Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leeftijd bepalen lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leeftijd bepalen lens

    Beste,

    Ik vraag mij af hoe je de leeftijd van een lens kunt bepalen?
    Als ze 2dehands koop hoe kan ik zien of het bv een lens is van 10j oud of bv maar 5j.

    Bv, Fuji heeft veel 'oudere' lenzen in hun gamma en via 2dehands zijn ze allemaal maar recent, maar vaak zonder de factuur datum.

    Op zich maakt het niet uit, ik bekijk de lenzen toch grondig. Maar vroeg het mij toch af.

  • #2
    Re: Leeftijd bepalen lens

    Althans vroeger stond er in een Canon lens een code waarmee het jaar en de plaats van constructie kon achterhaald worden.
    Maar een lens verslijt minder snel dan ze wordt vervangen door nieuwere en kwalitatief betere en lichtere modellen.
    Om over nieuwe vattingen te zwijgen.
    Je kan een goede lens lang gebruiken, maar een investering is het niet.

    Comment


    • #3
      Re: Leeftijd bepalen lens

      Goh, niet simpel.

      Meestal kan je wel opzoeking doen over de uitgave van een zeker type lens.
      Fabrikanten blijven bepaalde modellen niet maken en komen met opvolgers of vervanging.

      Die heel oude lenzen zijn meestal geen probleem trouwens.
      Als ze proper zijn vanbinnen (schijn er eens licht door) dan werken die prima.
      Ze mogen ook niet vast zitten of zo.
      Je ziet al snel of een lens mishandeld is geweest of niet.

      Een moeilijker probleem zijn de moderne electronische lenzen.
      De electronica is erg kwetsbaar en faalt al erg snel bij de medium oudere lenzen.
      Slechte contacten, versleten of gebroken electronica vanbinnen....
      Het komt erg veel voor.
      We zien ook wel verschil tussen de high grade lenzen en de low budget lenzen.
      De hoger geplaatste lenzen kunnen meestal wel tegen een stootje en zijn minder gevoelig voor slijt.

      Ik bekijk het zo....
      Voor de betere lens reken ik op een levensduur van 10 jaar.
      Per jaar gaat er 10% waarde af.
      Nadien is er enkel nog de schroot of restwaarde.

      Laat je de kop niet zot maken.
      Soms koop je beter nieuw.
      Zeker bij de electronische lenzen.

      Comment


      • #4
        Re: Leeftijd bepalen lens

        Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

        Ik bekijk het zo....
        Voor de betere lens reken ik op een levensduur van 10 jaar.
        Per jaar gaat er 10% waarde af.
        Nadien is er enkel nog de schroot of restwaarde.

        Laat je de kop niet zot maken.
        Soms koop je beter nieuw.
        Zeker bij de electronische lenzen.
        Ik heb een aantal lenzen van 10 jaar en meer (Nikon), die werken nog steeds heel goed.
        Mijn oudste lens dateert van 1998 (50 f1.8 AFD) en is misschien wat trager en minder stille AF, maar de beelden mogen nog steeds gezien worden.
        De nieuwere lenzen lijken altijd scherper te zijn, maar dit gaat doorgaans ten koste van veel te hard contrast en een afschuwelijke bokeh.
        Ik laat mij al lang niet zot meer maken om het allernieuwste te moeten hebben.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: Leeftijd bepalen lens

          Ik heb ook nog enkele Canon L-lenzen van minstens 15 jaar oud (EF200 2.8 II, EF400 5.6, EF70-200 4 IS) die prima resultaat geven op de huidige mirrorless bodies (zelfs beter dan vroeger).
          En blijkbaar worden er nog altijd tweedehands prijzen voor gevraagd die niet veel lager zijn dan ik toendertijd betaald heb.

          Maar zoals opgemerkt, laat je daardoor niet zot maken.
          Een lens die je nog hebt verder gebruiken is iets anders dan ze nu nog kopen, vergelijk eerst goed met een nieuwe.
          Last edited by palombian; 24 januari 2023, 13:21.

