Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

    Van Lightroom heb ik nog een stand alone-versie gekocht (6.14), dus geen abonnement op Adobe. Nadeel is dat er geen updates beschikbaar zijn. Nu zou ik een lens willen kopen die niet ondersteund wordt, want van een latere datum. Het gaat om de Canon 85 mm f 1.4 is.
    Weet iemand of je in zo'n geval de lens toch kunt gebruiken en foto's (in RAW) kunt bewerken? Of worden de beelden niet herkend door Lightroom?
    Omdat het om een dure lens gaat, wil ik liever geen risico lopen.

  • #2
    Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

    Weet iemand of je in zo'n geval de lens toch kunt gebruiken en foto's (in RAW) kunt bewerken?
    waarom zal dat niet kunnen???

    En ik twijfel of gelijk hebt in het feit dat dat objectief niet bekend is binnen LR

    Comment


    • #3
      Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

      Misschien is die lens zo goed dat Lightroom de foto's die daarmee gemaakt zijn niet veel kan verbeteren?

      De RAW bestanden zijn even goed te bewerken (die zijn afhankelijk van de camera, en daarbij maakt het niet uit welke lens er gebruikt is), alleen de specifieke correcties die met de lens te maken hebben kunnen dan waarschijnlijk niet automatisch uitgevoerd worden.
      Maar dan zal het waarschijnlijk over lensvervorming gaan, en ik denk dat die lens daar niet zoveel problemen mee heeft (er valt dan niet veel te corrigeren).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

        Ok, dat stelt me toch enigszins gerust. Bedankt voor de reacties!

        Comment


        • #5
          Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

          Misschien is die lens zo goed dat Lightroom de foto's die daarmee gemaakt zijn niet veel kan verbeteren?

          De RAW bestanden zijn even goed te bewerken (die zijn afhankelijk van de camera, en daarbij maakt het niet uit welke lens er gebruikt is), alleen de specifieke correcties die met de lens te maken hebben kunnen dan waarschijnlijk niet automatisch uitgevoerd worden.
          Maar dan zal het waarschijnlijk over lensvervorming gaan, en ik denk dat die lens daar niet zoveel problemen mee heeft (er valt dan niet veel te corrigeren).
          Weet iemand of je in zo'n geval de lens toch kunt gebruiken en foto's (in RAW) kunt bewerken?
          waarom zal dat niet kunnen???

          En ik twijfel of gelijk hebt in het feit dat dat objectief niet bekend is binnen LR
          Eigenlijk was dat niet echt de vraag...ik denk dat je het bestand gemaakt met die lens gewoon niet geïmporteerd krijgt in LR (omdat ie die lens niet kent....) ook een van de redenen voor de vele updates in LR ....
          En ik twijfel of gelijk hebt in het feit dat dat objectief niet bekend is binnen LR[/QUOTE]
          https://fredor2.wixsite.com/my-site

          Comment


          • #6
            Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
            Eigenlijk was dat niet echt de vraag...ik denk dat je het bestand gemaakt met die lens gewoon niet geïmporteerd krijgt in LR (omdat ie die lens niet kent....) ook een van de redenen voor de vele updates in LR ....
            Geen enkel probleem om die bestanden in LR te importeren. Enkel de Auto lenscorrecties zullen niet werken, als LR geen lensprofiel heeft.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

              Geen enkele reden om zo'n mooi lens niet te kopen, eventuele correcties (met name vignettering vol open) zijn altijd handmatig in te stellen indien gewenst.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

                Als je twijfelt en in Lightroom de lensvervormingen niet kan uitvoeren, waarom niet de
                gratis software van Canon zelf gebruiken?
                Zie : https://nl.canon.be/support/camera_software/

                Groetjes,

                Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

                  De Canon 85 1.4 L IS USM is een zeer snelle lens. Goed scherp. Werkt prettig. Ideaal voor fashion en portretten. (waar ik hem voor gebruik)
                  Echter heeft hij wel als nadeel een behoorlijke CA. Dat vind ik behoorlijk wat tegenslaan voor zo een dure lens.
                  Maar gelukkig is er nog software. Bij mij in Aftershot Pro (concurentie van Lightroom) herkend de lens ook niet. Maar heb ik wel de mogelijkheid om manueel de CA, vignette en vervorming bij te sturen. Ik weet niet of LR die optie ook heeft?

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

                    Download de laatse versie van Adobe CameraRaw (gratis).

                    Kopieer de nieuw geïnstalleerde folder Lensprofiles (bij mij in C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\LensProfiles)

                    naar de Lightroom presets folder (te vinden via Edit/Preferences/Presets, bij mij C:\Users\....\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\Lens Profiles)

                    En voila: alle nieuwe lensprofielen, waaronder van de lens in kwestie, staan nu in LR 6.14
                    Last edited by palombian; 17 oktober 2019, 08:47.

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Download de laatse versie van Adobe CameraRaw (gratis).

                      Kopieer de nieuw geïnstalleere folder Lensprofiles (bij mij in C:\ProgramData\Adobe\CameraRaw\LensProfiles)

                      naar de Lightroom presets folder (te vinden via Edit/Preferences/Presets, bij mij C:\Users\....\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\Lens Profiles)

                      En voila: alle nieuwe lensprofielen, waaronder van de lens in kwestie, staan nu in LR 6.14
                      Dat is een goeie tip
                      David Leemans
                      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens niet ondersteund door Lightroom ... toch kopen?

                        Bedankt iedereen voor de reacties en tips!

                        Comment

                        Working...
                        X