Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Standaard Leeftijd bepalen lens

Beste,

Ik vraag mij af hoe je de leeftijd van een lens kunt bepalen?
    Als ze 2dehands koop hoe kan ik zien of het bv een lens is van 10j oud of bv maar 5j.

Bv, Fuji heeft veel 'oudere' lenzen in hun gamma en via 2dehands zijn ze allemaal maar recent, maar vaak zonder de factuur datum.

Op zich maakt het niet uit, ik bekijk de lenzen toch grondig. Maar vroeg het mij toch af.

Standaard Re: Leeftijd bepalen lens

Althans vroeger stond er in een Canon lens een code waarmee het jaar en de plaats van constructie kon achterhaald worden.
    Maar een lens verslijt minder snel dan ze wordt vervangen door nieuwere en kwalitatief betere en lichtere modellen.
    Om over nieuwe vattingen te zwijgen.
    Je kan een goede lens lang gebruiken, maar een investering is het niet.

Goh, niet simpel.

Meestal kan je wel opzoeking doen over de uitgave van een zeker type lens.
    Fabrikanten blijven bepaalde modellen niet maken en komen met opvolgers of vervanging.

Die heel oude lenzen zijn meestal geen probleem trouwens.
    Als ze proper zijn vanbinnen (schijn er eens licht door) dan werken die prima.
    Ze mogen ook niet vast zitten of zo.
    Je ziet al snel of een lens mishandeld is geweest of niet.

Een moeilijker probleem zijn de moderne electronische lenzen.
    De electronica is erg kwetsbaar en faalt al erg snel bij de medium oudere lenzen.
    Slechte contacten, versleten of gebroken electronica vanbinnen....
    Het komt erg veel voor.
    We zien ook wel verschil tussen de high grade lenzen en de low budget lenzen.
    De hoger geplaatste lenzen kunnen meestal wel tegen een stootje en zijn minder gevoelig voor slijt.

Ik bekijk het zo....
    Voor de betere lens reken ik op een levensduur van 10 jaar.
    Per jaar gaat er 10% waarde af.
    Nadien is er enkel nog de schroot of restwaarde.

Laat je de kop niet zot maken.
    Soms koop je beter nieuw.
    Zeker bij de electronische lenzen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

Ik bekijk het zo....
    Voor de betere lens reken ik op een levensduur van 10 jaar.
    Per jaar gaat er 10% waarde af.
    Nadien is er enkel nog de schroot of restwaarde.

Laat je de kop niet zot maken.
    Soms koop je beter nieuw.
    Zeker bij de electronische lenzen.
    Ik heb een aantal lenzen van 10 jaar en meer (Nikon), die werken nog steeds heel goed.
    Mijn oudste lens dateert van 1998 (50 f1.8 AFD) en is misschien wat trager en minder stille AF, maar de beelden mogen nog steeds gezien worden.
    De nieuwere lenzen lijken altijd scherper te zijn, maar dit gaat doorgaans ten koste van veel te hard contrast en een afschuwelijke bokeh.
    Ik laat mij al lang niet zot meer maken om het allernieuwste te moeten hebben.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Ik heb ook nog enkele Canon L-lenzen van minstens 15 jaar oud (EF200 2.8 II, EF400 5.6, EF70-200 4 IS) die prima resultaat geven op de huidige mirrorless bodies (zelfs beter dan vroeger).
    En blijkbaar worden er nog altijd tweedehands prijzen voor gevraagd die niet veel lager zijn dan ik toendertijd betaald heb.

Maar zoals opgemerkt, laat je daardoor niet zot maken.
    Een lens die je nog hebt verder gebruiken is iets anders dan ze nu nog kopen, vergelijk eerst goed met een nieuwe.
    Laatst gewijzigd door palombian; 24 januari 2023 om 14:21

Als het om lenzen van Nikon gaat.
    http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

We weten dat op de tweedehandsmarkt erg absurde prijzen gevraagd worden voor fotomateriaal.
    Maar tussen vragen en krijgen ligt er nog veel afstand.

