Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen twee grote namen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiezen tussen twee grote namen ?

    Onderwerp: kiezen tussen een Canonlens 35mm (1.4) of de Carl Zeislens 21m (2.8) voor Canon.

    Wie adviseert dat dit appelen met peren vergelijken is... stel ik toch de vraag wat zou de kenner kiezen...?

    1) op basis van de technische beschrijven van beide fabrikanten en
    2) op basis van eigen ervaringen ( als dat al mogelijk is, want de Carl Zeislens is van recente makelarij...).

    Beide lenzen zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse (en da's niet weinig 1400 euro)...

    Bedankt voor uw deskundige toelichting
    Vriendelijke groet
    Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

    LAMP

  • #2
    Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

    Deze kenner vraagt meteen :
    a)op welke body dit gaat gebruikt worden
    b)Wat het onderwerp is om te fotograferen.
    Paul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

      Volledigheidshalve nog toevoegen:

      a) gebruik op een full frame Canon
      b) landschapsfotografie (voor de Zeis lens geen autofocus)
      c) is de 24mm (2.8) van Canon een alternatief...?

      Comment


      • #4
        Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

        even als niet gebruiker van deze lenzen;
        canon-lens F/1.4
        CZ lens F/2.8

        Over het algemeen is een lens bij zijn maximale diafragma niet 100% scherp, maar pas wanneer je enkele stops dichtgeknepen hebt. Zou dus inhouden dat de F/1.4 bij F/2.8 een stuk scherper is dan de CZ bij F/2.8.

        Even de kwaliteit buiten beschouwing gelaten (daarover moeten de mensen die deze lenzen ook daadwerkelijk gebruikt hebben oordelen).
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

          aangezien ik geen voordeel zie in de lichtsterkte voor landschappen is het gewoon de vraag of je een 21 of 35 wil kopen.

          de 17-40 f/4 L kost maar de helft van de 35 f/1.4

          Ik doe het nu eens omgekeerd, een zoom aanraden voor iemand die naar vaste lenzen informeert, maar denk dat die 17-40 f/4 L

          Naar wat ik hoor van Canonisten is dat een heel goede lens met een bereik dat voor landschappen erg praktisch is.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

            Twee totaal verschillende lenzen voor verschillende doeleinden.
            Ik heb zowel een 21mm MF als de 35 1.4 AF. En de 35 staat er veel vaker op dan de 21 (op FF).
            Verder kan je daar weinig zinnigs over zeggen, behalve dat Canon nu niet direct de beste reputatie heeft < 35mm.
            Paul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

              Ik denk niet dat de 17-40 een optie is voor TS als hij tussen deze 2 lenzen wil kiezen, die is absoluut niet scherp genoeg, zeker in de hoeken , kijk hier maar eens http://www.16-9.net/lens_tests/1740.html
              De Canon 24 2.8 ken ik niet direct, maar lijkt me ook geen goede optie, de 24 t&s daarentegen zou wel erg goed zijn, net als de 24 1.4.
              De 35 1.4 lijkt me ook niet de allerbeste optie voor landschap, dit is een geweldige low-light lens, maar heeft geen super hoge resolutie op kleiner diafragma, typisch gebruikt voor landschap.

              De Zeiss 21 is een van de beste landschapslenzen die je kunt kopen denk ik, tenzij vervorming belangrijk is, deze lens heeft dan weer zeer vreemde 'moustache distortion'..

              Een heel goedkope optie zou bvb de Zeiss Distagon 35 2.8 (C/Y) kunnen zijn, ik heb deze zelf gekocht voor €90 en deze lens heeft bij kleinere diafragma's een zeer hoge resolutie, maar mss wat minder in de hoeken op FF.

              Zie hier bvb in een vergelijking tussen een hoop 35mm lenzen: http://slrlensreview.com/web/benchma...challenge.html (er is iets mis met de nummering en links van die review, maar via die pagina werkt het wel)
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

                Thanks voor de info

                Met testen die gepubliceerd worden op Internet, moet je als consument dubbel uitkijken...

                Het is zo een beetje "ieder zijn waarheid" meestal zijn voor mij de ervaringen van collega fotografen meer doorslaggevend (waarmee ik niet beweer dat er geen onafhankelijke testen bestaan...)

                Heb intussen nog geen keuze gemaakt...
                Misschien toch een lichte voorkeur van de 35 mm van Canon (1.4)

                mvg
                Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

                Lamp

                Comment


                • #9
                  Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

                  Die 35 mm 1.4 is mooi scherp, mooi bokeh. De kleuren die eruit komen zijn vibrant en het contrast sooc bereik ik niet met mijn andere lenzen. Vooral een winner bij weinig licht binnen en op de 5D.
                  Website http://www.kristofpattyn.be

                  a lotta canonstuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door kristofpattyn Bekijk bericht
                    Die 35 mm 1.4 is mooi scherp, mooi bokeh. De kleuren die eruit komen zijn vibrant en het contrast sooc bereik ik niet met mijn andere lenzen. Vooral een winner bij weinig licht binnen en op de 5D.
                    wat heeft de 35 meer dan de 24mm op een ff...?
                    het lijkt mij dat een 24mm meer kwaliteiten heeft voor landschapfotografie...?
                    alhoewel een 35mm ook behoorlijk breed moet zijn op een ff.

                    Fotografielamp

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

                      Ook een twijfelaar zeker?
                      Maar er is een oplossing: een goede (tilt &) shift lens van 35mm, dit geeft met stitching een horizontale beeldhoek ongeveer gelijk aan die van een 21mm met uiteraard véél hogere resolutie (wel op statief uiteraard)
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kiezen tussen twee grote namen ?

                        Ik denk dat je gewoon moet kiezen qua brandpunt wat je het beste ligt.
                        Beide lenzen zijn top, ik weet van mezelf dat ik binnen meer op 35 mm schiet dan op 24 mm, daarom heb ik die 35 1.4. Voor breder werk stel ik mij nu tevreden met de 20 mm 2.8. Deze verliest randscherpte vol open maar ik kan leven met dat compromis omdat ik deze meer gebruik als landschapslens of op statief op F8 of meer.
                        Als ik mezelf kan wijsmaken dat ik meer uit de vrije hand 'vol open breedhoekshots' wil nemen zou ik ook de 24 mm 1.4 bijeensparen ;-)
                        Website http://www.kristofpattyn.be

                        a lotta canonstuff

                        Comment

                        Working...
                        X