          Comment


          • #6
            Re: Leeftijd bepalen lens

            Als het om lenzen van Nikon gaat.
            http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

            Comment


            • #7
              Re: Leeftijd bepalen lens

              We weten dat op de tweedehandsmarkt erg absurde prijzen gevraagd worden voor fotomateriaal.
              Maar tussen vragen en krijgen ligt er nog veel afstand.

              Maar je moet maar es iets tegen komen en verzekerd zijn.
              Probeer dan maar eens uit te leggen aan de verzekeraar dat uw lens al 10 jaar afgeschreven is en je er de nieuwwaarde voor wil krijgen omdat je denkt dat dat je goed recht is.
              Het zal ne trein gaan denk ik.

              Comment


              • #8
                Re: Leeftijd bepalen lens

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                We weten dat op de tweedehandsmarkt erg absurde prijzen gevraagd worden voor fotomateriaal.
                Maar tussen vragen en krijgen ligt er nog veel afstand.

                Maar je moet maar es iets tegen komen en verzekerd zijn.
                Probeer dan maar eens uit te leggen aan de verzekeraar dat uw lens al 10 jaar afgeschreven is en je er de nieuwwaarde voor wil krijgen omdat je denkt dat dat je goed recht is.
                Het zal ne trein gaan denk ik.
                Fotografie is een hobby, het geld dat ik eraan uitgeef is weg.
                Het materiaal staat niet in mijn lijst van activa (zelfs ons huis niet, want daar moeten we in wonen, je moet je daarmee niet rijk rekenen).

                Een verzekering dient om risico's te dekken die je zelf niet kan dragen, voor mij weggegooid geld (want blijkbaar duur en met veel beperkingen).
                Trouwens nooit problemen gehad.

                Het is inderdaad niet eenvoudig iets tweedehands te verkopen, dan houd ik het nog liever bij. Van het meeste heb ik toch 10 jaar plezier van gehad, zodus.
                Last edited by palombian; 25 januari 2023, 10:49. Reden: verzekering

                Comment


                • #9
                  Re: Leeftijd bepalen lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Fotografie is een hobby, het geld dat ik eraan uitgeef is weg.
                  Het materiaal staat niet in mijn lijst van activa (zelfs ons huis niet, want daar moeten we in wonen, je moet je daarmee niet rijk rekenen).

                  Een verzekering dient om risico's te dekken die je zelf niet kan dragen, voor mij weggegooid geld (want blijkbaar duur en met veel beperkingen).
                  Trouwens nooit problemen gehad.

                  Het is inderdaad niet eenvoudig iets tweedehands te verkopen, dan houd ik het nog liever bij. Van het meeste heb ik toch 10 jaar plezier van gehad, zodus.

                  Ja, mee eens, behalve dan dat ik het eigenlijk meestal wel vrij gemakkelijk vind om iets tweedehands te verkopen. Een beetje rekening houden met de gangbare prijs in verhouding tot de staat van wat ik wil verkopen (meestal zo goed als nieuw of met héél beperkte gebruikssporen), en dan valt dat wel mee.
                  Ik heb er wel voor gezorgd dat al mijn Minolta/Sony-spullen met A-vatting verkocht waren zogauw spiegelloze camera's de prestaties leverden die ik wou. Dat scheelt natuurlijk, want als je dat vandaag wil verkopen, dan is er gewoonlijk veel meer aanbod dan vraag naar.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leeftijd bepalen lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
                    Ik vraag mij af hoe je de leeftijd van een lens kunt bepalen?
                    ...
                    Op zich maakt het niet uit, ik bekijk de lenzen toch grondig. Maar vroeg het mij toch af.
                    Zoals je zelf al aangeeft: het maakt eigenlijk niets uit hoe oud de lens is. Ik kijk enkel naar de specs, de beeldkwaliteit die ze oplevert, is ze (nog) compatibel met de camera's van vandaag, en in welke staat is ze/hoe is ze behandeld geweest.