Maar je moet maar es iets tegen komen en verzekerd zijn.
    Probeer dan maar eens uit te leggen aan de verzekeraar dat uw lens al 10 jaar afgeschreven is en je er de nieuwwaarde voor wil krijgen omdat je denkt dat dat je goed recht is.
    Het zal ne trein gaan denk ik.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    We weten dat op de tweedehandsmarkt erg absurde prijzen gevraagd worden voor fotomateriaal.
    Maar tussen vragen en krijgen ligt er nog veel afstand.

Maar je moet maar es iets tegen komen en verzekerd zijn.
    Probeer dan maar eens uit te leggen aan de verzekeraar dat uw lens al 10 jaar afgeschreven is en je er de nieuwwaarde voor wil krijgen omdat je denkt dat dat je goed recht is.
    Het zal ne trein gaan denk ik.
    Fotografie is een hobby, het geld dat ik eraan uitgeef is weg.
    Het materiaal staat niet in mijn lijst van activa (zelfs ons huis niet, want daar moeten we in wonen, je moet je daarmee niet rijk rekenen).

Een verzekering dient om risico's te dekken die je zelf niet kan dragen, voor mij weggegooid geld (want blijkbaar duur en met veel beperkingen).
    Trouwens nooit problemen gehad.

Het is inderdaad niet eenvoudig iets tweedehands te verkopen, dan houd ik het nog liever bij. Van het meeste heb ik toch 10 jaar plezier van gehad, zodus.
    Laatst gewijzigd door palombian; 25 januari 2023 om 11:49 Reden: verzekering

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Fotografie is een hobby, het geld dat ik eraan uitgeef is weg.
    Het materiaal staat niet in mijn lijst van activa (zelfs ons huis niet, want daar moeten we in wonen, je moet je daarmee niet rijk rekenen).

Een verzekering dient om risico's te dekken die je zelf niet kan dragen, voor mij weggegooid geld (want blijkbaar duur en met veel beperkingen).
    Trouwens nooit problemen gehad.

Het is inderdaad niet eenvoudig iets tweedehands te verkopen, dan houd ik het nog liever bij. Van het meeste heb ik toch 10 jaar plezier van gehad, zodus.

Ja, mee eens, behalve dan dat ik het eigenlijk meestal wel vrij gemakkelijk vind om iets tweedehands te verkopen. Een beetje rekening houden met de gangbare prijs in verhouding tot de staat van wat ik wil verkopen (meestal zo goed als nieuw of met héél beperkte gebruikssporen), en dan valt dat wel mee.
    Ik heb er wel voor gezorgd dat al mijn Minolta/Sony-spullen met A-vatting verkocht waren zogauw spiegelloze camera's de prestaties leverden die ik wou. Dat scheelt natuurlijk, want als je dat vandaag wil verkopen, dan is er gewoonlijk veel meer aanbod dan vraag naar.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nairo Bekijk bericht
    Ik vraag mij af hoe je de leeftijd van een lens kunt bepalen?
    ...
    Op zich maakt het niet uit, ik bekijk de lenzen toch grondig. Maar vroeg het mij toch af.
    Zoals je zelf al aangeeft: het maakt eigenlijk niets uit hoe oud de lens is. Ik kijk enkel naar de specs, de beeldkwaliteit die ze oplevert, is ze (nog) compatibel met de camera's van vandaag, en in welke staat is ze/hoe is ze behandeld geweest.

Bij sommige merken zal je misschien wel de productiedatum kunnen afleiden van het serienummer, en je kan natuurlijk nagaan gedurende welke jaren de lens in productie geweest. Van een lens die enkel gebouwd is van 1985 tot 1995 weet je dan alvast dat ze relatief oud is...
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Soortgelijke discussies

1. Leeftijd bepalen van een lens 16-35 L f2.8 II
    Door crossmol in forum Objectieven
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 2 december 2013, 21:53
  2. Leeftijd Canon L-lens
    Door Big Joe in forum Objectieven
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 23 november 2009, 21:40
  3. leeftijd BD
    Door bouk in forum Chit Chat
    Reacties: 89