Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

    Goede middag

    ik ben in bezit gekomen van canon T70 ANALOOG boby en paar lenzen merk Kiron voor canon C/FD
    Kan ik deze objectieven gebruiken door middel van ring op ES vatting van Canon 6D mark 2 .
    en zo ja waar moet ik op letten ?


    Dank voor een reactie

    Marc.

  • #2
    Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

    Oorspronkelijk geplaatst door Canonmd Bekijk bericht
    Goede middag

    ik ben in bezit gekomen van canon T70 ANALOOG boby en paar lenzen merk Kiron voor canon C/FD
    Kan ik deze objectieven gebruiken door middel van ring op ES vatting van Canon 6D mark 2 .
    en zo ja waar moet ik op letten ?


    Dank voor een reactie

    Marc.
    De Canon FD vatting heeft een kortere registerafstand (dwz de vatting komt dichter bij de sensor) dan de EF vatting, behoudens een onvindbare adapter kan je er niet mee op oneindig focussen. Een makrolens zou dus wel kunnen.
    Op de mirrorless R en M vattingen kan dit wel (zoals op mirrorless toestellen van nagenoeg alle andere merken).

    Zo'n adapter kost niet veel om eens te proberen, maar misschien zal de kwaliteit van de lenzen je ontgoochelen.
    Last edited by palombian; 23 december 2020, 16:03. Reden: kwaliteit lenzen

    Comment


    • #3
      Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

      dank voor de reactie

      ik heb een canon 6D mark 2 en 5D mark 4 met objectieven L serie van Canon. als verzamelaar heb ik T70 op de kop kunnen tikken met 3 lenzen bij vandaar men vraag.

      Comment


      • #4
        Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

        Er bestaan adapters (van verschillende merken)die het probleem met de registerafstand opvangen met een lens in de adapter. Zo kan je wel op oneindig focussen. Maar dat geeft vaak een aanzienlijk kwaliteitsverlies. De onvindbare merkeigen Canon adapter was/is wel van goede kwaliteit maar wordt al lang niet meer gemaakt en ik heb actuele tweedehandsprijzen van wel 1000 Euro gehoord...

        Comment


        • #5
          Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

          De originele Canon FD-EOS adapter is ontwikkeld om de dure tele's van pro's te kunnen blijven gebruiken bij de overgang van FD naar EOS-vatting.
          Niet alle tele's pasten toen.
          Ze zijn zeer zeldzaam te vinden en kosten meer dan 1000 euro's.
          De goedkopere versies ,rond de 50 eu,die nu te vinden zijn bestaan in twee versies.
          Eén zonder glas (???) en één met glas (????)
          Met glas kun je inderdaad focussen tot oneindig.Beeldkwalitiet is inderdaad eerder triestig.Ligt grotendeels aan de kwalitiet van het gebruikt glas of plastiek.
          Ik heb zo'n ding,en je foto krijgt het effect van een soft-filter.
          Ik gebruik dat ding zonder glas,om als adapter te gebruiken tussen een FD-macrobalg en een Eos.
          Je kunt dat ook gebruiken om een Canon FD-macro (zijn goede lenzen) te gebruiken met een EOS.,zoals Palombian al aanhaalde.

          NB:was er geen verband tussen Kiron en Vivitar???
          Last edited by demuro; 24 december 2020, 09:22.

          Comment


          • #6
            Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

            Hoe dikwijls moet ik dit hier nu nog herhalen?
            Hier heb je de keus en dit zijn echt de beste die er te krijgen zijn: https://fotodioxpro.com/collections/...mount_canon-fd
            Mijn voorkeur gaat zonder twijfel naar de duurste, alleen al omdat deze uitgerust is met de nieuwste focus (scherpstelling confirmatie) confirmatie v10 chip.
            Ok, Fotodiox is niet de goedkoopste maar het zijn vooral adapters die met uiterste zorg zijn gemaakt.
            Oordeel zelf maar.
            Suc6 ermee.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

              Dus het kan.
              Waar moet je opletten:de kwalitieit.(de mijne voldoet hier niet aan en kostte indertijd,jaren geleden, meer dan die Fotodiox.)
              Gezien Red Falcon nogal bezig is met vintage-toestanden en hij tevreden is over deze adapter,is dit een goede link.
              De vraag is:Zijn die Kiron lenzen goed? en is die investering voor jou de moeite waard?
              Maar ondertussen weet je wel wat meer.

              Comment


              • #8
                Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

                De ene Kiron lens is de andere niet. Welke zijn het?
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: kiron C/FD NAAR CANON EF vatting

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                  De ene Kiron lens is de andere niet. Welke zijn het?
                  Rob, dat geldt voor elk merk toch.
                  Ik heb van Kiron een 28- en 135mm gehad en deze twee waren in elk geval goed.
                  Van wat ik niet gehad heb zal ik mij nooit over uitspreken, maar de beste 135mm die ik ooit gehad heb is de Vivitar serie 1.
                  Nu weet ik niet meer waar en bij wie die gemaakt werd, maar die was vele malen scherper dan mijn Canon EF 135.
                  En inderdaad, Fotodiox mag "au serieux" genomen worden.
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment

                  Working...
                  X