                    Bij sommige merken zal je misschien wel de productiedatum kunnen afleiden van het serienummer, en je kan natuurlijk nagaan gedurende welke jaren de lens in productie geweest. Van een lens die enkel gebouwd is van 1985 tot 1995 weet je dan alvast dat ze relatief oud is...
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leeftijd bepalen lens

                      Nochtans is de ouderdom van een lens , meestal de vraag die mij wordt gesteld, wanneer ik er een te koop aanbiedt. Zoals onlangs mbt verkoop van mijn EF-100-400II. Idem dito voor de camera zelf.
                      Dan geef ik het serienummer door en weet men mij precies te zeggen wanneer de lens geproduceerd werd. Maar ik kom hier straks nog op terug.
                      Zelf ben ik nu ook nog op zoek naar een tweedehands EF-L-lens van Canon. Deze die ik vond, zou een jonge lens zijn (minder dan 2 jaar oud) en de verkoper bezorgde mij ook prompt de factuur.
                      Of eigenlijk moet ik zeggen de facturen. Hij had die lens nl. (voor alle duidelijkheid nieuw) aangekocht via FNAC.( factuur1) , maar blijkbaar verdeelde Fnac die via hun partner(?) Snow Wolf. (factuur2).
                      Maar wat blijkt nu ?
                      De factuur van Snow Wolf (Commercial Invoice) bleek op een paar zinnen na volledig te zijn opgesteld in het Chinees...
                      Slechts deze 1 zin in het Engels : I declare that the above information is true and correct tot he best of my knowledge, and the goods are origin China.
                      En ook nog eens ‘Made In China’.
                      De kostprijs vd lens bedroeg rond de €1550 , terwijl deze lens destijds hier in België nu ongeveer een €300 meer kost.
                      Maar die ‘Made in China’ en sorry, maar misschien associeer ik ‘made in china’ misschien ongepast met namaak, maar het schrikte mij dermate af, dat ik afzag van de verkoop.
                      Misschien de verkeerde keuze.
                      Maar misschien zien jullie dit anders?

                      Ik heb hieromtrent ook opzoekingen gedaan (o.A. DPreview) en ik kwam wel te weten dat Canon-lenzen geproduceerd worden in U = Utsunomiya, Japan , F = Fukushima, Japan , O = Oita, Japan ,
                      maar productie van L-lenzen in China ???
                      Tot mijn grote verbazing zag ik ook dat sommige Canon lenzen (zie voorbeeld) ook besteld kunnen worden via Ali-Express :


                      Hoe dan ook ; ik voelde me er gewoon niet lekker bij.
                      Op een bijgevoegde foto zag ik wel ,dat op de lenskap wel degelijk ‘made in Japan’ stond.
                      Naar een foto over wat er op de lens zelf stond ‘made in …’ heb ik dan niet meer gevraagd, omdat de koper dan zelf aangaf dat de lens wel degelijk in China was gemaakt
                      en te lezen was dat de lens verzonden was vanuit Hong Kong.
                      Wel heb ik naar Fnac gebeld , en via opgave van het bestelnummer, vonden zij die aankoop ook meteen terug in hun systeem.
                      Men wist mij ook te vertellen dat Snow Wolf onder toezicht stond van Fnac Marketplace en dat er dus kon van uitgegaan worden, dat Snow Wolf zich niet zou
                      inlaten met het leveren van namaak.

