Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Insectenfotografie: welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Insectenfotografie: welke lens?

    Ik wil mij verdiepen in insectenfotografie.
    Welke lens is hiervoor geschikt? Graag een budgetvriendelijk voorstel. Dus geen lenzen van 800 Euro of meer
    Wat denken jullie van de Tamron SP AF 90mm Macro?
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Insectenfotografie: welke lens?

    denk aan de werkafstand!

    veel goeds lees je hier over de sigma 150f2.8 macro.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Insectenfotografie: welke lens?

      Bedoel je de Sigma 105 mm, want de 150mm vind ik niet terug in de listings? Er is ook nog de 180mm, maar die valt buiten mijn budget.
      Homo Sapiens Pentaxiensis

      Comment


      • #4
        Re: Insectenfotografie: welke lens?

        Raar, ik vind de Sigma 150mm met Pentaxvatting ook niet terug

        Ik werk met de Sigma 105mm 2.8.

        Maar zoals mm zegt...de werkafstand is niet onbelangrijk.
        Met de 105mm zal je dichterbij de insectjes moeten komen, dan met de 150mm/180mm.
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Insectenfotografie: welke lens?

          tamron 180mm kost minder dan 800 euro en is een zeer scherpe lens.
          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

          Comment


          • #6
            Re: Insectenfotografie: welke lens?

            Ik heb lang met een 60mm macrolens gewerkt voor beestjes en ga nu overstappen naar de sigma 180mm. Deels omwille van de meer comfortabele werkafstand, maar voornamelijk omdat je bij de langere lenzen gemakkelijker mooie achtergronden krijgt
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Insectenfotografie: welke lens?

              Heb zelf de Sigma APO MACRO 150mmF2.8 EX DG HSM en ben daar zeer tevreden over en zou die opnieuw kopen moest het.
              Je kan eventueel enkele macro's zien onder Rob26.

              Mvg
              Rob
              Groetjes Rob

              Comment


              • #8
                Re: Insectenfotografie: welke lens?

                tamron 90 mm , sigma 105 of nikkor 105 VR . Drie steengoeie macrolenzen die je zelf nog als portretlens kan gebruiken.
                50-60 mm is wat kort maar kan als aanvulling op 90/105.
                150 vind ik dan weer iets te ver gelet op je crop
                sigma 70-300 niet kopen, kost weinig maar stelt teleur.
                mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                IMac/IPad/Mac Air 
                D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                Comment


                • #9
                  Re: Insectenfotografie: welke lens?

                  Sigma 150 mm 2.8 !!
                  Heb ze ook gehad,super lens.Maar je moet er wel leren mee werken macro is niet eenvoudig en je moet geduld hebben.

                  Dat had ik niet Dus heb ze verkocht.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Insectenfotografie: welke lens?

                    Ik heb zelf de 105mm macro van Sigma.Berescherpe lens!Goed bruikbare werkafstand,bedenk ook dat de 150 en 180mm macro versies alweer zwaarder zijn.Deze lens kun je dan nog verder combineren met een balg of tussenringen ( let wel : dan een sterkere vergroting,maar ook verminderde lichtopbrengst en een moeilijk werkbare,heel geringe dieptescherpte! )

                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Insectenfotografie: welke lens?

                      Topicstarter is weinig met het gegeven dat een sigma 150mm of nikon 105 goed is omdat deze niet beschikbaar zijn in Pentax vatting.

                      Ik denk dat de keuze eerder beperkt gaat zijn voor Pentax.......ik hoor weinig slecht van de sigma 105 of tamron sp 90.......als de 180mm sigma buiten het budget ligt.....ga je niet veel meer keuze hebben dan deze twee objectieven. Indien je echt een langer objectief wil kan je er misschien wat langer voor sparen of er ééntje in occasie op de kop tikken.

                      Het is misschien ook mogelijk om de kortere sigma 105mm en tamron 90mm te voorzien van een 1.4 converter. De snelheid gaan dan wel iets achteruit.....maar omdat een macrolens kortere werkafstanden gebruikt word gebruik men ook enkel het midden van de lens en converter.......in het midden van een lens en converter is de beeldkwaliteit nog meer dan behoorlijk. Je moet dan wel nakijken of er een converter past op je objectief. Sommige merken converters hebben een uitstekend lenselement waardoor ze niet op sommige objectieven te gebruiken zijn.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Insectenfotografie: welke lens?

                        Hey juppekes

                        Doe zoals ik, koop een Canon G7

                        Meer ken ik er ook niet van
                        Bootjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Insectenfotografie: welke lens?

                          Staar je niet blind op het verschil in werkafstand tussen bijvoorbeeld de 105 en de 150 mm macro van sigma.
                          Deze is resp. 31 en 37 cm. Maar dat is gemeten vanaf de sensor. Dus inclusief het objectief. Ik weet niet precies hoe lang deze zijn bij de korste instalafstand, maar op oneindig zit er en lengteverschil in van ca. 4 cm. Als dat ongeveer in stand blijft is het uiteindelijke verschil nog maar 2 cm. Dat kan voor een aantal beestjes best een verschil zijn, maar is minder schokkend dan je zou vermoeden.
                          Zowel de tamron als de sigma krijgen beide positieve reviews, dus daar zul je geen miskoop mee doen.
                          Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: Insectenfotografie: welke lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                            Ik wil mij verdiepen in insectenfotografie.
                            Welke lens is hiervoor geschikt? Graag een budgetvriendelijk voorstel. Dus geen lenzen van 800 Euro of meer
                            Wat denken jullie van de Tamron SP AF 90mm Macro?
                            ik werk met een omkeer ring
                            hierdoor schroef je je lens achterstevooren op de omkeer ring die je dan zo in je toestel klikt
                            kost een 20€

                            Comment


                            • #15
                              Re: Insectenfotografie: welke lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                              Staar je niet blind op het verschil in werkafstand tussen bijvoorbeeld de 105 en de 150 mm macro van sigma.
                              Deze is resp. 31 en 37 cm. Maar dat is gemeten vanaf de sensor. Dus inclusief het objectief. Ik weet niet precies hoe lang deze zijn bij de korste instalafstand, maar op oneindig zit er en lengteverschil in van ca. 4 cm. Als dat ongeveer in stand blijft is het uiteindelijke verschil nog maar 2 cm. Dat kan voor een aantal beestjes best een verschil zijn, maar is minder schokkend dan je zou vermoeden.
                              Zowel de tamron als de sigma krijgen beide positieve reviews, dus daar zul je geen miskoop mee doen.
                              De Sigma 105 schuift vrij ver uit bij de kortste afstand:





                              De lens wordt dus merkelijk langer.
                              David Leemans
                              Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                              Comment

                              Working...
                              X