Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kiezen tussen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kiezen tussen

    Ben op zoek naar groothoeklens maar kan de keuze niet maken tussen een Tokina 11-20 mm f 2.8 of een Tokina 12-28mm f 4 .
    Welke van beide kan het beste dienen voor landschap en stadsfoto's?

    Mvg
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

  • #2
    Re: Kiezen tussen

    Stadsfotografie daar zou ik op FF een 24 nemen en landschap op FF graag zo wijd als 16mm en dan dekt de 11-20 de range het best op een erop omdat je dan met een beeldhoek zit die overeen komt met FF 16-30.
    Ik had ooit de 11-20 en dat is een prima lens met een goede scherpte en vrij beperkte CA, een aanrader vind ik.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

    Comment


    • #3
      Re: Kiezen tussen

      Voor op een crop sensor zou ik de 11-20 nemen.
      Dat komt bij benadering op 16-35 op FF. Die heb ik zo op Canon FF 2.8 L II. Dat is een erg prettig bereik voor dit soort werk.
      Landschappen, straatwerk tussen het volk (niet candid)...
      Niet echt geschikt voor portretten. High fashion kan wel maar bijzonder moeilijke fotografie. Erg smaakgevoelig op dat vlak.

      Tevens ook 2.8. Dat is alweer een stop gewonnen als het wat donkerder is. Echt niet onbelangrijk. En door zijn breedhoek hou je veel scherptediepte over vol open.
      Ook meer geschikt voor binnen. Bv in kerken, feestjes in gebouwen, volksreportage, familie fotografie, ...
      Zeer ruim inzetbaar zoom breedhoek.
      Als beroepsfotograaf zou ik de F4 zelfs nooit overwegen. Alweer een stop kwijt.

      Ik heb wat opzoeking gedaan naar deze lenzen.
      De 11-20 heeft geen roterend front. Dat is een erg sterke plus als je wil werken met filters. Die andere lens valt alweer af want het werken met een pola is een nachtmerrie.

      Ik heb wel geen oordeel over de CA en andere optische kwaliteit. Moet je even opzoeken.

      Maarja, is iets duurder. Ik kan op dat vlak niet oordelen voor jou.
      De mijne heeft ongeveer 1.500 euro gekost dacht ik bij Canon.

      Comment


      • #4
        Re: Kiezen tussen

        De Tamron 10-24MM f/3.5-4.5 DI II VC HLD Nikjon doet het enorm goed op mijn Canon 60D, ben super tevreden over heel de lijn.
        Een f 2/8 heb je echt niet nodig voor landschapsfotografie.
        Straat fotografie doe ik met mijn Fujifilm X-E2s en de 27mm erop, ook een heel interessante breedte op straat want kleiner moet je echt wel opletten dat de daken aan weerszijden van de straat elkaar niet raken.
        Voor straat fotografie zou ik uitkijken om zo klein mogelijk te gaan in afmetingen van uw materiaal dan wel te verstaan, dit om minder op te vallen tussen de menigte.
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Kiezen tussen

          Ja het klopt dat je waarschijnlijk weinig 2.8 zal inzetten in een landschap. Maar voor straatwerk in het donker toch een mooie plus als het er op zit.

          Comment

          Working...
          X