                      Ik heb dan naar Canon zelf gebeld, en daar zei men dat ik via een link (die ze me toestuurden), wel via het serienummer kon nakijken
                      of het product (lens of camera) , en nu komt het ‘oorspronkelijk is bestemd voor verkoop door Canon binnen de Europese Economische Ruimte.’
                      Dus meer info krijg je via die link ook niet te pakken.
                      Link : https://www.canon.nl/about_us/serial...hecker/#serial

                      Maar om terug te keren naar de lens die ik verkocht : de koper vroeg mij dus het serienummer en wist mij nadien te vertellen ‘Juni 2017 fabricage’.
                      Dus probeerde ik nu via die link van Canon dit eens na te gaan. Maar na invoeren vh serienummer krijg ik onderstaande te lezen :
                      “Niet gevonden in het Canon-administratiesysteem...*
                      Het product met het serienummer dat je hebt opgegeven was oorspronkelijk niet bedoeld om te worden verkocht door Canon binnen de Europese Economische Ruimte. Canon raadt je daarom aan contact op te nemen met de verkoper van wie je dit product oorspronkelijk hebt gekocht. Controleer de sectie 'Waar te koop' op de Canon-website om een lokale retailer te vinden voor producten die zijn bedoeld voor jouw regio. Als je niet zeker weet waar je Canon-product vandaan komt, kun je een bericht met de modelnaam en het serienummer sturen naar ipr.info@canon-europe.com.


                      *Opmerking : deze serienummerchecker is geldig voor producten die op de markt zijn gekomen in 2015 of later”
                      Dus vraag ik me af op basis van welke link of tool de koper kon uitmaken dat de lens gefabriceerd werd in juni 2017.
                      En indien correct , waarom de Canon-link mij bovenstaande info geeft , die totaal niet strookt met hetgeen de koper mij liet weten.
                      Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leeftijd bepalen lens

                        Op de site van FNAC zie je inderdaad prijzen die wijzen op een parallel importkanaal (wat de aangehaalde tekst bevestigt), maar ik geloof echt niet dat het technisch mogelijk of althans rendabel is om een Canon L-lens na te maken.
                        Ik vraag me af of een erkend servicebedrijf deze lens mag/kan herstellen, zij moeten waarschijnlijk ook een serienummer doorgeven om stukken te krijgen.

                        Allemaal belangenbescherming, maar daar moet je mee kunnen leven als je dure spullen wil.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leeftijd bepalen lens

                          Tja, maar zou u zich aankoop van dergelijke lens wel willen riskeren , met zekerheid wetende dat ze in China werd geproduceerd ?

                          Normaliter zou op de lens dan ook 'Made in China' moeten staan ipv 'Made in Japan'.
                          En in dit geval loop je daar dan rond met een duur toestel met een Canon-lens erop 'Made in China'
                          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leeftijd bepalen lens

                            Ik bedoelde dat je bereid moet zijn de gevraagde prijs te betalen en niet moet proberen hoeken af te ronden.

                            De tijd dat in China inferieure kwaliteit werd gemaakt is al heel lang voorbij.
                            Het is best mogelijk dat Canon meerdere productiesites heeft, maar dat - voor de lens in kwestie - wat voor Europa bestemd is uit de Japanse fabriek komt.
                            Zoals Canon aangeeft gaat het over grijze import, en dat willen ze tegengaan.
                            Zogezegd onder het mom van klantenbescherming, alhoewel het niet uitgesloten is dat in de batch van de Chinese fabriek andere onderdelen gebruikt zijn en ze ook om die reden hier in Europa niet kan geserviced worden.

                            Dat laatste is de fundamentele reden om ze niet te kopen, ook niet nieuw want je raakt ze moeilijk kwijt.
                            Als de originele koper in plaats van geld te willen besparen via parallelimport hier een officieel ingevoerd tweedehands exemplaar had gekocht zou hij (en mogelijk jij) nu geen probleem hebben.

                            PS: ik heb nog nooit een probleem gehad met een tweedehands lens, je betaalt (voor gewilde types) spijtig genoeg al gauw 2/3 van de nieuwprijs maar dat gun ik een verkoper die een verzorgde indruk geeft. En zelfs als het toch je ding niet is geraak je er met minder verlies van af. Voor 1/3 kan je (bij duurdere lensen) ook al heel wat laten repareren als het ooit zou nodig zijn.
                            Last edited by palombian; 31 januari 2023, 10:55. Reden: parallelinvoer

                            Comment

                            Working...
                            X