich spreken of niet?
                            Mijn objectieven zijn all round...

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Katzeye reageert inderdaad supersnel..! Ze hebben nog niks voor de SD14, maar zodra ze wel hebben of meer weten dan mailen ze. Super


                              Heb vanmiddag ook nog eens een lensje op de kop weten te tikken...pff...moet ze straks eerst maar eens gaan proberen haha...

                              Het gaat om een, naar zeggen van verkoper, nog nooit gebruikte Panagor 135mm f2.8. Aan de foto te zeggen zou ik inderdaad zeggen dat hij enkel voor de sier op de camera heeft gezeten...

                              Iemand bekend met Panagor? Goed? Middelmatig? Slecht?
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

                                Het gaat om een, naar zeggen van verkoper, nog nooit gebruikte Panagor 135mm f2.8. Aan de foto te zeggen zou ik inderdaad zeggen dat hij enkel voor de sier op de camera heeft gezeten...

                                Iemand bekend met Panagor? Goed? Middelmatig? Slecht?
                                Panagor was de eigen handelsbenaming van Kino Precision in de tijd dat daar ook de Vivitar objectieven gemaakt werden.
                                Middelmatig tot goed, geen topklasse, maar ook niet zo bedoeld, gewoon degelijk 3th partyspul.

                                Comment

                                Working...
                                X