Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens kopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens kopen

    Ik zit met een klein probleempje , heb een Nikon D3200 met een lens van 18-55mm en een lens 55-300mm en een portret, macro lens .Bij het werken met de 55-300mm kom ik verschillende keren te maken met een situatie dat de lens niet voldoet en moet veranderen , maar tegen dan is de vogel figuurlijk gaan vliegen .Mijn vraag is nu wat zou de beste koop zijn de Tamron 16-300mm of de Nikon 18-105mm voor meer het tussenwerk . Ik weet dat ik dan wel de lenzen zal moeten veranderen maar ik heb toch meer ruimte om in een wijdere omgeving te werken met die 18-105mm , graag eens een gedacht van jullie .
    Demeulemeester André

  • #2
    Re: Lens kopen

    Spot jij soms vogels die dichter zitten dan 55 mm?
    Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

    Comment


    • #3
      Re: Lens kopen


      Als je echt in 'vogelen' geïnteresseerd bent, dan is 300mm te kort. 'Men' zegt vanaf 400mm (nu, da's ook de sterkste tele die ikzelf heb; voor meeuwen bv is dat uitstekend materiaal!)
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Lens kopen

        De vogel is gaan vliegen moet je niet letterlijk opnemen , ik bedoel als je wat wil nemen van dichter dat het soms voorbij is eer je de lens kunt veranderen in de natuur , vogels spot ik niet daarom is de lens niet goed genoeg van 300mm . De bedoeling of de vraag is om in grotere ruimtes te fotograferen waar ook iets dichts kan voorbij passeren of een sportmanifestatie , die ik deze zomer heb meegemaakt , op wild water .
        Demeulemeester André

        Comment


        • #5
          Re: Lens kopen

          Is 18 wel wijd genoeg? Dan zou een 18-105 toch prima zijn.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Lens kopen

            Zou ik ook denken (en ik die maar aan 'vogelen' dacht )... Als 18mm op een cropcamera niet breed genoeg is (bv binnenskamers zou het wel eens nipt kunnen zijn), ga je naar een UWA (10-20mm of dergelijke) moeten gaan.
            Maar een lens die zowel in de breedte meer geeft en toch voldoende lengte? Bij Canon is er een 15-85, heeft Nikon (of third party) niets dergelijks?
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Lens kopen

              Vervang je 18-55 eerst door een (tweedehands) 18-105. Daarna koop je iets in de vorm van een 10-24 (tokina ofzo).

              Ik zou dit meer aanraden dan een superzoom. Zeker je 24 mp sensor is toch wat kieskeuriger wat glas betreft...
              Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

              Comment


              • #8
                Re: Lens kopen

                Zal het dan maar bij 18-105 mm houden , dank voor jullie mening te geven .
                Demeulemeester André

                Comment


                • #9
                  Re: Lens kopen

                  Oorspronkelijk geplaatst door RuneDg Bekijk bericht
                  Vervang je 18-55 eerst door een (tweedehands) 18-105. Daarna koop je iets in de vorm van een 10-24 (tokina ofzo).

                  Ik zou dit meer aanraden dan een superzoom. Zeker je 24 mp sensor is toch wat kieskeuriger wat glas betreft...
                  Ts ik zou niet echt op dit soort commentaren ingaan ;een iemand die je gaat vertellen wat je moet kopen en ook nog in welke volgorde,
                  Zeker van je kieskeurige sensor zou ik met een korrletje nee een kilo zout nemen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens kopen

                    ts, je uitleg is te beknopt...
                    je schrijft: "Bij het werken met de 55-300mm kom ik verschillende keren te maken met een situatie dat de lens niet voldoet"
                    voldoet aan wat???? want ieder reageerd hier op wat hij denkt dat het bij hemzelf zou kunnen zijn denk ik....
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens kopen

                      Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                      ts, je uitleg is te beknopt...
                      je schrijft: "Bij het werken met de 55-300mm kom ik verschillende keren te maken met een situatie dat de lens niet voldoet"
                      voldoet aan wat???? want ieder reageerd hier op wat hij denkt dat het bij hemzelf zou kunnen zijn denk ik....
                      Zeer onduidelijke vraag indeed!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens kopen

                        Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                        ts, je uitleg is te beknopt...
                        je schrijft: "Bij het werken met de 55-300mm kom ik verschillende keren te maken met een situatie dat de lens niet voldoet"
                        voldoet aan wat???? want ieder reageerd hier op wat hij denkt dat het bij hemzelf zou kunnen zijn denk ik....
                        Dat het in bepaalde situaties een dicht onderwerp niet kan nemen met de 55-300mm en dat op hetzelfde moment dan een lens voor die ene opname een lens nodig heb die dichter kan nemen daarom zoek ik een tussenoplossing voor dicht en iets verder zonder die 300mm te gebruiken .
                        Demeulemeester André

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens kopen

                          OK, dat is nu duidelijk. Het moge ook duidelijk zijn dat een superzoom (eentje met meer dan 10x zoom) zelden de gewenste kwaliteit heeft. Ik vermoed dat idd een 18-105 of iets in dat bereik een betere optie is.
                          Ik ben een breedhoek-fotograaf en heb meestal de EF-s 17-55 f/2.8 op mijn EOS 7D zitten. Ik kan breder, met een EF-s 10-22, en verder, met een EF 70-200 f/2.8 of een EF 100-400, maar heb niet de nood om dat bereik met één lens te willen overbruggen.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens kopen

                            Toen ik tegen de grenzen van de kitlenzen liep en besliste om te investeren in iets anders, heb ik mijn foto's eens geanalyseerd op brandpuntafstand en dan kwam ik tot de conclusie dat ik met een 18-55 vaak net wat te kort kwam en ik in de breedte meestal overschot had, mede daardoor en de eventuele overstap naar een FF camera deed me beslissen om een 24-70 en een 70-200 beiden op 2.8 te zoeken. Ik had niet het budget om beiden nieuw aan te kopen en heb dan de keuze gemaakt om ze beiden in 2de hands te gaan zoeken. Op de site van Nikon vind je ergens hun volledige line up van lenzen misschien kan dit je helpen in je keuze.
                            Er is bvb ook de 16-85 mm.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens kopen

                              Ik verkoop mijn Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR met UV-filter die er sinds dag 1 op zit. De lens heeft geen krassen of gebruikssporen. Mijn vraagprijs is 150 euro of redelijk bod.

                              Indien interesse, laat maar iets weten via pm.

                              Groeten,

                              D.

                              Comment

                              Working...
                              X