Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens wielrennen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens wielrennen

    Een vriendin van mij heeft een nikon toestel en wil een nieuwe lens aanschaffen voor fotografie van wielrennen. Er is zoveel keuze in lenzen wat het er niet makkelijk op maakt. Haar budget is zo'n 300 euro. Wat zou de beste aankoop zijn voor haar?

  • #2
    Re: lens wielrennen

    Voor foto's van wielersport gebruik ik bijna altijd een 70-200, maar ik denk niet dat Nikon een betaalbare 70-200 heeft (bij Canon is de 70-200 f4 nog betaalbaar, maar die heb je ook niet voor 300 euro).

    Je hebt dus een lens nodig met een bereik van ongeveer 70-200mm, met een snelle autofocus, die de actie scherp in beeld kan houden terwijl je de foto maakt.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: lens wielrennen

      Kijk hier eens naar: Iets boven budget maar goede prijs/kwaliteit verhouding.

      http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=18933
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: lens wielrennen

        Persoonlijk zou ik nog een beetje verdersparen voor een sigma 70-200 F2.8

        Deze heeft een snelle autofocus, goede beeldkwaliteit, is lichtsterk (handig voor de dagen met minder weer) en is bovendien stukken goedkoper dan de nikon-variant.
        http://www.mimoza.be/

        Comment


        • #5
          Re: lens wielrennen

          K dank u voor de reacties.

          Comment


          • #6
            Re: lens wielrennen

            Ik kan Bl@ack b@ndit enkel bijtreden, heb sinds kort de 70-200 van canon gekocht om sport evenementen te fotograferen, en heb het mij nog niet beklaagd.
            Razendsnel en superscherpe lens ;-)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Voor foto's van wielersport gebruik ik bijna altijd een 70-200, maar ik denk niet dat Nikon een betaalbare 70-200 heeft (bij Canon is de 70-200 f4 nog betaalbaar, maar die heb je ook niet voor 300 euro).

            Je hebt dus een lens nodig met een bereik van ongeveer 70-200mm, met een snelle autofocus, die de actie scherp in beeld kan houden terwijl je de foto maakt.

            Comment


            • #7
              Re: lens wielrennen

              Klopt, maar zit wel redelijk boven de TS zijn vooropgesteld budget he!

              Anders moet de TS wat langer doorsparen!

              Enkele mogelijkheden :
              - de nikon 70-200 2.8 VR maar prijs rond +/- 1700 euro
              - de sigma 70-200 2.8 maar prijs rond +/- 650 euro
              - de nikon 70-300 VR (geen 2.8) en prijs rond 375 euro (die ik eerst had voorgesteld rekening houden met TS zijn budget.





              Oorspronkelijk geplaatst door stekke Bekijk bericht
              Ik kan Bl@ack b@ndit enkel bijtreden, heb sinds kort de 70-200 van canon gekocht om sport evenementen te fotograferen, en heb het mij nog niet beklaagd.
              Razendsnel en superscherpe lens ;-)
              Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
              Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

              Comment


              • #8
                Re: lens wielrennen

                Er is ook nog de Nikon 80-200 2.8 AFD ED optiscg evengoed als de 70-200 2.8
                maar iets trager omwille van het ontbreken van AFS.

                De VR-functie op de 70-300 van Nikon is ook niet te versmaden.
                Ik zou kiezen tussen die twee.

                Comment


                • #9
                  Re: lens wielrennen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vykus Bekijk bericht
                  Een vriendin van mij heeft een nikon toestel en wil een nieuwe lens aanschaffen voor fotografie van wielrennen. Er is zoveel keuze in lenzen wat het er niet makkelijk op maakt. Haar budget is zo'n 300 euro. Wat zou de beste aankoop zijn voor haar?

                  IMHO , een foute benadering van het probleem.
                  Juiste werkwijze is :

                  - Kijken wat heb ik nodig van lens voor sportfotografie?
                  - Wat is de prijs van wat ik nodig heb?
                  - Hoe ga ik dat betalen ?

                  Dan koop je wat je nodig hebt, en wat het meest aan je verlangens beantwoord, in het voorgestelde koop je een lens binnen je budget zonder daarom zeker te zijn.
                  En der is niks duurder dan een foute aankoop.

