Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Lenzen voor natuurfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
    Nu die 120-300 EX is ook een dijk van een lens en zeker het overwegen waard, de prijs gaat natuurlijk al direct over de 2000 €, reken er nog twee EX converters bij en ge komt met 2500€ al niet meer toe
    tweedehands vind je de lens (niet DG versie) dikwijls voor al 1500€, soms zelfs nog minder
    [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

    Comment


    • #32
      Re: Lenzen voor natuurfotografie

      ok dit is hier echt boeiend dank jullie wel allemaal !!!!

      nu zitten jullie hier allemaal met die mm te spelen, daarbij heb ik nog een vraagje zit je met dergelijke lensen hoe dan ook niet met de 1.5 X de brandpunstafstand dus een 300mm zonder tc heeft naar kleinbeeld normen al een bereik van 450 mm of ben ik nu helemaal mis ?

      ik denk dat op dit moment ik meer neig naar een zoom te gaan, dit omdat ik de lens ook buiten de natuurfotografie dan wat vaker uit mn zak kan halen. misschien is het wel een extra kost om later als nog naar een prime 300 mm te gaan maar als ik de afweging moet maken hoe vaak ik er op uit kan trekken vs hoevaak ik mn camera gebruik op wandelingen met honden trainingen met sledehonden enz dat dat laatste nogaltijd wint.
      en daar kom ik dan met mn huidige 18-70mm te kort.

      maar als ik dan kijk naar die 120-300 van Sigma zit ik wel weer met een 'gat' in mn bereik tenzij ik een tc zou gebruiken op mn 18-70 maar zit ik qua lichtsterkte erg nadelig lijkt me ?
      BD0789BE

      Comment


      • #33
        Re: Lenzen voor natuurfotografie

        Kleine toevoeging, voor de volledigheid en voor wie niet op een paar duizend Euro moet kijken : Nikkor 200-400.
        En nu terug met de voetjes op de grond
        fotosite

        Comment


        • #34
          Re: Lenzen voor natuurfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Cozze Bekijk bericht
          ok dit is hier echt boeiend dank jullie wel allemaal !!!!

          nu zitten jullie hier allemaal met die mm te spelen, daarbij heb ik nog een vraagje zit je met dergelijke lensen hoe dan ook niet met de 1.5 X de brandpunstafstand dus een 300mm zonder tc heeft naar kleinbeeld normen al een bereik van 450 mm of ben ik nu helemaal mis ?
          jep, zo is dat!
          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

          Comment


          • #35
            Re: Lenzen voor natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
            Kleine toevoeging, voor de volledigheid en voor wie niet op een paar duizend Euro moet kijken : Nikkor 200-400.
            En nu terug met de voetjes op de grond
            dromen mag altijd he

            wat ik me afvraag waarom er echt zo'n grote verschillen op zitten tussen de nikkor prijzen en den sigma prijzen, is er echt zo'n wezenlijk verschil ? een verschil in kwaliteit dan, naar mn gevoel niet ? (als ik dit alles zo lees he)
            BD0789BE

            Comment


            • #36
              Re: Lenzen voor natuurfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
              jep, zo is dat!
              dus dan zit je met een al dan niet zoom tot 300 mm al met een maximaal bereik van 450 mm daarbij een tc van 1.4 dus kom je op 630mm kleinbeeld uit ?
              BD0789BE

              Comment


              • #37
                Re: Lenzen voor natuurfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                In de zomer is het vrijwel geen probleem om 1/500" aan te houden. Alles uit de hand.
                Dat is wat ik tot verleden jaar ook altijd deed maar man, wat je met een goed statief en techniek uit je apparatuur kan toveren deed me toch even schrikken hoor Plus dat je kan fotograferen in functie van DOF ipv sluitertijd.

                http://forum.belgiumdigital.com/show...25&postcount=1

                MVG,

                Comment


                • #38
                  Re: Lenzen voor natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                  Dat is wat ik tot verleden jaar ook altijd deed maar man, wat je met een goed statief en techniek uit je apparatuur kan toveren deed me toch even schrikken hoor Plus dat je kan fotograferen in functie van DOF ipv sluitertijd.

                  http://forum.belgiumdigital.com/show...25&postcount=1

                  MVG,

                  Statief werken is voor mij hoe dan ook een must ik heb alles behalve stabiele pollekes, en voel me ook zekerder als mn camera op een statief staat ik vind dat ik dan een beter overzicht kan behouden op het onderwerp dat ik wil fotograferen en mn camera instellingen wijzigen

