Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kalibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kalibratie

    beste leden
    kan er mij iemand helpen met,,welke afstand moet ik in acht nemen voor het kallibreren van een 150/600mm telelens,het kleinste f getal daar ben ik al uit maar de juiste afstand is mijn vraag.

    Ik hoor het wel als iemand hier ervaring mee heeft,alle info is meer dan welkom.


    mvg ysvogel

  • #2
    Re: kalibratie

    Rondom de afstand waarop je de lens het meest gebruikt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: kalibratie

      Hoe groter het aantal mm's hoe groter de afstand wordt in verhouding tot de lens - kalibratietool
      Voor een tele wordt meestal focale lengte x25 à x50 gedaan
      Tevens voor een lens met een groot diafragma volledig open is kalibreren belangrijker dan voor een lens met een kleiner diafragma, logisch uiteraard aangezien de dof

      Hieronder wat meer uitleg


      En hier een leuk tooltje waarbij je uw gegevens invult en de afstand tot de lenscalibratietool te zien krijgt


      grts
      Sieg
      Last edited by Sieg; 2 oktober 2018, 14:34.
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: kalibratie

        Sieg
        als ik dat hier zo eens bekijk kom ik op een afstand lens/kalibratietool op (600mm x 25)15m dit is wel héél ver,of ben ik verkeerd bezig

        Comment


        • #5
          Re: kalibratie

          Oorspronkelijk geplaatst door ysvogel Bekijk bericht
          Sieg
          als ik dat hier zo eens bekijk kom ik op een afstand lens/kalibratietool op (600mm x 25)15m dit is wel héél ver,of ben ik verkeerd bezig
          Klopt inderdaad, je bent juist bezig

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: kalibratie

            Hoi,

            Mijn Sigma 150-600 kan ik ín de lens kalibreren door middel van een docking station.
            Je kunt nog meer instellingen aanpassen en nieuwe firmware installeren daarmee.
            Maar het kalibreren gaat op 16 "plekken" in de lens.
            4 brandpunt afstanden en 4 doelafstanden.

            Dit is nog met mijn vorige camera, een Nikon D750.
            Op 600 mm stelt je de waardes vast op 2.8 mtr; 6 mtr; 15 mtr en op oneindig (voorbij 30 meter...).

            DS1_9178 by Ad v.d. Biggelaar, on Flickr
            Een resultaat met diezelfde D750.
            Lens voorzien van 1,4 extender TC-1401, dus op 840 mm(!!)... uit de hand(!), afstand een metertje of 50 à 55. (EXIF staat bij de foto op Flickr)
            Foto niet gecropt, zo uit de camera (foto staat zelfs nog niet geheel recht, zie ik nu ... Zie metalen verbinding tussen de XII en het midden van de klok).

            Comment


            • #7
              Re: kalibratie

              Adri ik vind vooral de (toren)valk? Interessant op die foto.Een pootje op de klok en de andere niet.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: kalibratie

                ...Slechtvalk...
                Maar zit wél op een toren.
                Nestelen nu al een paar jaar boven in de oude klokkentoren, aan de rand van mijn woonwijk.

                Comment


                • #9
                  Re: kalibratie

                  Sieg

                  bedankt alvast voor de knappe toelichting, vandaag contact genomen met chipclean en kan volgende week donderdag de lenzen daar laten kalibreren. Als ik hier naar de foto van de slechtvalk kijk hmmm om jaloers te worden. Hopelijk na bezoek chipclean kan ik dit evenaren??.
                  mvg Ysvogel

                  Comment

                  Working...
                  X