Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens +voorzetlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens +voorzetlens

    Wat is jullie mening over een Canon EF-S 55-250 IS STM lens op een Canon EOS 1200D in combinatie met een voorzetlens Raynox DCR-250 voor amateur macrofotografie, kan ik daarmee behoorlijk degelijke vergroting bekomen, Bvb een spin of vlieg.
    Beste dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: Lens +voorzetlens

    Met zo'n voorzetlens kan je inderdaad wel dichter bij het onderwerp komen om het groter in beeld te brengen, maar verwacht geen mirakels wat de beeldkwaliteit betreft.
    Ik heb ooit ook zo'n voorzetlens geprobeerd, maar heel kort daarna heb ik toch een echte macrolens gekocht.

    Een voorzetlens werkt dus wel, maar een echte macrolens zal altijd een zichtbaar betere beeldkwaliteit geven.
    Een macrolens is natuurlijk wel een heel wat grotere investering, probeer eventueel een tweedehands exemplaar te vinden.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Lens +voorzetlens

      Heb daar geen ervaring mee.
      Voorzetlenzen zijn goedkoop,en zijn niet zo slecht al algemeen beweerd wordt.
      Natuurlijk is een macro beter,maar dat wil niet zeggen dat je als beginner,er niets aan hebt.
      Voordelen zijn,dat je deze voorzet er gemakkelijk opzet,geen lichtverlies hebt zoals bij tussenringen.
      Zijn ook relatief goedkoop.
      Nadeel is de korte werkafstand.Dat is rond de 10 tot 20 cm met deze raynox meen ik.Dat betekent dat voor levende insecten,je snel binnen de vluchtafstand zit.En beestje weg.
      Ook is die werkafstand beperkt.Je kunt maar een tiental cm. gebruiken.Geen scherpstellen op oneindig zoals met een macro.
      Verder vignetteren bij sommige brandpuntafstanden,onscherp aan de randen etc.(stoort meestal niet daar onderwerp centraal staat)
      Diafragmeren rond 8.
      Al bij al hebben deze voorzetlenzen hun beperkingen,zoals tussenringen.
      De beeldkwaliteit valt nog mee.
      Voor iemand die nog niet weet of macro zijn ding is,een gemakkelijke en goedkope stap om het uit te testen.En de technische moeilijkheben te leren kennen.
      En als je later een macro hebt,kun je deze er nog altijd opzetten om een grotere vergroting te krijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Lens +voorzetlens

        Als manueel wilt focussen zou je ook kunnen werken met een ouder type macro objectief met een adapter. Voor Canon zijn ook uitstekende autofocus macro objectieven tweedehands te vinden voor een prijsje. Daar en je beter mee af.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Lens +voorzetlens

          De Raynox heeft een goede reputatie dus beeldkwaliteit zal nog wel goed genoeg zijn. Canon heeft zelf ook kwalitatief hoogstaande close up lenzen, de 250D en 500D. Ik gebruik deze zelf soms in combinatie met een macro-lens voor extra vergroting. Beeldkwaliteit blijft uitstekend, dus daar moet je geen schrik voor hebben. Ik heb wel geen idee welke vergroting je kan verwachten met jou combinatie...

          Comment


          • #6
            Re: Lens +voorzetlens

            Raynox 250 is 8 dioptrie.
            Dus eens met oude close-up Hoya-lenzen (ongeveer 45 jaar oud) 8 dioptrie op elkaar gevezen.Op een 50 mm en 100 mm,Canon 70d.
            Metingen zijn niet exact,maar wel in de grootorde.
            Werkafstand:lens-object 10-12 cm. naargelang oneindig of dichtste scherpstelafstand op objectief.100 mm iets meer,maar ook maar enkele cm bruikbaar.
            Vergroting:
            50 mm rond de 1:2 Autofocus werkt vlot.
            100 mm rond de 1:1 Autofocus hunting
            Dus op 250 mm kun je iets tussen 2-2.5:1 verwachten.
            50-250 zou vergroting tussen 0.5x tot 2-2.5 x moeten geven.
            NB:er bestaat ook een Raynox 150 (rond de 5 D) die misschien wel handiger werkt volgens enkele fora op youtube(op die 50-250.)
            nb:voor zij die het allemaal willen berekenen,maar ik had er de moed niet voor:
            users.telenet.be/beertjesfotosite/Beertjessite/Lenzen-voorzetlenzen.html
            Last edited by demuro; 22 januari 2021, 13:10.

            Comment

            Working...
            X