Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

    Ik overweeg om een lichtsterk standaard zoomobjectief aan te schaffen voor mijn Nikon D7100. Iemand ervaring met de Nikon 17-55 f2.8 en/of de 24-70 f2.8 ?

  • #2
    Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

    Oorspronkelijk geplaatst door iShootNikon Bekijk bericht
    Ik overweeg om een lichtsterk standaard zoomobjectief aan te schaffen voor mijn Nikon D7100. Iemand ervaring met de Nikon 17-55 f2.8 en/of de 24-70 f2.8 ?
    Ik heb met alle twee ervaring... wat wil je er mee fotograferen?
    Ik prefereer de 17-55mm op een crop camera, dat is een standaard zoomobjectief, de 24-70 is erg goed, doch wat mij betreft beter op z'n plaats op een fullframe camera...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

      17-55 op crop = 24-70 op fullframe.
      Op Crop is de 17-55 het interessantst.

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        17-55 op crop = 24-70 op fullframe.
        Op Crop is de 17-55 het interessantst.
        17-55 op fullframe blijft 17-55

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          17-55 op fullframe blijft 17-55
          groot gelijk eenbes
          Is basis kennis dat 17-55 ook 17-55 is op een crop toestel, De uitleg van meer mm op crop is uitleg van een slechte verkoper.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

            Ik zou voornamelijk. 3 vragen stellen.

            Ben je van plan om binnen enkele jaren de overstap te wagen naar fullframe? Dan zou ik voor de 24-70 gaan
            Wat wil je investeren? 17 -55 is een stuk goedkoper.
            Heb je genoeg groothoek met 24mm? Indien nietga voor de 17-55

            Mijn keus ging destijds naar de 24-70 , geen moment spijt van gehad enkel dat hij iets te zwaar is voor mijn d7000. Als je de 17-55 koopt en later moet doorverkopen moet je je geen zorgen maken omdat beide lenzen hun waarde goed behouden.
            Like it Facebook
            Flikr
            Website Original Frame

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Lionel Bekijk bericht
              Als je de 17-55 koopt en later moet doorverkopen moet je je geen zorgen maken omdat beide lenzen hun waarde goed behouden.
              De 17-55 niet hoor. Als je er tegenwoordig meer dan 700 euro voor kan krijgen op de tweedehandsmarkt, dan mag je blij zijn, terwijl deze nieuw toch een kleine 1200 euro kost.
              Voor de TS: de keuze 24-70 vs 17-55 hangt heel erg af van wat je wil fotograferen. Algemeen gesteld is de 17-55 wel veelzijdiger op een crop door het breedhoekbereik.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

                Indien het "maar" € 700 is zou ik hiervoor gaan
                Like it Facebook
                Flikr
                Website Original Frame

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterk objectief : Nikon 17-55 f2.8 of 24-70 f2.8 ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                  17-55 op fullframe blijft 17-55
                  Kom zeg, iedereen hier weet echt wel dat een objectief niet fysiek verandert als je het van een FF body overzet op een APS-C body. En dat dus de effectieve brandpuntsafstanden niet veranderen. Iedereen, behalve de beginners die meelezen en door dit soort fundamentalisme hopeloos het spoor bijster raken. Sta dus toe dat iemand zegt: 50mm wordt 75mm op crop, en als je toch zo geënerveerd raakt door zo'n uitspraak dat je ze wil verbeteren, doe dan meteen de moeite helemaal uit te leggen hoe de vork in de steel zit.



                  Sensor size



                  Let's look first at the physical size of sensor used to capture your photographs. Although there are slight variations, virtually all DSLR sensors fit into one of three size categories (starting with the largest); Full Frame, APS-C and the now effectively defunct Four-Thirds (to explain - these days, Four Thirds is almost exclusively a format used by mirrorless system cameras - more later).

                  Sensor size isn't as important as some people would have you think, but there are some key differences. The first is what is known as the 'crop factor'. As the diagram below shows, as the sensor gets smaller it captures a smaller area of the scene, resulting in a photograph that looks like it was taken at a longer focal length (1.5x or 1.6x longer for APS-C, 2x for Four-Thirds).

                  The crop factor isn't a major issue for most users, but it does have important consequences for some. If you're buying a digital SLR to replace a film model because you've got a kit bag full of lenses you need to be aware that unless you buy a full frame model all your lenses will produce very different results on your new camera.

                  For telephoto shooters the result is quite a bonus, as all your lenses will effectively get even more powerful. On the other hand the crop factor means your wideangle lenses will no longer offer anything like a 'wide' field of view. Fortunately there is a huge range of specially designed 'digital only' lenses for smaller sensor DSLRs out there, from both camera manufacturers and third-part lens-makers like Sigma and Tamron.


                  The three most common sensor sizes compared: full frame, APS-C and Four-thirds. Smaller sensors 'crop' the scene and make a lens appear to have a longer focal length. For sports and wildlife shooters the smaller sensor has the effect of making their telephoto lenses and zooms even more powerful, - about 50% more in the case of an APS-C DSLR.

                  So which is right for you? Each has its own benefits and each has its limitations, and if you're building a DSLR system from scratch you needn't get too hung up on which is right for you.

                  The largest (and most expensive) DLSR format is full frame (so called because the sensor is the same size as a frame of 35mm film). DSLRs with full frame sensors have the biggest, brightest viewfinders and because there's no crop factor they traditionally appealed to photographers upgrading from a film SLR who already owned expensive wideangle lenses.

                  Perhaps more importantly for today's consumers, the larger sensor also means that - all other things being equal - full frame cameras will produce the best results in very low light and at higher sensitivities. On the downside, full frame cameras are bigger, and despite coming down in price a lot in the past few years, they're relatively expensive too. You also lose the focal length 'boost' offered by smaller sensor cameras when shooting with telephotos, and if you've invested in lenses designed for APS-C DSLRs, upgrading to full-frame means you'll be looking at buying a whole new set of optics.


                  Walter
                  D850

                  Comment

                  Working...
                  X