                  MVG, Jeff
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens wielrennen

                    Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                    Er is ook nog de Nikon 80-200 2.8 AFD ED optiscg evengoed als de 70-200 2.8
                    maar iets trager omwille van het ontbreken van AFS.

                    De VR-functie op de 70-300 van Nikon is ook niet te versmaden.
                    Ik zou kiezen tussen die twee.

                    De f2.8 lenzen zijn zeker aan te bevelen. De 70-300 VR zeker niet: de lichtsterkte ontbreekt voor sport en de VR is enkel van toepassing bij statische onderwerpen.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens wielrennen

                      Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                      De f2.8 lenzen zijn zeker aan te bevelen. De 70-300 VR zeker niet: de lichtsterkte ontbreekt voor sport en de VR is enkel van toepassing bij statische onderwerpen.
                      hmm, in openlucht maak ik ook zonder problemen sportfoto's met mijn 100-400, dewelke helemaal niet lichtsterk is. Af en toe de iso omhoog en je geraakt er wel

                      hier bvb: http://matthias.photography.dreamhos...lbum=waterpolo
                      zijn alle outdoor foto's met mijn 100-400 genomen, ook met bewolking, van deze toch extreem snelle sport

                      maar ik ga zeker niet tegenspreken dat 2.8 voor sport handig is, maar dan wel vooral bij slecht licht, iets wat bij wielrennen niet alledaags is
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens wielrennen

                        Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        Er is ook nog de Nikon 80-200 2.8 AFD ED optiscg evengoed als de 70-200 2.8
                        maar iets trager omwille van het ontbreken van AFS.
                        Even ter verduidelijking, er bestaat ook een Nikon 80-200 AF-S uitvoering. KLIK

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens wielrennen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          hmm, in openlucht maak ik ook zonder problemen sportfoto's met mijn 100-400, dewelke helemaal niet lichtsterk is. Af en toe de iso omhoog en je geraakt er wel

                          hier bvb: http://matthias.photography.dreamhos...lbum=waterpolo
                          zijn alle outdoor foto's met mijn 100-400 genomen, ook met bewolking, van deze toch extreem snelle sport

                          maar ik ga zeker niet tegenspreken dat 2.8 voor sport handig is, maar dan wel vooral bij slecht licht, iets wat bij wielrennen niet alledaags is
                          Hierbij volg ik toch ook hoor.
                          Volgens mij moet de TS met een 70-300 VR of andere zoomlens die niet lichtsterk is (2.8) toch wel buitenshuis foto's van wielrenners kunnen nemen.

                          Natuurlijk is een 2.8 lens beter, maar dan zit je in een gans andere prijsklasse.

                          Ik kan me wel voorstellen dat als je nu een lens koop en daarna toch moet gaan naar een 2.8 lens, dat het komplete kostenplaatje duurder uitkomt of je van in het begin de duurdere lens koopt.
                          Natuurlijk iedereen heeft het kapitaal niet om een 2.8 lens te kopen. Hier moeten we ook rekening met houden.
                          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens wielrennen

                            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                            Er is ook nog de Nikon 80-200 2.8 AFD ED optiscg evengoed als de 70-200 2.8
                            maar iets trager omwille van het ontbreken van AFS.
                            Ook een beetje afhankelijk van de body waar de lens op moet komen.
                            Komt deze lens op een pro body (D2x, D3, ...) dan zal de Af zeer snel zijn met deze lens,
                            maar komt deze op een D50, D70 ga je een trage AF hebben, en op een D40,60,5000 heb je geen AF

                            En de 80-200 AF-D is zeer goed, maar toch niet te vergelijken met de 70-200 VR (of een 80-200 AF-S hoor).
                            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens wielrennen

                              Het is een fabeltje dat je 2.8 lenzen moet hebben om sport te fotograferen!! Ik heb de 70-300 VR een poosje gebruikt (toen was ie nog véél duurder), en dat is geen langzame lens!!! Prima resultaten.
                              Sterker nog, op F2.8 word sportfotografie een grote uitdaging, vanwege de beperkte diepstescherpte.
                              Uiteraard zijn er voordelen aan de 2.8, net die beperkte dieptescherpte, maar je moet daar mee leren werken ook!
                              Dus, kan je beter nu die (spectaculair goedkope) 70-300VR kopen, en foto's ermee gaan maken, in plaats van langer te sparen en geen foto's te maken.....

                              Comment

                              Working...
                              X