                  (mooie foto's trouwens!!)
                  BD0789BE

                  Comment


                  • #39
                    Re: Lenzen voor natuurfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Cozze Bekijk bericht
                    dus dan zit je met een al dan niet zoom tot 300 mm al met een maximaal bereik van 450 mm daarbij een tc van 1.4 dus kom je op 630mm kleinbeeld uit ?
                    Dat is niet waar. Grote misvatting. 300mm is en blijft 300mm. Het enige wat er met je cropfactor gebeurt, is dat een deel van het beeld eraf valt, zodat je de indruk hebt dat je 450mm hebt. Zou je dezelfde foto met een 35mm camera nemen (met dezelfde pixeldensiteit, verhoudingsgewijs), dan is je onderwerp even groot, maar heb je meer van de omgeving rond je onderwerp, omdat die er op dat moment niet afvalt.
                    De TC vergroot je telebereik uiteraard dan weer wél.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #40
                      Re: Lenzen voor natuurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Dat is niet waar. Grote misvatting. 300mm is en blijft 300mm. Het enige wat er met je cropfactor gebeurt, is dat een deel van het beeld eraf valt, zodat je de indruk hebt dat je 450mm hebt. Zou je dezelfde foto met een 35mm camera nemen (met dezelfde pixeldensiteit, verhoudingsgewijs), dan is je onderwerp even groot, maar heb je meer van de omgeving rond je onderwerp, omdat die er op dat moment niet afvalt.
                      De TC vergroot je telebereik uiteraard dan weer wél.
                      ok weer wat bijgeleerd dank je wel
                      BD0789BE

                      Comment


                      • #41
                        Re: Lenzen voor natuurfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                        Dat is wat ik tot verleden jaar ook altijd deed maar man, wat je met een goed statief en techniek uit je apparatuur kan toveren deed me toch even schrikken hoor Plus dat je kan fotograferen in functie van DOF ipv sluitertijd.

                        http://forum.belgiumdigital.com/show...25&postcount=1

                        MVG,
                        Ik weet het, maar ik kan dus niet stilzitten. Mijn tochten gaan meestal van tien tot twintig km volgens de beschikbare tijd en het weer en in de zomer zelfs met de fiets tot een vijftig à zeventig kilometer. Voorlopig wint dit het nog altijd van de wetenschap dat ik met statief en vanuit schuilhut betere resultaten kan boeken.
                        fotosite

                        Comment


                        • #42
                          Re: Lenzen voor natuurfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                          Dat is niet waar. Grote misvatting. 300mm is en blijft 300mm. Het enige wat er met je cropfactor gebeurt, is dat een deel van het beeld eraf valt, zodat je de indruk hebt dat je 450mm hebt. Zou je dezelfde foto met een 35mm camera nemen (met dezelfde pixeldensiteit, verhoudingsgewijs), dan is je onderwerp even groot, maar heb je meer van de omgeving rond je onderwerp, omdat die er op dat moment niet afvalt.
                          De TC vergroot je telebereik uiteraard dan weer wél.
                          Juist en niet juist. Je hebt gelijk maar vergeet niet dat die 1.6x sensors dikwijls een hogere pixel dichtheid hebben dan de fullframe sensors. Kijk maar eens hier naar mijn voorbeeld.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Lenzen voor natuurfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                            Juist en niet juist. Je hebt gelijk maar vergeet niet dat die 1.6x sensors dikwijls een hogere pixel dichtheid hebben dan de fullframe sensors. Kijk maar eens hier naar mijn voorbeeld.
                            Ja, maar vergeet niet dat meer pixeldichtheid weer andere compromissen eist.
                            Als je nu eens gewoon kijkt naar een foto, zonder op technische details te letten, dan vind ik persoonlijk dat een FF-sensor mooiere beelden geeft dat een cropsensor met dezelfde lens. Beter gebalanceerd, minder extreem qua uitbranden van lichte vlakken, minder ruisgevoelig, veel meer het gevoel van een analoge foto. Dat valt niet te meten, 't is puur gevoelsmatig.
                            Ik heb ooit de kans gehad dezelfde 24-70 2.8 te testen op mijn eigen toestel zowel als met een 5D, en ik vond het verschil echt wel duidelijk. En een 350D is een puik toestel. Op 100% is het verschil in kwaliteit niet te ontkennen.
                            ______
                            www.vue.photo

                            Comment


                            • #44
                              Re: Lenzen voor wildlife-fotografie (vraag naar expertise)

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                              Die 50-500 is een leuke lens, heel flexibel, maar je moet het licht meehebben ( en in Belgie kan da al eens tegenvallen) en op de uitersten vond ik die een enorm softe indruk geven...
                              Ik spreek hier uit ondervinding en niet van horen zeggen...

                              De 50-500mm is geen vogellens. Het scheidend vermogen is daarvoor te klein. Ik wil hier zeker geen afbreuk doen aan die lens. Voor een 10x zoom is dat een knap ding. Voor vliegtuigen of boten te fotograferen is die ideaal.

                              Groetjes

                              Marc
                              http://www.pbase.com/neos_marc

                              www.caridina.be

                              Comment


                              • #45
                                Re: Lenzen voor wildlife-fotografie (vraag naar expertise)

                                Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
                                Ik spreek hier uit ondervinding en niet van horen zeggen...
                                Ik ook hoor
                                [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

                                Comment

                                Working...
                                X