Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Korte' macro voor fullframe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Korte' macro voor fullframe

    Ik denk erover een korte macrolens aan te schaffen voor mijn 5dsr. Het aantal kandidaten is natuurlijk beperkt en ik wil een keuze maken uit de 50mm 2,5 compact macro van Canon of 1 van de 2 Sigma's 70 mm 2,8 DG macro (de 'oudere' gewone of de nieuwere ART versie). Vooral de oudere Sigma krijgt zeer goede reviews, maar is er hier iemand die met de ART versie al wat ervaring heeft? Denk dat alle drie de kandidaten scherp genoeg zijn, maar hoe zit het bijvoorbeeld met autofocus hunten bij weinig licht...?

  • #2
    Re: 'Korte' macro voor fullframe

    Ik lees even mee.
    Ben er geen expert in.

    Zelf maak ik soms macrobeeld in het kader van huwelijksfotografie. Bv zeer sterke closeups van de trouwringen.
    Ik doe dat gewoon met normale lenzen waar ik tussenringen tussen zet.
    Dat gaat lekker prima en spaart mij een fortuin uit. Tevens ook weer minder lenzen om te sleuren.

    Comment


    • #3
      Re: 'Korte' macro voor fullframe

      de canon die je vermeld heeft maar een vergroting van 0,5. De sigma's hebben een vergroting van 1. Je vergelijkt dus appelen met peren, en als je iets of wat macro wil, valt de voorgenoemde canon al af.
      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
      - Isaac Asimov-

      Comment


      • #4
        Re: 'Korte' macro voor fullframe

        Ja ik weet dat de Canon maar 0,5 vergroting heeft, maar dat is voor mijn toepassing (oa handen met juwelen) ook nog voldoende. En met tussenringen verlies je focus op oneindig. Ik was vooral nieuwsgierig of hier al iemand ervaring had met de Sigma Art...

        Comment


        • #5
          Re: 'Korte' macro voor fullframe

          Wat ik een nadeel vind van de Sigma Art is dat ie uitschuift....

          Voor hetgeen je als onderwerp hebt, zal ik dan de laowa 60mm f/2.8 2:1
          ter hand nemen

          Comment


          • #6
            Re: 'Korte' macro voor fullframe

            De Canon vond ik ooit meer dan 10 jaar geleden al geen wereldwonder, ik denk dat je met de Sigma 70mm heel goed af bent voor de prijs.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: 'Korte' macro voor fullframe

              De Canon staat nochtans op de lijst met 'geschikte' objectieven voor een 5DSR . Waarschijnlijk met een korrel zout te nemen ondanks dat die lijst van canon zelf kwam.

              Comment


              • #8
                Re: 'Korte' macro voor fullframe

                Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                De Canon staat nochtans op de lijst met 'geschikte' objectieven voor een 5DSR . Waarschijnlijk met een korrel zout te nemen ondanks dat die lijst van canon zelf kwam.
                Die Canon 50mm is een ouder ontwerp, toen die in 1987 op de markt kwam waren de eisen minder, de camera's hadden zelfs nog geen pixeltjes, dat was dus nog in het analoge tijdperk.
                Op de huidige camera's zie je dat de optische kwaliteiten van die 50mm f2,5 wat minder zijn dan bij de nieuwere lenzen.
                Op een 50 megapixel camera (5DSR)zal je dat verschil nog gemakkelijker zien.
                Maar je kan ze inderdaad wel gebruiken op elke Canon DSLR en op elke Canon mirrorless camera (met een adapter).
                Het is wel een goedkope lens, als de prijs een belangrijk punt is, zoek dan een tweedehands Sigma of Tamron macrolens.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X